احکام ميّت
مسّ ميّت
سوال 82 :
براي چه غسل مس ميّت واجب است؟
جواب :
شايد حکمت آن اين باشد که اگر غسل واجب نشده بود بعد از رحلت متوفّي بستگان و دوستان وي او را در آغوش ميگرفتند و ميبوسيدند و خود را به او نزديک ميکردند بطوريکه در مواردي به سختي ميشد آنها را از بدن ميّت جدا کرد که اين عمل خود مشکلاتي ايجاد ميکرد، بعلاوه از نظر بهداشتي نيز ممکن بود عوارضي بوجود آورد.
سوال 83 :
آيا براي مسِّ جنين مرده يا سقط شده (قبل از 4 ماه تمام) توسّط مادر يا فرد ثالث غسل مَسِّ ميّت واجب ميشود؟
جواب :
درفرض سوال غسل مسِّ ميت واجب نيست گرچه بهتر است.
سوال 84 :
آيا در مَسِّ موارد زير، غسل مسِّ ميّت واجب ميشود؟
الف: قطعه جدا شده از بدن مرده؟
جواب :
اگر همراه با استخوان باشد و غسل داده نشده بايد غسل مسِّ ميت نمايد.
ب: قطعه جدا شده از بدن اعم از دارا بودن يا نبودن استخوان، گوشت و...
جواب :
اگر قطعه جدا شده همراه استخوان باشد براي مس آن غسل واجب ميشود، اما اگر استخوان تنها باشد و گوشت نداشته باشد، مس آن موجب غسل نميشود.
سوال 85 :
فرد روحاني که دست به ميّت زده و با تيمّم بدل از غسل مسِّ ميّت ميخواهد نماز بخواند، آيا مردم ميتوانند به او اقتدا نمايند؟
جواب :
در صورتي که از انجام غسل معذور باشد مانعي ندارد.
غسل ميّت
سوال 86 :
غسل دادن ميت مسلمان توسط اهل کتاب چه حکمي دارد؟
جواب :
در صورتيکه مماثل مسلمان يا غير مماثل محرم پيدا نشود و منحصر باشد مماثل در آنان جايز است.
سوال 87 :
به چه دليل ميت را غسل ميدهند؟
جواب :
غسل دادن ميّت مسلمان يک نوع احترام به ميّت است و در ضمن مُسْعِر به اين است که انسان با مردن از بين نميرود بلکه از جهاني به جهان ديگر منتقل ميشود لذا جسم او بايد با احترام و تشريفات خاصّي دفن شود بعلاوه چون بنا است او را وارد جهان ديگر نمايند که در حقيقت يک نوع لقاء پروردگار است مناسب است با بدن پاک و مطهر و در حالي که غسل داده شده است وارد آن جهان گردد و البته بايد توجه داشت که به فلسفه و حکمت احکام و دستورات الهي هر چند بطور دقيق نميتوانيم پي ببريم ولي بطور قطع تمام دستورات الهي داراي مصالح و آثار و فوائد مهمي است که بر اساس آنها انجام آن احکام لازم ميشود.
سوال 88 :
در توضيح المسائل نوشته شده اگر زن پيدا نشد تا ميّت را غسل دهد، کسانيکه نسبت دارند و محرمند ميتوانند از زير لباس غسل دهند لطفاً شرح فرمائيد از زير لباس يا از روي لباس يعني پارچه نازک باشد؟
جواب :
در فرض سوال واجب است که عورت ميّت با پارچه غير نازک پوشيده باشد.
سوال 89 :
آيا غسل ميت طبق ضوابط و شرايط مقرره با دستگاه اتوماتيک جايز است؟
جواب :
اگر غسل دهنده نيّت کند مانعي ندارد بشرط اينکه مطابق دستور شرع انجام بگيرد.
حنوط ميّت
سوال 90 :
در حنوط که واجب است کافور در کف دست هم گذاشته شود (علاوه بر ديگر اعضاي سجود) آيا مقدار مسّمي کفايت ميکند يا خير؟ (يعني بايد همه کفِ دست را کشيد يا خير)؟
جواب :
واجب است کافور به کف دست نيز گذاشته شود و مقدار مسّمي کفايت ميکند.
نماز ميّت
سوال 91 :
اگر بخواهيم نماز ميّت بر متوفّاي اهل سنّت بخوانيم پنج تکبير بگوئيم يا چهار تکبير؟ و گفتن ذکر «اللهم اغفر للمؤمنين» و «اللّهم اغفر لهذا الميّت» و «ما نعلم منه الاّ خيرا» بر او کفايت ميکند يا اذکار خاصّي دارد؟
جواب :
در وجوب پنج تکبير در صلاة ميّت فرقي بين شيعه و سني نيست.
دفن ميّت
سوال 92 :
مجوّز نقل ميّت به اماکن مقدّسه و مشاهده مشرّفه آيا اختصاص به اين نيّت دارد که دفن در حرم مطّهر صورت گيرد يا اعمّ از اينکه در حرم دفن شود يا در مقبرههاي شهري که حرم در آن واقع است؟
جواب :
منظور از دفن در حرم اعمّ است.
نبش قبر
سوال 93 :
شخصي که در حال احرام فوت کند و به نيّت غسل کافور زدهاند و همچنين حنوط هم کردهاند و بعد از دفنِ ميّت متوجّه مسئله شدهاند، حالا وظيفه شرعي چيست؟ آيا نبش قبر کنند؟
جواب :
در صورت امکان اگر توهين به ميّت نباشد و بدن هم پوسيده نشده باشد بنابر احتياط واجب نبش قبر نموده بدن را بيرون آورده ميّت را با آب خالص دو مرتبه غسل بدهند و بدون کافور او را دفن نمايند.
سوال 94 :
بچهاي در سن پنج و يا شش سالگي از دنيا رفته و پدر و مادر بدون اطّلاع از مسئله بچه را بدون غسل و نماز دفن کرده اند و از اين موضوع دو سال ميگذرد تکليف پدر و مادر اکنون چه ميباشد آيا جايز است نبش قبر نمايند؟
جواب :
در فرض سوال چون دو سال از جريان ميگذرد و بدن تغيير کرده است، نبش قبر مستلزم بي احترامي به بدن ميّت و اذيّت و ناراحتي مردم است و لذا جائز نيست، ولي نماز را بر قبر ميّت بخوانند .