بیع تعلیقى‌

بیع تعلیقى‌

بيع تعليقى‌

سوال 37 :

- اگر زيد قطعه زمينى را به عمرو فروخته مشروط به اينکه براى خالد نخريده باشد و الّا بيع باطل خواهد بود در صورتى که بعدا ظاهر شود که عمرو زمين را براى خالد خريده، اين معامله چه صورتى دارد؟

جواب:

- اگر بيع را مشروط و معلّق کرده باطل است و اگر در ضمن بيع شرط کرده باشد بيع صحيح است و در فرض مذکور فروشنده حق فسخ دارد.

سوال 38 :

- اينجانب مدتها شغل دفتر يارى دفترخانه اسناد رسمى تهران را داشتم و چندين سال است که واجد شرايط سردفترى هستم در دوره‌هاى طاغوت براى گرفتن دفتر اسناد رسمى به اداره ثبت تهران مراجعه و تقاضاى دفتر نمودم، گفتند محل نداريم و شما بايد پول فراهم کنى تا از سردفتران دفتر بخرى بنده دو سال قبل با سردفترى که در آن دفتر مشغول کار هستم گفتگو کردم و سر دفتر به من گفت بعد از بازنشسته شدن دفترم را به سيصد و پنجاه هزار تومان مى‌فروشم بنده ناگزير قبول کردم؛ (زيرا شغل ديگرى نداشتم) و قرارداد فروش دفتر نوشته شد و من مقدارى هم پول به ايشان پرداخت کردم تا اينکه بازنشسته شود ولى در رژيم گذشته بازنشستگى وى قبول نشد و فعلا در دفتر خانه حاضر مى‌شود و حق التحرير اسناد را طبق معمول مى‌برد لطفا بفرماييد تکليف من در اين مورد چيست آيا خريدن اين طور دفتر از لحاظ شرعى صلاح است يا خير؟ و سردفترى که با اين شرايط دفترش را مى‌فروشد جايز است يا خير؟

استفتاءات، ج‌2، ص: 84

جواب:

- در فرض مذکور معامله غررى و باطل است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رباى معاملى‌

No image

رباى قرضى‌

No image

بهره بانکى‌

No image

حیله‌هاى ربوى‌

No image

دلالى معاملات ربوى‌

پر بازدیدترین ها

No image

خیار رؤیت‌

No image

بیع فضولى‌

No image

حیله‌هاى ربوى‌

No image

رباى قرضى‌

No image

طلا فروشى و صرافى‌

Powered by TayaCMS