نیت و تکبیرة الاحرام‌

نیت و تکبیرة الاحرام‌

نيت و تکبيرة الاحرام‌

سوال 82 :

- آيا در نماز، نيّت را بايد بر زبان آورد يا نه؟

جواب:

- نيّت را بر زبان آوردن لازم نيست.

سوال 83 :

- نيّت نماز جمعه، جماعت، نماز مستحبى و ... چگونه است؟

جواب:

- نيّت همين است که در وقت عمل قصد آن را دارد؛ اگر قصد نماز جمعه دارد، نيّت نماز جمعه و اگر قصد نماز ديگر دارد، نيّت آن نماز است.

سوال 84 :

- اگر کسى در نماز قنوت را بخواند براى اينکه مردم او را تمسخر و تکذيب نکنند و از تهمت‌ها برهد، آيا نمازش صحيح است؟

جواب:

- در فرض مرقوم اصل نماز صحيح است.

سوال 85 :

- اگر شخصى براى جلب توجه خلق عملى انجام بدهد ريا محسوب مى‌شود اما آيا کسى که مثلا نمازش در خلوت 30 دقيقه طول مى‌کشد اگر جلوى دوستش يا در بين مردم نيز همان 30 دقيقه نمازش طول بکشد اين ريا است؟ با توجه به اينکه نمازهاى معمولى 10 دقيقه بيشتر نمى‌شود، و همچنين اين شک براى من در جاهاى ديگر مثل قرآن خواندن يا پول به فقير دادن پيش مى‌آيد. مثلا اگر در صف اتوبوس ايستاده باشم و فقير از کنارم ردّ شود به دليل اينکه نکند اگر به او پول بدهم ديگران مرا نگاه کنند و اين ريا مى‌شود اين کار را نمى‌کنم.

استفتاءات، ج‌1، ص: 152

جواب:

- ريا راجع به قصد است، اگر قصد نشان دادن به غير نداشته باشد ريا نيست.

سوال 86 :

- شخصى موقع گفتن تکبيرة الاحرام، بيشتر اوقات دچار ترديد مى‌شود که آيا آن را صحيح ادا کرده يا نه و به اين علّت آن را چند بار تکرار مى‌کند؛ آيا نمازش صحيح است؟

جواب:

- اعتنا به شک نکند و در تکبيرة الاحرام اگر دو مرتبه بگويد، اشکال پيدا مى‌شود.

سوال 87 :

- در مسأله 951 رساله آمده: "موقع گفتن تکبيرة الاحرام، بايد بدن آرام باشد ..." با توجه به اينکه موقع گفتن تکبيرة الاحرام مستحب است دستها را تا مقابل گوشها بالا ببريم، آيا حرکت دستها موجب بر هم خوردن حالت آرام بودن بدن نمى‌شود؟

جواب:

- بلند کردن دستها تا محاذى گوشها هنگام تکبير مستحب است و منافات با لزوم آرام بودن بدن ندارد.

سوال 88 :

- هنگام گفتن تکبير مستحب است دستها را تا مقابل گوشها بالا ببريم؛ آيا اگر دستها کمتر از اين و يا بيشتر از اين مقدار بالا رود، موجب بطلان نماز مى‌شود؟

جواب:

- موجب بطلان نيست.

سوال 89 :

- آيا موقع گفتن تکبيرة الإحرام بلند کردن دستها تا محاذى گوش‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 153

مستحب است و يا اينکه با شروع تکبير دستها بلند شود و موقع گفتن تکبير دستها بيفتد مستحب ديگرى است يا همان نوع خاص وارد شده است؟

جواب:

- مستحب است با شروع به تکبير شروع به بلند کردن دستها کند که تا تمام شدن تکبير دستها مقابل صورت و يا مقابل گوشها برسد.

سوال 90 :

- فردى هنگام گفتن تکبيرة الاحرام، دستها را تا مقابل گوشها بالا نمى‌برد و در موقع قنوت نيز دستش را روبروى صورت قرار نمى‌دهد؛ آيا نماز خواندنش به اين صورت اشکال دارد؟

جواب:

- نماز او صحيح است.

قيام‌

سوال 91 :

- در قيام متصل به رکوع در نمازها آيا گفتن سه مرتبه کذلک اللّه ربى در دو رکعت بعد از توحيد و سه مرتبه استغفار بعد از تسبيحات اربعه کفايت مى‌کند؟

جواب:

- اگر بدون فاصله هم بعد از قرائت از قيام به رکوع رود قيام متصل حاصل است.

سوال 92 :

- براى شخص مريض که نشسته نماز مى‌خواند قيام متصل به رکوع چه وضعى دارد؟

جواب:

- بايد از حالت نشسته به رکوع رود.

استفتاءات، ج‌1، ص: 154

سوال 93 :

- آيا تکانهاى مختصر، هنگام خواندن اذکار نماز، چنانچه سهوا انجام شود و نماز گزار نتواند مانع آن شود، باعث اشکال در نماز مى‌شود؟

جواب:

- اشکال ندارد.

سوال 94 :

- آيا شخص نماز گزار (به غير از حالت تکبيرة الاحرام و قيام متصّل به رکوع) مجاز است يکى از دو پا را و لو به مدّت کوتاهى عمدا به شکلى از زمين بلند کند که حالت اتصال پا با زمين قطع شود يا خير؟ آيا اين عمل موجب اخلال در قيام و مبطل نماز است يا خير؟

جواب:

- اشکال ندارد و مبطل نيست ولى در حالى که مشغول به قرائت يا تسبيحات اربعه است اين عمل را انجام ندهد.

سوال 95 :

- پاى چپ من از ناحيه زير زانو قطع شده و در حال حاضر پاى مصنوعى به جاى آن گذاشته‌ام؛ خواهشمند است بفرماييد که اين پا، مسح لازم دارد يا نه؟ ضمنا اين پا در ناحيه زانو بيشتر از 90 درجه خم نمى‌شود، به همين دليل نماز را نشسته مى‌خوانم، آيا به وظيفه خود درست عمل کرده‌ام؟

جواب:

- در فرض مرقوم، مسح پاى چپ ساقط است ولى در صورت امکان بايد ايستاده نماز بخوانيد و لو اينکه بر ديوار يا عصا يا چيز ديگر تکيه نمائيد.

سوال 96 :

- اگر کسى عمدا شخصى را که مشغول خواندن نماز است به جلو يا پهلو حرکت دهد (با فشار) در صورتى که نماز گزار روى از قبله نگرداند نمازش صحيح است يا خير؟ اگر بيفتد يا خم شود چطور؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 155

جواب:

- صحيح است.

سوال 97 :

- اينجانب فعلا از پاى مصنوعى استفاده مى‌کنم که مى‌شود با آن ايستاده نماز خواند گاهى به علت خستگى پا يا احتمال زخم شدن آن، پاى مصنوعى را در آورده و نشسته نماز مى‌خوانم آيا واجب است همواره با پاى مصنوعى به طور ايستاده نماز بخوانم يا خير؟

جواب:

- نماز با پاى مصنوعى واجب نيست مگر نتوانيد ايستاده بخوانيد مگر با آن که اگر زحمت و ضرر نباشد با آن بخوانيد.

سوال 98 :

- در خط مقدم جبهه احتمال خطر زياد است ممکن است دو الى سه ساعت هيچ مسأله‌اى نباشد و گاهى هم خمپاره زياد مى‌آيد، آيا مى‌شود خارج از سنگرها نماز خواند يا خير؟ چون داخل سنگرها بايد نشسته خوانده شود.

جواب:

- اگر احتمال خطر هست داخل سنگر نشسته بخوانند.

سوال 99 :

- اگر خارج از سنگر به احتمال اينکه فعلا امن است نماز شروع شود و در همين بين خمپاره بيايد براى حفظ جان لازم است درازکش شوند، اولا مى‌شود اين عمل را انجام داد؟ و آيا مى‌شود بعد از رفع خطر حرکت کرد و به نماز ادامه داد يا خير؟

جواب:

- مانع ندارد مگر آنکه فاصله زياد باشد.

سوال 100 :

- زمانى که جنگ به شدّت ادامه دارد و براى رزمندگان امکان ايستادن در يک جا نيست، آيا مى‌توان به حالت نشسته يا خوابيده نماز خواند؟

جواب:

- به هر نحو که ضرورت اقتضاء کند، نماز صحيح و مجزى است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 156

سوال 101 :

- من ابتداء نحوه نشسته نماز خواندن را دقيق نمى‌دانستم، يعنى فکر مى‌کردم نحوه نشستن موقع خواندن قرائت با نحوه نشستن تشهد فرق دارد و با مقايسه با نماز ايستاده موقع تشهد خواندن قدرى خم مى‌شدم (از حالت نشسته) و موقع قيام براى خواندن حمد و سوره، کامل مى‌نشستم و مدتى نمازها را به اين نحو مى‌خواندم تا بعدها فهميدم. آيا در مدتى که اينگونه نماز مى‌خوانده‌ام نمازم ايراد دارد يا خير؟

جواب:

- نماز صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام روزه‌

No image

احکام زکات‌

No image

احکام خمس‌

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

سجده سهو

No image

احکام روزه‌

No image

نجاسات و احکام آن‌

Powered by TayaCMS