خوردن چیز نجس‌

خوردن چیز نجس‌

خوردن چيز نجس‌

سوال 7 :

- طبق تأييد و اجازه اداره کلّ روابط و همکاريهاى بين المللى وزارت ارشاد اسلامى، اين هتل مجاز است براى برگزارى مراسم جشنهاى عروسى و مهمانى اقلّيّتهاى مذهبى که بطور دسته جمعى (خانمها و آقايان بطور مختلط) انجام مى‌گيرد- و هيچيک از کارکنان مسلمان حقّ ورود به سالن مهمانى را ندارند- امکانات لازم را فراهم نمايد.

در مراسم جشن عروسى و مهمانى غذائى که در ظروف بزرگ براى آنها روى ميز چيده ميشود تماما داراى کارد و چنگال و ملاقه مخصوص براى برداشتن غذا و قرار دادن در بشقابهاى کوچک خودشان ميباشد و مهمان نيز با قاشق و چنگال انفرادى آنرا صرف کرده و مجاز نيستند از اين قاشق و چنگال براى برداشتن غذا از ظروف اصلى و بزرگ استفاده نمايند.

استفتاءات، ج‌2، ص: 506

لازم به توضيح است که هتل، باقيمانده غذاها در بشقابهاى مهمانان اعم از اقلّيّت مذهبى يا مهمانان مسلمان را به لحاظ رعايت بهداشت عمومى دور ريخته و فقط از غذاى باقيمانده از ظروف اصلى و بزرگ براى کارکنان و احيانا ساير مهمانان استفاده مى‌نمايند.

با توجه به توضيحات فوق و عطف به اين مطلب که هيچيک از کارکنان هتل که تماما مسلمان بوده حق ورود به سالن برگزارى مراسم جشن و مهمانى اقلّيّتهاى مذهبى را نداشته و احتمال آن هست که مهمانان اقلّيّتهاى مذهبى از قاشق يا چنگالى که استفاده نموده‌اند در ظروف اصلى غذا وارد کنند. آيا هتل ميتواند از باقيمانده غذا در ظروف اصلى براى کارکنان يا احتمالا ساير مهمانان مسلمان استفاده نمايد يا خير؟

جواب:

- تا از حدّ احتمال تجاوز نکرده استفاده از باقيمانده غذا براى ديگران مانعى ندارد و علم به تماس مستقيم بدن آنها با غذا مضرّ است.

سوال 8 :

- چندى است که در رستوران ماهشهر که شرکت نفت آن را اداره مى‌نمايد يکى از اهل کتاب را جهت اداره امور رستوران و تنظيم برنامه غذائى متصدى و مأمور نموده‌اند و هيچ گونه در طبخ غذا و نيز تحويل اجناس به آشپزخانه مداخله ندارد آيا غذاى رستوران اسلامى است يا نه؟ و آيا خوردن غذا در رستوران جايز است يا خير؟

جواب:

- اگر با رطوبت ملاقات با غذا يا ظرفهاى آن نکند اشکال ندارد.

استفتاءات، ج‌2، ص: 507

سوال 9 :

- نظريه اينکه شرکت تعاونى تهيّه و توزيع صنف اغذيه فروشان و مواد غذايى تهران در شرف تأسيس مى‌باشد و داوطلبان عضويت در آن تعاونى مى‌بايست معرّفى نامه خريد سهام جهت ارائه به بانک و واريز سهام به حساب آن شرکت را از اين کميته دريافت دارند که اين مسأله مشکلى را براى اين کميته ايجاد نموده و آن اين که در حال حاضر تعدادى از فروشگاههاى اغذيه و کارخانجات توليد کننده مواد غذايى توسط اقليتهاى مذهبى توليد و در مجامع و معابر عمومى مورد مصرف عامه مردم قرار مى‌گيرد، خواهشمند است نظر خود را در اين رابطه بيان بفرماييد؟

جواب:

- اگر معلوم نباشد که اغذيه توليدى مشتمل بر حرام و يا نجس باشد خريد و فروش و استفاده آن اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خوردن خاویار

No image

خوردن چیز نجس‌

No image

خوردنیهاى بلاد کفر

No image

خوردن چیز مضرّ

No image

خوردن اموال دیگران‌

پر بازدیدترین ها

No image

مداوا با چیز حرام‌

No image

خوردن خاویار

No image

خوردن چیز نجس‌

No image

خوردنیهاى بلاد کفر

No image

خوردن چیز مضرّ

Powered by TayaCMS