1- خريد و فروش اعيان نجس
سوال 1 :
- آيا خريد و فروش "تالو" "1" و "فتى اسيد" 2 يا مصرف آن براى تهيّه صابون يا پودر رختشويى از نظر شرعى مجاز مىباشد يا خير؟ لازم به تذکر است که اسيدهاى چرب از انواع چربيهاى گاو، خوک، ماهيهاى دريايى و امثال اينها به دست مىآيد که در يک مرحله از عمليات شيميايى تحت فشار بخار و حرارت زياد، چربى تبديل به اسيد چرب مىگردد و در مرحله بعدى طى يک عمليات شيميايى با سود سوزآور ترکيب و از آن صابون چرب به دست مىآورند حال خريد اين نوع اسيد چرب به جهت توليد صابون چرب شرعى است يا نه؟
جواب:
- مانع ندارد.
سوال 2 :
- با توجه به اينکه بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در کارخانجات ترقى و پاکديس اروميه وابسته به بنياد مستضعفان مقدار زيادى مشروبات الکلى موجود بود در جهت مصرف صحيح طرح توليد سرکه در کارخانجات مزبور پياده و در سال شصت شروع به توليد شد با اين حال در جهت پيش بينى براى آينده اين کارخانه با در نظر گرفتن چگونگى
استفتاءات، ج2، ص: 5
دستگاههاى توليد پياده شده و موجود بودن مقدار زيادى انگور در منطقه تصميم بر آن گرفته شده است که از آب انگور، سرکه توليد گردد جهت اطلاع، نحوه و چگونگى خط توليد فعلى و پيش بينى شده به شرح زير به اطلاع مىرسد 1- مواد اوليه شرابهاى موجود از قبل از انقلاب مىباشد.
مواد اوليه (شراب) دستگاه تبديل (يا توليد) سرکه
2- دستگاه توليد يا تبديل شامل مخزنى از جنس استيل بوده و تبديل به وسيله جريان هواى گرم و حرکت دورانى مواد در داخل مخزن صورت مىگيرد.
3- کليه عمليات توليد و انتقال بدون دخالت مستقيم دست به وسيله تجهيزات صورت مىگيرد.
4- نحوه خط توليد پيش بينى شده (- آب انگور- شراب- دستگاه تبديل- سرکه):
نحوه عمل درست همانند عمليات فعلى در بالا مىباشد معذلک نحوه خط توليد پيش بينى شده از نظر شرع مقدس اسلام استفتاء مىگردد؟
جواب:
- ساختن خمر و مشروبات الکلى مستى آور حرام است ولى تهيه سرکه از انگور مانع ندارد و شراب اگر به سرکه منقلب شود و لو اينکه به وسيله علاج باشد پاک و حلال مىشود.
سوال 3 :
- لطفا به دو سوال ذيل پاسخ فرماييد: الف- پيه و چربى حيوانى که از کشور خارجى غير مسلمان جهت درست کردن صابون وارد مىشود از لحاظ خريد و فروش و مصرف آن صابون چه صورت دارد؟
استفتاءات، ج2، ص: 6
جواب:
- خريد و فروش ميته و اجزاء آن جايز نيست و استعمال آن محل اشکال است و احتياط ترک نشود و در فرض مسأله اگر وارد کننده مسلمان باشد و احتمال داده شود که احراز تذکيه حيوان را کرده و در دسترس مسلمين قرار داده حکم ميته را ندارد "1"
سوال 4 :
- آيا انتقال خون جايز است در اسلام يا نه؟
جواب:
- مانع ندارد.
سوال 5 :
- آيا انتقال خون بين مسلمان و غير مسلمان جايز است يا نه؟
جواب:
- اشکال ندارد.
سوال 6 :
- آيا مىشود به بيمارستانهاى کشور غير مسلمان خون اهداء کرد يا نه؟
جواب:
- بلى جايز است.