لباس نماز گزار
سوال 34 :
- آيا حدود حجابى که خانمها در هنگام نماز خواندن رعايت مىکنند بايد همان حدودى باشد که در مقابل نامحرم رعايت مىکنند؟ يعنى مثلا استفاده از چادرى که در نور اندام انسان را مشخص مىکند در نماز اشکال دارد يا خير؟
استفتاءات، ج1، ص: 137
جواب:
- اگر حجاب و ساتر بنحوى باشد که بدن ديده شود، کافى نيست.
سوال 35 :
- 1- اگر خانمى با لباس محفوظ مثل مانتوى گشاد و شلوار و روسرى يا مقنعه بزرگ نماز بخواند درست است يا خير؟
2- اگر خانمى در منزل با چادر کلفت و بلند ولى زير چادر بى آستين و بى جوراب باشد نمازش باطل است يا خير؟
جواب:
- 1- اشکال ندارد.
2- نماز باطل نيست.
سوال 36 :
- اگر کسى نتواند طهارت کند و از روى ناتوانى، نماز را با بدن و لباس نجس بخواند، نماز با اين حالت اشکال دارد يا نه؟
جواب:
- در فرض عدم امکان تطهير و عدم امکان نماز در حال برهنگى، نماز با همان حال صحيح است.
سوال 37 :
- از حضرت امام نقل شده که اگر در جبهه جنگ برايمان امکان غسل کردن و تعويض لباس نباشد، مىتوان بدون غسل و با لباس آلوده نماز خواند؛ اگر کسى اينطور نماز بخواند آيا بعدا اعاده دارد؟
جواب:
- اگر بطورى که وظيفه او بوده نماز خوانده اعاده ندارد.
سوال 38 :
- من يک معلول هستم و نماز مىخوانم ولى اشکالاتى در اين وسط
استفتاءات، ج1، ص: 138
است و آن هم خروج منى است و هر چند غسل مىنمايم باز شبش منى بيرون مىآيد و من نمىتوانم اينقدر به حمام بروم آيا مىتوانم با لباس نجس تيمم نمايم؟ خواهشمندم مشکلات مرا حل نمائيد.
جواب:
- با لباس نجس نمىتوانيد نماز بخوانيد و براى نماز لباس پاک داشته باشيد ولى اگر غسل ضرر داشته باشد با تيمم بدل از غسل نماز بخوانيد.
سوال 39 :
- من هر چند شب يک بار در رختخواب خود بول مىنمايم و چون اکنون در شرائطى هستم که لباسى براى عوض کردن ندارم و هر سه ماه يک بار لباس مىدهند وظيفه شرعى اينجانب چيست؟
جواب:
- لباس را تطهير نمائيد و يا اينکه بدون آن لباس نماز بخوانيد و اگر ممکن نيست مانع ندارد با همان لباس نماز بخوانيد.
سوال 40 :
- بسيارى از مجروحين، فلج بوده و از کمر به پايين حس ندارند و قادر به طهارت يا وضو نيستند ولى دست و صورت آنها سالم است آيا اينطور مجروحين اجازه دارند تيمم نموده و نماز بخوانند؟
جواب:
- با فرض اينکه قدرت ندارند، با تيمم نماز بخوانند.
سوال 41 :
- اگر همسر انسان ندانسته با لباس نجس نماز بخواند آيا بر انسان
ستفتاءات ج1 145 س 62 ..... ص : 145
استفتاءات، ج1، ص: 139
واجب است که به او بگويد؟
جواب:
- واجب نيست به او بگويد.
سوال 42 :
- در صورتى که در روى لباس لکه کم رنگى از خون حيض باشد که با چند بار شسته شدن از بين نرود، آيا نماز خواندن با اين لباس صحيح است يا خير؟
جواب:
- اگر رنگ است نه خون، صحيح است.
سوال 43 :
- با توجه به اينکه عرق جنب از حرام پاک مىباشد، آيا مىتوان با لباسى که هنگام عرق کردن بر تن بوده- بعد از غسل کردن- نماز خواند؟
جواب:
- اگر در لباس عرق نباشد يا خشک شده، نماز مانع ندارد.
سوال 44 :
- آيا بعد از غسل جنابت، بايد همه لباسهايى را که هنگام جنب شدن بر تن داشتهايم براى نماز تطهير کنيم؟
جواب:
- لباسى که نجس شده بايد تطهير شود و با لباسى که در آن عرق جنب به حرام است نبايد نماز بخوانند.
سوال 45 :
- کسى که بعد از نماز متوجه شود که لباس و يا بدنش نجس بوده، نمازش صحيح است؟
جواب:
- صحيح است.
سوال 46 :
- آيا کسى مىتواند در سربازى مقدارى از سهميه لباسهايى را که به او مىدهند (مثلا از دو شلوار، يک عددش را) به خانه بياورد و ديگران از آن
استفتاءات، ج1، ص: 140
استفاده کنند؟ اگر نمىتواند، نمازهايى که با آن لباس در موقع جهل به مسأله خوانده، چه صورتى دارد؟
جواب:
- تابع مقررات ارتش است اگر لباس عاريه به او داده شده که خودش بپوشد نمىتواند به ديگران بدهد و تصرفات در حال جهل حکم غصب ندارد و نماز صحيح است.
سوال 47 :
- دخترى هستم که به علّت فقر مالى، پدرم قادر نيست برايم لباس تهيه کند و درامدى که دارد جز به خوراک و بعضى از مخارج ضرورى ديگر نمىرسد؛ لذا لباسهايم را از ديگران مىگيرم؛ مثلا مقدارى از لباسهايم را از خواهرم مىگيرم که او بدون اجازه شوهرش برايم مىآورد و ... آيا نماز خواندن با اين لباسها صحيح است؟
جواب:
- اگر پارچه يا لباس با رضايت صاحب آن به شما داده مىشود، مىتوانيد بپوشيد و نماز شما در آن صحيح است.
سوال 48 :
- لباسى که پارچه آن با پشم مخلوط است در صورتى که [آن] پارچه از ممالک غير اسلامى خريدارى شود نماز خواندن با آن جايز است يا خير؟
جواب:
- اشکال ندارد.
سوال 49 :
- شايع شده که بعضى از اورکتهايى که از کشورهاى غير اسلامى وارد مىشود در محل کمربند آنها مقدار کوچکى چرم مشکى رنگ مىباشد که آن از حيوانات نجس مىباشد [و امکان] پاک شدن براى آنها نمىباشد و نماز خواندن با آن باطل است که بعضىها چرم را به دور انداخته و نمازهاى خود را قضا مىکنند و عدهاى هم قبول نمىکنند نظر جنابعالى در اين باره چيست آيا
استفتاءات، ج1، ص: 141
نجس است؟ و نماز خواندن با آن باطل است؟ در صورتى که انسان يقين ندارد که آن چرم پوست چه حيوانى مىباشد حکم اين مسائل را بيان فرمائيد.
جواب:
- چنانچه احراز تذکيه نشود نماز در آن جايز نيست و محکوم به نجاست است.
سوال 50 :
- در توضيح المسائل از مسأله 831 تا 833 در مورد لباس نماز گزار مرد، توضيح داده شده که از طلا نباشد؛ آيا منظور طلاى زرد است يا طلاى سرخ و سفيد هم شاملش مىشود (چون حضرتعالى زينت کردن به پلاتين را اجازه دادهايد)؛ لذا بفرماييد که: آيا رنگ طلا شرط است يا ذات طلا؟
جواب:
- طلاى سفيد (پلاتين) اشکال ندارد ولى اگر همان طلاى متعارف باشد، جايز نيست، هر چند رنگ آن تغيير کرده باشد.
سوال 51 :
- حضرت عالى مىفرمائيد طلاى سفيد يا پلاتين اشکالى ندارد، ولى طلا سازان مىگويند طلاى سفيد همان طلاى زرد است که با پلاتين مخلوط نمودهاند و اصلا پلاتين، فلز جدا گانهاى است.
جواب:
- براى مردان طلاى سفيد اشکال ندارد مگر آن که همان طلاى زرد باشد و با مخلوط کردن تغيير رنگ داده باشد
سوال 52 :
- طلاى خالص را که فلزى است نرم، با مقدارى مس مخلوط
استفتاءات، ج1، ص: 142
مىکنند تا استحکام آن بيشتر شود، نسبت طلاى خالص را "عيار" و نسبت مس را "بار" مىگويند- طلاى 18 عيار يعنى طلائى که در هر مثقال آن (24 نخود) 18 نخود طلاى خالص و 6 نخود مس وجود دارد- امروزه همان طلاى زرد را با مقدارى بار سفيد يعنى فلز سفيد رنگى که گاهى ممکن است پلاتين باشد، مخلوط مىکنند و آلياژى به دست مىآيد که به نام "طلاى سفيد" مشهور است. خلاصه، آلياژ مصرف شده در جواهر سازى، پلاتين نيست، بلکه فقط بار آن تغيير کرده و رنگ مخلوط متمايل به سفيد است.
آيا حرمت زينت طلا براى مردان، مربوط به نوع فلز مخلوط شده به آن است که اگر مس مخلوطش کنند و رنگش زرد باشد حرام و اگر با فلزى سفيد رنگ مخلوطش کنند و رنگش سفيد شود، حلال است؟ و يا حرمت زينت مربوط به عيار طلاست؟ زيرا هر چه عيار طلا کمتر باشد رنگش به رنگ مس نزديکتر خواهد بود و هر چه عيارش بيشتر باشد، رنگش به رنگ طلاى خالص (زرد) نزديکتر مىشود.
جواب:
- ميزان صدق طلاى زرد است که در عربى به آن "ذهب" مىگويند و طلاى سفيد اگر از اين قسم نباشد، مانع ندارد.
سوال 53 :
- اگر از طلا و فلزى ديگر، آلياژى درست کنيم که نسبت طلا به آن فلز کم باشد، استعمال چنين آلياژى به صورت مثلا انگشتر، براى مردان چه حکمى دارد؟
جواب:
- اگر صدق طلا به آلياژ مزبور نمىکند مانع ندارد.
استفتاءات، ج1، ص: 143
سوال 54 :
- منظور از کلمه "طلا"، طلاى زرد است يا اينکه شامل طلاى سفيد يا پلاتين هم مىشود؟
جواب:
- طلاى حرام بر مرد، طلاى زرد است که در عربى به آن "ذهب" مىگويند.
سوال 55 :
- بعضى از ساعتهاى مچى، عقربهشان طلائى رنگ يا از جنس طلا است؛ آيا نماز خواندن با اين ساعتها [براى مرد] موجب بطلان نماز است؟
بعضى از ساعتها هم معلوم نيست که آيا جنسشان از طلا است يا اينکه فقط رنگشان طلايى است.
جواب:
- در هر صورت نماز را باطل نمىکند و اگر طلا بودن آن معلوم نيست، اشکال هم ندارد.
سوال 56 :
- آيا گذاشتن روکش طلا روى دندان، اشکال دارد؟ روکش پلاتين چطور؟
جواب:
- روکش طلا اگر براى اصلاح دندان است- نه زينت- مانع ندارد و پلاتين اشکال ندارد.
سوال 57 :
- اگر شخصى در گذشته، از روى ندانستن مسأله، دندان طلايى گذاشته و حالا که متوجه اشکال آن شده، به دکتر رجوع نموده، امّا آنها مىگويند: "اگر دندانهايت را عوض کنيم، بقيه نيز هوا مىکشند و از بين مىروند"، تکليف چيست؟
جواب:
- در فرض مذکور اشکال ندارد.
سوال 58 :
- آيا مرد مىتواند از پلاتين (طلاى سفيد) به عنوان حلقه نامزدى
استفتاءات، ج1، ص: 144
استفاده کند؟ و موقع نماز اگر به دستش باشد آيا جايز است يا خير؟
جواب:
- به دست کردن حلقه طلاى سفيد براى مردها اشکال ندارد و حکم طلاى زرد بر آن مترتب نيست و نماز با آن مانع ندارد.
سوال 59 :
- در رساله، مسأله 845 چنين آمده: "بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت که پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى کسى که مىخواهد آن را بپوشد معمول نيست، خوددارى کند، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد" خواهشمنديم در اين مورد توضيح بيشترى بفرماييد!
جواب:
- مقصود اين است که حرام است تکليفا على الأحوط و اما پوشيدن آن در حال نماز، مانع از صحت آن نيست.
سوال 60 :
- آيا شلوار و بلوز مردانه، پوشيدن و نماز خواندنش براى زن اشکال دارد؟
جواب:
- اگر از لباسهاى مخصوص مردان محسوب نباشد، اشکال ندارد.