سؤالات متفرّقه روزه

سؤالات متفرّقه روزه

سوالات متفرّقه روزه

سوال 305 :

اين جانب با يکى از باشگاههاى فوتبال اروپا قرار داد امضا کرده، که در طول يک سال در اختيار آن تيم باشم. قاعدتاً بايستى در تمام برنامه هاى ورزشى و تمرينهاى سخت بدنى، که لازمه پيروزى تيم در مسابقات آتى است، تابع باشم. از آن جا که بخشى از تمرينات سخت بدنى در ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد، و امکان انجام آن با زبان روزه ميسّر نيست، و از سوى ديگر مسؤول باشگاه مى گويد: «شما انسان متديّن و مؤمنى هستيد، و ما ميليونها خرج شما کرده، و وقت شما را از قبل خريده ايم، و در صورت خوددارى شما از شرکت در تمرينات و شکست تيم، از شما راضى نيستيم. و لهذا با توجّه به اين که شما در اين سال از ما حقوق مى گيريد، و متعهّد به ما هستيد نبايد روزه بگيريد» آيا مى توانم براساس قرار داد با آن باشگاه، و به منظور تعهّد به آن تيم، براى پيروزى در مسابقات ـ که مستلزم افطار روزه است ـ روزه نگيرم، و سال بعد قضا کنم؟

جواب :

در شأن يک مسلمان نيست که اقدام به عقد چنين قرار دادى کند; زيرا اين قرار داد شرعاً باطل است، و بايد به ديگران گفت که عقيده مذهبى ما چنين اجازه اى نمى دهد. و اگر راهى نداريد، مى توانيد روز اوّل را به مسافرت مثلا يک ساعته برويد و برگرديد، و بازهم قبل از ده روز سفرى مانند آن انجام دهيد. البتّه به شرط اين که بخواهيد مدّت طولانى مثلا يکسال، در آن محل بمانيد.

سوال 306 :

هنگامى که يک قسمت کره زمين شب است، قسمت ديگر آن روز مى باشد. بنابراين زمانى که ما در شب قدر قرار مى گيريم، در سوى ديگر کره زمين روز است. شب قدر در اين قسمت از کره زمين چه وقت است؟

جواب :

منظور از شب همان قرار گرفتن سايه قسمتى از کره زمين بر روى قسمت ديگر است; بنابراين، اگر شب قدر مثلا از ايران شروع شود تا زمانى که اين سايه تمام کره زمين را فراگيرد شب قدر ادامه دارد. و در واقع 24 ساعت طول مى کشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS