طواف‌

طواف‌

طواف‌

سوال 69 :

- جانبازانى که نمى‌توانند خود طواف کنند، آيا براى آنها نائب بگيرند يا بدهند که روى سر، در تخته طواف دهند؟

جواب:

- حتى الإمکان بايد خودشان و لو با کمک غير، طواف کنند و اگر ممکن نيست، آنها را طواف دهند ولى طواف دهنده بايد حتى المقدور مراعات حدود طواف و مطاف را بنمايد؛ الاقرب فالاقرب.

سوال 70 :

- براى بعضى از جانبازان، طواف در داخل مطاف مشکل است، آيا مى‌توانند در خارج طواف کنند يا نائب بگيرند؟

جواب:

- با فرض عدم امکان طواف در حدّ، و لو در وقت خلوت، طواف در خارج حدّ با مراعات اقرب فالاقرب صحيح است.

سوال 71 :

- بر اثر زيادى حجاج محترم در اغلب اوقات بلکه مى‌شود گفت در تمام اوقات طواف، از پشت مقام طواف مى‌کنند و چون نماز طواف بايد در پشت مقام يا يکى از دو طرف آن خوانده شود بعضى از حجاج محترم ايرانى براى نماز دور يک نفر حلقه‌وار جمع مى‌شوند که بتواند آن شخص نماز طواف را بخواند اين عمل انعکاس خوبى در ميان برادران اهل سنت ندارد و مزاحم طواف آنها مى‌باشد آيا با اين وضع نماز صحيح است يا وظيفه دارند بروند عقب‌تر البته با

استفتاءات، ج‌1، ص: 458

مراعات الاقرب فالاقرب که مزاحم ديگران نباشند؟

جواب:

- نماز صحيح است ولى در صورت مزاحمت طورى عمل کنند که مانع طواف ديگران نشوند.

سوال 72 :

- آيا هروله (حرکت سريع) مستحب است در طواف؟

جواب:

- استحباب ندارد بلکه بهتر است به نحو متعارف طواف کنند.

سوال 73 :

- بعض معلولين، از طواف و نماز حج بعد از برگشت از منى عاجزند، آيا مى‌توانند بعد از احرام بستن، انجام دهند يا خير؟

جواب:

- مى‌توانند مقدم دارند.

سوال 74 :

- کسى که مى‌دانيم نماز طوافش درست نيست آيا مى‌توانيم بعد از طواف نساء و نمازش به او دختر بدهيم؟ يا برايش عقد بخوانيم؟

جواب:

- اگر خودش نمازش را صحيح مى‌دانسته همان نماز کافى است و ازدواج او مانع ندارد.

سوال 75 :

- شخصى در عمره تمتع مشغول طواف بوده، از آنجائى که خودش اظهار مى‌دارد: ناراحتى جسمى داشته و با معّيت يک نفر طواف مى‌کرده به خيال خودشان هفت دور تمام شده و نماز طواف و سعى بجا آورده‌اند و پس از چند روز توقف در مکه معظمه براى حج تمتع محرم مى‌شود و بعد از اعمال حج تمتع به طور کامل، به ايران مراجعت مى‌نمايد و پس از گذشت 5 ماه اين شخص شک مى‌کند که آيا هفت دور طواف عمره تمتع کامل بوده يا خير اگر

استفتاءات، ج‌1، ص: 459

احيانا کامل نبوده در برابر اين شک تکليف شرعى وى چيست؟

جواب:

- شک او اعتبار ندارد و عملش صحيح است.

سوال 76 :

- اگر در يکى از اشواط طواف پيش آمدى کرد که بايد آن شوط را اصلاح کند آيا از بقيه صرف نظر نموده از حجر الأسود شروع کند و يا از حجر الأسود تا محل حادثه را حساب نموده و همان شوط ناقص را تکميل نمايد؟

جواب:

- بايد همان شوط را تکميل نمايد.

سوال 77 :

- در صورت ازدحام و کثرت جمعيت، آيا مى‌توان بيشتر از بيست و شش ذراع و نيم، طواف نمود يا نه؟

جواب:

- در صورت امکان بايد در حد طواف کنند و اگر ممکن نيست طواف در خارج حد مانع ندارد با مراعات اقرب فالأقرب.

سوال 78 :

- بعضى از معلولين با خود کيسه بول دارند، چون با حرکت بدن، بول از آنها خارج مى‌شود، آنها در طواف و نماز چه بايد بکنند؟

جواب:

- به وظيفه سلس البول عمل کند يعنى قبل از نماز وضو بگيرند و آنچه در حال نماز بول بيايد ضرر ندارد و حکم طواف نيز همين طور است.

سوال 79 :

- بعضى از معلولين، طهارت از حدث اصغر براى آنها ممکن نيست، چون قوه ماسکه را از دست داده‌اند، چه کنند؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 460

استفتاءات ج‌1 468 ج ..... ص : 468

جواب:

- مضرّ به صحت طواف و نماز نيست، در صورتى که به وظيفه مسلوس با مبطون که در رساله ذکر شده عمل کنند.

سوال 80 :

- در طواف واجب اگر حاجى از محدوده بيست و شش و نيم ذراع بيرون رود، با توجه به کثرت جمعيّت و عدم اختيار، خصوصا در طرف حجر اسماعيل، آيا طواف او صحيح است؟

جواب:

- در فرض سوال طواف صحيح است.

سوال 81 :

- اينجانب به علت عادت زنانه در حرم مقدس خانه خدا نتوانستم طواف نساء را و طواف واجب حج تمتع را انجام دهم، و خطا و اشتباهات ديگر هم داشتم، چون موقع ورود به فرودگاه جده مأمورين سعودى مناسک حج را از ما گرفتند و من چون بار اوّلم بود خيلى اشتباه و خطا داشتم، نمى‌دانم حج انجام شده درست است يا نه؟ تکليفم را روشن فرمائيد؟

جواب:

- اگر شما براى طواف حج و سعى و طواف نساء نائب گرفته‌ايد، بعد از بجا آوردن نائب اين اعمال را به شوهر خود حلال شده‌ايد و اشتباهات و خطاها اگر مربوط به محرمات احرام است حج را باطل نمى‌کند.

سوال 82 :

- شخصى در دوره طاغوت به عنوان خدمه کاروان به مکه رفته، ضمنا حج نيابتى هم قبول نموده و تمام اعمال حج را تا روز سيزدهم انجام داده، فقط قربانى نکرده و به علّت درد پا موفق نشده که طواف نساء و نماز آن را بجا آورد و چون امسال دوباره عازم مکّه است، بفرماييد آيا بايد تمام اعمال حج‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 461

را به طور کامل انجام دهد يا اين که فقط طواف نساء و نماز آن کفايت مى‌کند؟

جواب:

- در فرض مذکور محلّ نشده است و بايد از زن اجتناب کند و اگر طواف نساء و نماز آن را بجا آورد کفايت مى‌کند ولى قربانى را هم بايد در وقت آن در منى انجام دهد.

سوال 83 :

- سه سال پيش به مکه رفتم و اين مسأله را که زن هم مثل مرد جنب مى‌شود نمى‌دانستم شبى که در عرفات بوديم اين برنامه برايم پيش آمد گر چه نمى‌دانستم خيلى ناراحت شدم براى اينکه محرم بودم در پاک بودنم اهميت مى‌دادم غسل کردن هم در آن مکان مشکل بود چند روز گذشت ما را براى طواف آوردند من در جلوى همان چادر روى خاک تيمم کردم نمى‌دانم درست انجام دادم يا نه مرا راهنمائى کنيد؟

جواب:

- اگر يقين داريد طواف در حال جنابت واقع شده باطل است و اگر طواف نساء بوده در احرام باقى هستيد ولى اگر شک داريد که منى از شما خارج شده حکم جنابت ندارد و چيزى بر شما نيست:

سوال 84 :

- اينجانب مدّتى وضوى خود را اشتباه انجام مى‌داده‌ام، البته در اين مدت از شخصى غير از حضرت امام تقليد مى‌کردم و درباره وضويم احتمال‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 462

اشتباه هم نمى‌دادم، در اين مدّت به حجّ هم رفته‌ام و اعمال حج را با همان وضوى اشتباه انجام داده‌ام، اکنون که به رساله حضرت امام مراجعه کرده‌ام، متوجه اشتباه خود شده‌ام، لطفا بفرماييد حجّى که انجام داده‌ام چه مى‌شود؟ و آيا مى‌توانم ازدواج کنم؟

جواب:

- حج شما صحيح است ولى طوافها و نماز آنها را بايد اعاده کنيد و اگر خود شما نمى‌توانيد، نائب بگيريد و بهتر است اگر مى‌توانيد خودتان به حجّ برويد و پس از اتيان طوافها و نماز آن، حجّ را بجا آوريد و تا طواف نساء صحيح را انجام نداده‌ايد، نبايد ازدواج نماييد.

سوال 85 :

- يکى از خواهران اظهار مى‌دارد که پس از اتمام اعمال عرفات و منى، وقتى براى انجام بقيه اعمال حج عازم مسجد الحرام بوده حائض مى‌گردد.

از آنجائى که عادت وى کمتر از هفت روز نبوده و از طرفى گروه مربوطه طبق نوبت تنظيمى از طرف سازمان حج و زيارت، زودتر به ايران حرکت مى‌کرده لذا مدير گروه اين خواهر را وادار مى‌نمايد که براى انجام طواف و نماز نائب بگيرد و سعى خود بجا آورد، او هم، چنين کارى را انجام مى‌دهد، پس از مراجعت به ايران متوجّه مى‌گردد که اگر مدير گروه به او اجازه مى‌داد، در يکى از گروههاى آشنا مى‌ماند و اعمال خود را انجام مى‌داد، اشکالى در حجّش نمى‌شد؛ حال‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 463

بيان فرمائيد که حج مشار اليها صحيح است يا خير؟

جواب:

- اگر اجازه ندادن مدير گروه موجب شده که نتواند بماند تا پاک شود، وظيفه او گرفتن نائب بوده و عملش صحيح است.

سوال 86 :

- خانمى هنگام انجام طواف واجب، در اثر فشار جمعيت بول از او خارج شده و طواف خود را بدون تطهير و تجديد وضو انجام داده و اکنون که حتما تا چند سال ديگر نمى‌تواند به مکه برود، تکليف او چيست؟ آيا تفاوتى بين طواف عمره تمتع با حج تمتع هست؟ آيا اين خانم هنوز محرم است يا خير؟ در صورتى که شوهر هم دارد و به ناچار محرّمات احرام را هم انجام مى‌دهد؟ و آيا بايد براى ارتکاب هر يک از محرّمات کفاره بدهد؟

جواب:

- اگر از روى علم و عمد نبوده، حجّ او باطل نيست در صورتى که معتقد به صحّت عمل خود بوده است. ولى طواف و نماز را بايد اعاده کند و اگر خودش نمى‌تواند بايد نائب بگيرد و فرقى بين طواف عمره و طواف حج نيست و اگر طواف نساء و نماز آن را صحيح انجام داده، از احرام خارج شده است.

سوال 87 :

- کسى که نماز طوافش باطل است آيا مى‌شود به فرزندش ولد الحرام گفته شود؟

جواب:

- ولد حرام نيست.

استفتاءات، ج‌1، ص: 464

سوال 88 :

- آيا انجام طواف و نماز نسائى که از حج تمتع باقى مانده، فقط در ماههاى حج ممکن است يا در ماههاى ديگر نيز مى‌توان انجام داد؟

جواب:

- وقت معيّنى ندارد.

سوال 89 :

- شخصى به نيابت پدرش که در قيد حيات است به حج رفته، طواف و نماز نساء را همانطور که در مناسک آمده با نيّت "ما فى الذّمه" ولى در عين حال همراه با ذکر کلمه "واجب" به انجام رسانده و گفته: "طواف و نماز نسائى را که از حجّ نيابتى پدرم بر گردن دارم بجا مى‌آورم واجب، قربة الى اللّه"؛ آيا نيابت فوق صحيح بوده؟

جواب:

- صحيح است و اشکال ندارد.

سوال 90 :

- کسى در موقع اعمال حجّ نتوانسته طواف و نماز نساء را انجام دهد و اين عمل را به ديگرى محول نمود و ايشان هم انجام داده؛ ضمنا براى ضرورت مالى نتوانسته قربانى انجام دهد، تکليفش چيست؟

جواب:

- اگر خودش متمکّن از طواف نبوده، در فرض مرقوم از احرام خارج شده ولى قربانى بر عهده اوست که سال بعد يا خودش يا نائبش بايد انجام دهد.

سوال 91 :

- کسى که در طواف يا نماز طواف نيابت مى‌کند آيا لازم است که محرم باشد يا بدون احرام نيابت ممکن است؟

جواب:

- احرام لازم نيست.

سوال 92 :

- کسانى که با داشتن عذر موجّهى طواف حجّ را مقدم مى‌دارند- مانند حيض متأخّر- آيا تجديد تلبيه بعد از طواف لازم است يا خير؟ و آيا

استفتاءات، ج‌1، ص: 465

اعاده سعى بعد از حج لازم است؟

جواب:

- در فرض مرقوم تجديد تلبيه و اعاده سعى لازم نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

No image

عمره‌

No image

احرام‌

No image

طواف‌

پر بازدیدترین ها

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

No image

احرام‌

No image

طواف‌

No image

قربانى‌

Powered by TayaCMS