تشریح و کالبد شکافی

تشریح و کالبد شکافی

تشريح و کالبد شکافي :

سوال 974 :

آيا کالبد شکافي ميت مسلمان يا غير مسلمان جائز است يا خير ؟ اگر کالبد شکافي جهت تعليم براي نجات جان ديگران باشد حکم مسأله را بيان فرماييد ؟

جواب :

در صورتي که حفظ و نجات جان مسلمانان بر آن متوقف باشد و افرادي به اين موضوع نه براي تامين اغراض مادي اقدام مي کنند لازم است اگر ممکن است اين عمل را در اجساد کافر حربي و اگر ممکن نشد در کافر ذمي و اگر ممکن نشد در اجساد مسلمين انجام دهند و لازم است به مقدار لازم اکتفاء بکنند و از اهانت به بدن مسلمانان اجتناب شود و احترام آن و ساير اموري که مربوط به بدن مسلمان هست را در نظر بگيرند در کشف جرايم نيز اگر موضوع مهم است و به آن متوقف است جايز است .

سوال 975 :

اگر شخصي وصيت کند که بعد از مرگش جنازه او را جهت تعليم به دانشکده پزشکي هبه نمايند آيا وصيت او صحيح است ؟ در صورت صحيح بودن وصيت ، آيا ديه به خاطر کالبد شکافي در اينجا تعلق مي گيرد يا خير ؟

جواب :

اگر خود در حال حيات وصيت کرده باشد بعيد نيست که ديه ساقط شود ولي اگر وصيت نکرده است جايز نيست و اگر اين کار را انجام دادند ديه ثابت است و هر آسيبي که به بدن ميت وارد مي شود موجب ديه مي گردد و بايد ديه را در راه خدا صرف نمايند و ثواب آن به ميت مي رسد و در عين حال احترام بدن ميت مسلمان بايد در نظر گرفته شود.

سوال 976 :

اگر شخصو وصيت نکند اما وارث يا اولياي ميت بخواهند جنازه ميت مسلمان را به دانشکده پزشکي جهت تعليم علم طب هديه نمايند آيا صحيح است ؟ اگر جنازه را بفروشند آيا جايز است ؟ آيا ولي فقيه يا حاکم شرع بدون رضايت صاحب ميت مي تواند چنين اجازه اي دهد ؟

جواب :

اذن قبلي و وصيت ميت لازم است و اگر آن انجام نشده با نظر و اجازه فقيه جامع الشرائط جايز است ، دليلي بر ولايت اولياء و اقرباي ميت در اين قبيل امور نداريم .

سوال 977 :

همانگونه که مشتحضريد يکي از وظايف پزشکي قانوني تشخيص و تعيين علت تامه مرگ متوفايي مي باشد که بنا به دلايلي از جمله بيم وقوع و يا وقوع جنايت براي محاکم قضايي بايد علت تامه مرگ آنان روشن گردد و در اکثر موارد تشخيص و تعيين دقيق علت فوت فقط با کالبد گشايي مقدور مي باشد و با اين اقدام است که خيلي از جنايات به وقوع پيوسته کشف کرديده و از پايمال شدن خون به ناحق ريخته مقتولين جلوگيري به عمل آيد ، حال با عنايت به مطالب فوق ، استدعا دارد که نظر مبارک خويش را در خصوص مسائل زير مرقوم فرماييد :

1 ـ با توجه به اينکه انجام عمل کالبد شکافي راهي است براي کشف حقيقت و احقاق حق اولياء دم آيا انجام اين عمل شرعا جايز است يا خير ؟

جواب :

در مواردي که در فوق مرقوم گرديده است ، با رعايت احترام ميت مسلمان لازم است که انجام بگيرد .

2 به فرض جايز بودن آيا رضايت اولياء دم براي انجام عمل کالبد گشايي شرعا لازم است يا خير ؟ و اگر لازم است در صورتي که بعضي از اولياء دم راضي و بعضي ناراضي باشند شرعا چه حکمي دارد ؟

جواب :

رضايت و اذن آنها لازم است و در صورت اختلاف ، نظر حاکم شرع متبع است .

سوال 978 :

آيا براي انجام عمل کالبد گشايي تشخيص پزشکي قانوني مي تواند جواز شرعي باشد يا علاوه بر آن در خواست مقام قضايي نيز در اين خصوص لازم است ؟

جواب :

معيار ضوابط حکومت اسلامي است که با سلسله مراتب به ولي فقيه منتهي مي شود .

سوال 979 :

با فرض شرط بودن رضايت اولياء دم در جواز شرعي انجام کالبد گشايي آيا در صورت در خواست مقام قضايي باز هم رضايت اولياء دم شرط است يا خير ؟

جواب :

مراجعه به انها لازم است ولي اگر اختلاف يا امتناع کردند متابعت نظر حاکم شرع لازم است .

سوال 980 :

علم تشريح و کالبد شناسي انسان از رشته هاي بسيار ضروري پزشکي است که بدون تشريح انسان رکني از ارکان اصلي و اساسي پزشکي حذف مي شده است که بالطبع مطالعه ساير قسمت هاي پزشکي امکان پذير نخواهد بود . لذا تقاضامند است نظر مبارک را نسبت به تشريح کالبد انسان اعلام فرماييد .

جواب :

تشريح بدن مسلمان جز در مواردي که ضرورت اقتضا مي کند و يا حيات جمعي از مسلمانان بر آن متوقف باشد جايز نيست و در غير مسلمان اشکال ندارد .

سوال 981 :

آيا شکافتن قبر به منظور تشريح بدن ميت براي نجات فرد متهم به قتل يا شناخت قاتل و اصولا اموري که اهميت بيشتر از هتک حرمت است جايز است ؟

جواب :

جايز است .

سوال 982 :

کالبد شکافي در مرگ هاي مشکوک براي تشخيص جرم چه حکمي دارد ؟

جواب :

بر اساس موازين متعارف اشکال ندارد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام پزشکی‌

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خمس

No image

احکام نماز

No image

احکام هبه‌

No image

احکام نماز مسافر

No image

غسل

Powered by TayaCMS