قضاء

قضاء

قضاء

سوال 1875 :

باز رسان ادارات که به تخلفات ادارى کارکنان رسيدگى مى کنند و گاه حکم به انفصال دايـم يـا موقت کارمند مى کنند ,آيا لازم است همه شرايط قاضى , چون عدالت و اجتهاد و.. .

رادارا باشند ؟

جواب :

چـنـانـچـه در قرار داد استخدام کارکنان , امورى شرط شده است ,بر شخص لازم است به شراي ط مقرره عمل کند .

و به عواقبى که شرط شده است ملتزم شود , چه قاضى دادگاه واجد شرايطقضا باشد و چه نباشد , واللّه العالم .

سوال 1876 :

اگـر مـتـهمى با نامه اى به دادگاه , بى گناهى خود را اعلام کند و بخواهد , در دادگاه حضور يابد و بى گناهى خود راحضورا با دليل ثابت کند , آيا قاضى حق دارد در خواست او راناديده انگارد و در نبودش حکم صادر کند ؟

جواب :

چـنـانچه احتمال برائت متهم باشد , بايد قاضى شخص متهم رااحضار کرده و به دلايل برائت وى رسيدگى نمايد , واللّه العالم .

سوال 1877 :

ايـا قـاضى حق دارد از قسم خورندگان ـ در اين که چگونه آگاه شوند قاتل همين متهم اسـت ـ پـرس جـو نـمـايـد و در ايـن زمـيـنـه جستجو کند ؟

اگر چگونه علم پيدا کرديد ؟

اگر قـاضـى چـنـيـن حـقـى دارد , هـنـگامى که دليل قسم خوردگان ( قسامه )بى اساس بود , بايد گفتارشان تکرار يا تکميل شود , يا حالت ديگر مورد نظر شرع مقدس است ؟

جواب :

چـنـانـچه قسم از قسامه با بعض آن بر قاضى مشتبه شود ,مى تواند تحقيق کند .

و در صورتى که احـراز شـود قـسم از روى علم به قصد نيست , آن قسامه با بعض آن اعتبارى ندارد , و بايدبه طور صـحـيـح تکميل شود به تکرار قسم از آنان که شرط قسم خوردن داردند .

در صورتى که اشخاص ديگرى که تکميل عددنمايند در بين نباشد والا بايد عدد قسامه تکميل شود ؟

سوال 1878 :

پس از برگذارى مراسم , قاضى مى تواند به اين جهت که استدلال آنان رسا نيست و يقين ندارد , آنان را نپذيرفته و شيوه ديگرى , مثل تکرار , تکميل سوگند يا چيزى ديگر انتخاب کند ؟

جواب ـ بسمه تعالى جواب واضح شد , واللّه العالم .

سوال 1879 :

در صـورتـى که با علم قاضى , بر زانى حکم رجم صادرشده باشد و سنگسار شده از حفره قـرار نـمـايـد , آيـا بـايدبرگردانده شود ( آن گونه که در بينه ثابت شده ) يا مانند اثبات به اقرار برگردانيده نمى شود ؟

جواب :

در مـورد زناى محصنه حد رجم بايد جارى شود .

و عدم اجراى آن در صورت فرار زانى از حفيره , اخـتصاص به مورد اقرار دارد .

و اجراى حکم بر حسب علم , به مجتهد جامع الشرايط مربوطاست , ولـکـن کسى که بر حسب ضرورت حفظ نظام قضاوت مى کند , اجراى حکم رجم بر حسب علم و غير آن منوط به استيذان از مجتهدى است که وى را نصب نموده است , و بايد به وى مراجعه نمايد , واللّه العالم .

سوال 1880 :

آيا حضور متهم در مجلس لازم است ؟

جواب :

اگـر موجب حد و تعزير ثابت شود فرقى بين حضور متهم درمجلس حکم و غيبت او نيست , واللّه العالم .

سوال 1881 :

چـنانچه کسى ـ العياذ باللّه ـ با دختر خواهر خود زنا کند ,آيا اولياء دختر مى توانند حد بر او جارى کنند ؟

جواب :

اجراى حد پس از ثبوت زنا از وظايف حاکم شرع است , واللّه العالم .

سوال 1882 :

مرد متاءهل دخترى را ازاله بکارت نموده , آيا مجازات اين مرد اعدام است ؟

جواب :

چـنـانچه ازاله بکارت با عمل زنا شده است اگر زناى به عنف بوده حکم ان قتل است .

و ديه ازاله بـکـارت مهر المثل است , و اگرزنا به غير عنف بوده و ازاله بکارت به زنا شده ديه ندارد .

و دراين صـورت اگـر زنـاى با محارم بوده حکم قتل است ـ ولو آن که شرايط احصان نباشد ـ و اگر با غير محارم بوده چنانچه شرايط احصان را داشته حکم رجم است , واللّه العالم .

سوال 1883 :

مـى گـويـند : اگر کسى با زن پدر خود زنا کند , زانى اعدام ,ولى زانيه ( زن پدر ) اعدام نمى شود .

اگر چنين چيزى صحت دارد , فلسفه آن چيست جواب بسمه تعالى چـنين چيزى صحت ندارد .

در فرض سوال , زانى گرچه محصن نباشد , رجم مى شود .

ولى حکم زن پدر , قتل است , واللّه العالم .

سوال 1884 :

به ديد و فتواى مراجع گرام , مجازات زنا با محارم , قتل است .

اين فتوا در جايى که هر دو کـبـيـر و مکلف باشند ظهوردارد , ولى اگر جايى يکى از آن دو زير سن تکليف باشد و يا هردو به تکليف نرسيده باشند , تکليف چيست ؟

جواب :

بـلـوع در طـرف زانـى شرط است , پس اگر بالغ با غير بالغه که محرم اوست زنا کرد , بالغ کشته مـى شـود .

و چـنانچه زانى صغير باشد و مزنى بها بالغه , قتل از زن ساقط مى شود .

و حدجلد بر او جارى مى گردد , واللّه العالم .

سوال 1885 :

اگـر پسر و دخترى هر دو غير محصنه مرتکب زنا شوند , وپس از اين که پسر ازدواج نمود بار ديگر با دختر بچه دار زناکند , آيا کار دوم او زناى محصنه است ؟

جواب :

بـا ادامـه عـمـل زنا پس از ازدواج و دخول به زوجه و با تمکن ازوطى زوجه هر وقت که بخواهد , زناى بعد از ازدواج نسبت به پسر محصن است , واللّه العالم .

سوال 1886 :

آيا مجازات زنا محصنه , تازيانه است يا سنگسار ؟

جواب :

حد شرعى زناى محصن با وجود شرايط سنگسار است .

ونسبت به دختر زانيه که به اختيار زنا داده صد ضربه تازيانه است , واللّه العالم .

سوال 1887 :

آيـا کـشـتن جادوگر که باعث دعوا ميان زن و مرد و جدايى مى شود , جايز است ؟

کشتن بهايى که منکر معاد مى باشد ,چطور ؟

جواب :

ايـن امور راجع به حاکم شرع است .

و ساحر مفسد است .

و نزدحاکم شرع جامع الشرايط بايد ثابت شود .

و نسبت به بهايى بايد طبق مقررات نظام عمل شود , واللّه العالم .

سوال 1888 :

با توجه به بهانه هايى که دشمنان اسلام از رفتار ايرانيان مى گيرند و ملتهاى جهان را ضد فـرهنگ اسلامى مى شورانند .

اگر کسى به جرم زنا به سنگسار محکوم شود .

راهى جز آن است که او به مجازات خود برسد تا خوراک تبليغاتى دشمنان را فراهم نياورد ؟

جواب :

رجم يعنى سنگسار , حد زناى محصن است .

و لازم است اجراشود , واللّه العالم .

سوال 1889 :

نسبت دادن قذف , چه صورت دارد ؟

جواب :

نسبت دادن به زنا و لواط چه به لفظ باشد يا به کتابت قذف است و موجب حد مى باشد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

نبش قبر

No image

زکات

Powered by TayaCMS