وقوف به عرفات

وقوف به عرفات وقوف به عرفات



واجب دوم از واجبات حج تمتع وقوف به عرفات



/ صفحة 205 /



است عرفات نام محل مخصوصى است كه در چهار



فرسخى مكه است ، ومراد وقوف بودن در آن جا است



چه سواره ، چه پياده ، ساكن يا متحرك ، ايستاده يا نشسته يا



خوابيده در اين وقوف قصد قربت معتبر است .



مسأله 383 - بايد وقوف از روى اختيار مكلف



باشد پس اگر در مجموع مدت بيهوش بود وقوف او باطل



است ، وهمچنين اگر خواب بود بدون آن كه قبلا نيت



وقوف كرده باشد .



مسأله 384 - براى شخص مختار زمان وقوف به



عرفات از اول ظهر روز نهم ذى الحجه تا غروب شرعى



است اگر چه مقدارى از اول وقت را اگر قبل از عرفات



مشغول به مقدمات مستحبه از قبيل غسل ونماز باشد



مانعى ندارد ، بلكه تأخير تا يك ساعت بعد از ظهر تقريبا



مطلقا جائز است ، ووقوف در اين مدت اگر چه واجب است



ولى از اركان نيست يعنى اگر مكلف در بعضى از اين مدت



ترك وقوف نمايد مرتكب حرام شده ولى حج او باطل



/ صفحة 206 /



نيست ، بلى وقوف في الجمله ما بين يك ساعت بعد از ظهر



تقريبا وغروب شرعى از اركان است پس اگر در صورت



اختيار در تمام اين مدت هيچ وقوف ننمايد حج او فاسد



است .



مسأله 385 - اگر مكلف در وقت مزبور كه وقت



اختيارى است متمكن از وقوف نشد يا فراموش نمود يا



جاهل غير مقصر بود ، لازم است در شب عيد مقدارى



از اول شب تا طلوع فجر وقوف نمايد واين وقت را وقت



اضطرارى مى نامند .



وچنانچه وقوف نمود حج او صحيح است وچنان



چه متمكن از وقوف در وقت اضطرارى بود وعمدا وقوف



ننمود حج او باطل است .



مسأله 386 - بر شخصى كه متمكن از وقوف



اختيارى نبود واجب است وقوف اضطرارى در صورتى كه



بداند كه اگر وقوف اضطرارى بنمايد درك وقوف اختيارى



مشعر را مى نمايد والا واجب نيست .



/ صفحة 207 /



مسأله 387 - اگر كسى متمكن از وقوف اضطرارى



نشد يا فراموش كرد تا طلوع فجر وقوف به مشعر مجزى



است وحج او صحيح است .



مسأله 388 - شخص مختار كه واجب است از اول



ظهر تا يك ساعت بعد از ظهر تا در غروب در عرفات بماند اگر



با علم وعمد پيش از غروب از آنجا كوچ كند حج او



صحيح است ولى معصيت كرده وبايد برگردد وواجب



است در منى در روز عيد يك شتر در راه خدا نحر كند ، واگر



از اين كفاره متمكن نشد بايد هيجده روز روزه بگيرد در مكه



يا در راه يا در منزل خود پس از مراجعت ودر وجوب كفاره



فرقى نيست بين آن كه برگردد قبل از غروب آفتاب به



عرفات يا برنگردد در هر دو صورت كفاره واجب است .



مسأله 389 - اگر مكلف از جهت فراموشى يا جهل



به حكم پيش از غروب ، از عرفات كوچ كند بايد پس از علم



يا تذكر به عرفات برگردد وكفاره بر او واجب نيست ولو پس



از علم وتذكر برنگردد به عرفات .



/ صفحة 208 /



مسأله 390 - اگر چه شبهه نيست در اين كه دعا و



ذكر در حال وقوف به عرفات از مستحبات اكيده است ولى



فتواى بعضى از فقهاء به وجوب دعا وبعضى ديگر به



وجوب صلوات بر پيغمبر اكرم ( ص ) وذكر ضعيف است .



پس اگر در تمام مدت وقوف هيچ عمل عبادى انجام



ندهد حج او صحيح است ومعصيت هم نكرده است .



مسأله 391 - هرگاه اول ماه نزد قاضى اهل تسنن



ثابت شد وبر طبق آن حكم نمود ، در نزد شيعه ثابت نشد يا



ثابت شد كه اول ماه نيست در آن جا چند صورت است :



1 - راهى براى متابعت نكردن نباشد واگر بخواهد



مخالفت نمايد ولو به اين كه روز بعد مقدارى از وقوف كه



ركن است بجا آورد خوف تلف نفس يا قطع عضوى از



اعضاء يا از بين رفتن آن بشود در اين صورت واجب است



متابعت ، ومخالفت آنان حرام است واگر وقوف آنان



وقوف نمايد ودر آن روز ننمايد روز بعد وقوف كند



حج او باطل است .



2 - راهى براى متابعت نكردن نباشد وبر مخالفت با



/ صفحة 209 /



آنان محذورى كه گذشت مترتب نشود ولى ممكن است



ضررى به او برسانند يا در مشقت وزحمت بيافتد در اين



صورت اگر تبعيت نمايد حج او صحيح واحتياج به اعاده



نيست واگر مخالفت هم نمايد حجش صحيح است .



3 - راهى براى متابعت كردن دارد وچنانچه



مخالفت نمايد هيچگونه ضرر واذيتى متوجه خودش وبقيه



شيعه نمى شود ، در اين صورت جائز نيست متابعت نمايد



واگر تبعيت نمود واحتياط نكرد حجش باطل است



4 - نتواند مخالفت نمايد وبه درك وقوف اختيارى



عرفه ولى از وقوف اضطرارى آن مانعى نباشد در اين



صورت اگر تبعيت نمايد حجش صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وقوف به عرفات

No image

وقوف به عرفات

No image

وقوف به عرفات

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS