حبس موقّت‌

حبس موقّت‌

حبس موقّت‌

سوال 30 :

- صاحب باغى ملکش را حبس موقّت نموده به مدّت شصت سال، ولى ما تا به حال که حدود هشتاد سال از فوت او مى‌گذرد آن را طبق دستور مرحوم اجرا نموده‌ايم، آيا حال مى‌توانيم زمين يا باغ را به عنوان إرث به وارثش که يک پسر است بدهيم يا خير؟

جواب:

- به مجرّد موت مورّث ملک به ورثه موجود در حال موت مى‌رسد، و بعد از مدّت مذکور هر تصرّفى مى‌توانند در آن بکنند.

سوال 31 :

- منزلى است مسکونى که شخصى در حيات خود آن را براى مدّت سى سال حبس نموده (که نزديکان وى هنگام مسافرت به قم سالى ده روز در آن خانه ساکن باشند) از تاريخ فوت آن مرحوم (قريب 25 سال قبل) کسى از نزديکان او (با وجود اطّلاع از حبس و وصيّت مزبور، و آمادگى ورثه براى قرار دادن منزل در اختيار آنان) در مسافرتهايشان به قم به آن خانه نيامده‌اند. از اين رو ورثه إقدام به فروش آن نموده‌اند، و مشترى حاضر شده که در صورت آمدن بستگان آن مرحوم به آن خانه طبق وصيّتنامه به آنان إجازه ده روز سکونت‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 40

بدهد. بفرمائيد اين معامله چه صورت دارد؟ توضيح اينکه نظر واقف که سکونت اقوام اوست تا پايان مدّت منظور (30 سال) در معامله شرط مى‌شود. و خريدار با کمال اشتياق قبول مى‌کند. و توضيح ديگر اينکه بيع و فروش خانه مرقوم هم به صلاح ورّاث و هم به صلاح موقوف عليهم است، چون کلنگى است و در شرف خرابى مى‌باشد؟

جواب:

- تا مدّت حبس سر نيامده ورثه نمى‌توانند منزل را در اختيار ديگرى قرار دهند، ولى فروش آن با محفوظ نگهداشتن حقّ سکنى براى موصى لهم مانع ندارد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 41

جهاد و مسائل مورد نياز رزمندگان إسلام‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 42

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

أحکام وقف‌

No image

حبس موقّت‌

پر بازدیدترین ها

No image

حبس موقّت‌

No image

أحکام وقف‌

Powered by TayaCMS