تحجیر

تحجیر

تحجير

سوال 22 :

- در روستاى ما مرسوم است که براى تصرّف ساختمان، اطراف زمين را تپه خاکى درست کرده و يا خط کشى مى‌نمايند. شخصى علاوه بر اين رسومات، زمين را مسطّح کرده و به وسيله تراکتور گاوآهن زده و سنگ و خاک هم براى ساختن زمين در زمين ريخته است، آيا با انجام کارهاى فوق‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 579

شخص مالک زمين محسوب مى‌شود يا خير؟

جواب:

- حق اولويّت پيدا کرده ولى هنوز مالک نشده است و اگر حريم بوده اولويّت هم حاصل نيست.

سوال 23 :

- زمينى موات در آبادى خودم در سال 1355 خريده‌ام و در سال 1356 دورش را ديوار کشيده‌ام آيا شرعا مالک هستم يا خير؟

جواب:

- مالک نشده‌ايد و با شرائط مقرّره حقّ اولويّت داريد.

سوال 24 :

- زمين مواتى را پانزده سال قبل چهار نفر برادر به صورت تحجير- که شرع براى مسلمانان ملکيّت مى‌دهد- آنرا احياء کردند لطفا بفرمائيد که آيا چنين تحجيرى ملکيّت مى‌آورد يا خير؟

جواب:

- تحجير موجب ملک نيست، و فقط اولويّت مى‌آورد و احياء با شرائط آن موجب ملک است.

سوال 25 :

- اشخاصى زمينهاى موات بالاصل را در سنوات عديده قبل حصارکشى کرده و به قصد مالکيت محصور نموده‌اند ولى روى آن کار زراعى و آبادانى انجام نداده‌اند بعضى آن را به ثبت رسانيده و بعضى هنوز به ثبت نرسيده است اکنون اهالى محل مدعى هستند که زمينها متعلق به بيت المال است و بايد بين مستضعفين تقسيم شود اما متصرفين مى‌گويند خودمان آن را آباد مى‌کنيم و زراعت يا درختکارى مى‌نماييم با توجه به آئين نامه مصوّب شوراى انقلاب که مى‌گويد: بايد دو سال به متصرفين مهلت داده شود و با توجه به نحوه تصرّف و تملک اراضى موات در اسلام‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 580

تکليف اين اراضى چيست؟

جواب:

- به مقدارى که متصرف قدرت احياء دارد و به نحوى که تعطيل زمين نشود با وجود شرايط تحجير کننده حق اولويت دارد و ديگران حق مزاحمت او را در اين مقدار ندارند.

سوال 26 :

- نظريه حضرت عالى در مورد زمينهاى موات تحجير شده اطراف روستاها چيست آيا تحجير کنندگان مى‌توانند زمينهاى مزبور را احياء نمايند و تصرف آنها در زمينهاى مزبور جايز است يا خير؟ و در ضمن آيا معامله زمينهاى تحجير شده‌اى که خريد و فروش شده‌اند صحيح است يا باطل؟

جواب:

- اگر زمين موات بالاصل بوده و حريم نبوده با وجود شرايط تحجير آن صحيح است و تحجير کننده مى‌تواند آن را احياء کند و يا حق تحجير خود را در مقابل عوض منتقل به غير نمايد.

سوال 27 :

- يک قطعه زمين به ميزان دو الى چهار هکتار در اطراف خانه‌هاى اهالى يک ده قرار دارد و اهالى ده در سال پنجاه و شش در اطراف خانه‌هايشان يک حصار کشيده‌اند آيا از نظر شرعى زمين داخل حصار، زمين موات حساب مى‌شود يا اينکه همان حصارى که در سال پنجاه و شش‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 581

بسته‌اند مالکيت حساب مى‌شود؟

جواب:

- مجرّد ديوارکشى موجب ملکيت زمين موات نيست و چنانچه به قصد احياء با شرايط ديگر بوده حق اولويت مى‌آورد مگر اينکه حريم باشد.

سوال 28 :

- اگر زمين داخل حصار، موات حساب مى‌شود اولويت با کيست، با اهالى همان ده يا ده ديگر که در چند کيلومترى قرار دارد؟

جواب:

- با شرطى که در مسأله قبل ذکر شد موجب اولويت براى کسانى است که ديوار کشيده‌اند.

سوال 29 :

- اينجانبان زمين مواتى را پانزده سال پيش تحجير کرده سپس احيا نموديم آيا چنين تحجيرى براى ما ملکيت مى‌آورد يا خير؟

جواب:

- زمين موات اگر ملک يا حريم ملک کسى نبوده کسى که آن را به قصد احياء و با مراعات شرايط مقرّره تحجير کرده حق اولويت دارد و ملکيت منوط به احياء است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موات اصلى‌

No image

اعیانى‌

No image

موات عرضى‌

No image

تحجیر

پر بازدیدترین ها

No image

حریم نهر

No image

حریم قریه‌

No image

حریم قنات:

No image

مشترکات راهها

Powered by TayaCMS