طلا فروشى و صرافى‌

طلا فروشى و صرافى‌

طلا فروشى و صرافى‌

سوال 171 :

- آيا خريد و فروش طلاى متفرقه يعنى النگو و گوشواره و گردن بند مستعمل و شکسته در بين همکاران جايز است يا نه؟

جواب:

- اشکال ندارد.

استفتاءات، ج‌2، ص: 146

سوال 172 :

- بعضى از افراد مقدارى طلاى شکسته و يا سالم در منزل دارند که از آن استفاده مى‌کنند يا به صورت ذخيره مالى، اندوخته دارند و نيز آن را در بازار خريد و فروش مى‌کنند، لطفا نظر شريف را نسبت به اين نوع معاملات اعلام بفرماييد!

جواب:

- اشکال ندارد ولى فروش طلا به طلا اگر تفاوت در وزن داشته باشند جايز نيست.

سوال 173 :

- کارگرى طلا ساز، طلايى که از آن خودش بوده مى‌سازد و طلايى را که ساخته به بازار مى‌آورد و به طلا فروشى برده و معامله فقط روى مزد دست و اجرت کار انجام مى‌شود چون در بازار اينطور مرسوم است که کارگر مى‌داند به جاى طلاى ساخته‌اى که مى‌دهد به همان وزن و همان عيار، دقيقا طلاى نساخته مى‌گيرد که به همين جهت معامله فقط روى اجرت طلاهاى ساخته انجام مى‌گيرد، البته با رضايت طرفين، معامله پايان مى‌پذيرد و کارگر به وزن و عيار طلاى ساخته‌اش طلاى نساخته و براى اجرت کار هم پول مى‌گيرد. اين معامله از نظر شرع چه صورتى دارد؟

جواب:

- معامله مزبوره اشکال ندارد.

سوال 174 :

- آيا کلا مى‌شود طلاى مستعمل و شکسته را خريد و فروش کرد يا نه؟

جواب:

- صحيح است.

سوال 175 :

- آيا طلاى آماده و ساخته شده را با طلاى شکسته و مستعمل پاياپاى يعنى يک کيلو در مقابل يک کيلو به اضافه پول ساخت آن مى‌شود

استفتاءات، ج‌2، ص: 147

معامله کرد يا نه؟

جواب:

- اگر معامله بين يک کيلو در مقابل يک کيلو باشد و اجرتى در مقابل ساخت قرار داده شود مانع ندارد.

سوال 176 :

- آيا طلاى ساخته شده را به وعده دو ماه يا سه ماه به بيشتر از قيمت نقد مى‌شود معامله کرد يا نه؟ مثلا اگر طلاى نقد مثقالى هزار و پانصد تومان است به وعده دو يا سه ماه هزار و ششصد تومان معامله کرد؟

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 177 :

- اگر شخصى 5/ 2 مثقال طلا براى عوض کردن بياورد و قيمتش بر فرض پنج هزار تومان باشد و در عوض 2 مثقال طلا بگيرد به قيمت پنج هزار تومان در اين صورت قيمت يکى است ولى وزن تفاوت مى‌کند آيا اشکال دارد يا نه؟

جواب:

- در فرض مرقوم اگر طلا را به قيمتى که توافق کردند بفروشد و با پول آن دوباره طلاى ديگرى به وزن مساوى يا بيشتر يا کمتر بخرد اشکال ندارد.

سوال 178 :

- لطفا به سوالات ذيل پاسخ بفرماييد: 1- اگر يک نفر بخواهد يک باب مغازه طلا فروشى داير کند مکروه است يا نه؟ 2- اگر شخصى يک کسب دارد ولى جهت توسعه به کسب خودش و تأمين معاش مى‌خواهد طلا فروشى را هم ضميمه کسب خودش کند مکروه است يا نه؟

استفتاءات، ج‌2، ص: 148

3- شخصى که فقط کارش ساختن انگشتر و گوشواره و دستبند و سايرآلات طلا است آيا [کسب او] مکروه است يا نه؟

4- شخصى طلا فروش با شخصى که طلا را تعويض مى‌کند و طلا را با طلا مقابل مى‌گذارد، اگر کالاى تعويض کننده اضافه شد پولش را مى‌دهد و اگر کالاى طلا فروش اضافه شد پولش را مى‌گيرد ولى نسبت به مقدار مساوى به طرف مى‌گويد که من مبلغى دستمزد داده‌ام و تقريبا مقدارى هم منافع بر مى‌دارم مثلا بر هر يک تومان يک شاهى يا يک ريال، آيا جايز است يا خير؟

جواب:

- شغل طلا سازى و طلا فروشى مانع ندارد ولى چنانچه دولت اسلامى مقرراتى دارد بايد مراعات شود و تبديل طلا به طلاى هم وزن مانع ندارد و تبديل زياده آن با پول يا قرار دادن زياده در مقابل ساخت با معلوم بودن عوض و معوّض مانع ندارد.

سوال 179 :

- آيا اسکناس با قيمت ارزانتر يا گرانتر از ارزشش خريد و فروش مى‌شود يا نه؟

جواب:

- فروش اسکناس به گرانتر که نتيجه ربا را دارد محکوم به حکم ربا و باطل است. ولى در صورتى که واقعا خريد و فروش باشد مثل فروش اسکناس درشت به ريز يا به عکس که نقد انجام مى‌شود مانع ندارد.

استفتاءات، ج‌2، ص: 149

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رباى معاملى‌

No image

رباى قرضى‌

No image

بهره بانکى‌

No image

حیله‌هاى ربوى‌

No image

دلالى معاملات ربوى‌

پر بازدیدترین ها

No image

خیار رؤیت‌

No image

بیع فضولى‌

No image

حیله‌هاى ربوى‌

No image

طلا فروشى و صرافى‌

No image

رباى قرضى‌

Powered by TayaCMS