قضاء
سوال 1875 :
باز رسان ادارات که به تخلفات ادارى کارکنان رسيدگى مى کنند و گاه حکم به انفصال دايـم يـا موقت کارمند مى کنند ,آيا لازم است همه شرايط قاضى , چون عدالت و اجتهاد و.. .
رادارا باشند ؟
جواب :
چـنـانـچـه در قرار داد استخدام کارکنان , امورى شرط شده است ,بر شخص لازم است به شراي ط مقرره عمل کند .
و به عواقبى که شرط شده است ملتزم شود , چه قاضى دادگاه واجد شرايطقضا باشد و چه نباشد , واللّه العالم .
سوال 1876 :
اگـر مـتـهمى با نامه اى به دادگاه , بى گناهى خود را اعلام کند و بخواهد , در دادگاه حضور يابد و بى گناهى خود راحضورا با دليل ثابت کند , آيا قاضى حق دارد در خواست او راناديده انگارد و در نبودش حکم صادر کند ؟
جواب :
چـنـانچه احتمال برائت متهم باشد , بايد قاضى شخص متهم رااحضار کرده و به دلايل برائت وى رسيدگى نمايد , واللّه العالم .
سوال 1877 :
ايـا قـاضى حق دارد از قسم خورندگان ـ در اين که چگونه آگاه شوند قاتل همين متهم اسـت ـ پـرس جـو نـمـايـد و در ايـن زمـيـنـه جستجو کند ؟
اگر چگونه علم پيدا کرديد ؟
اگر قـاضـى چـنـيـن حـقـى دارد , هـنـگامى که دليل قسم خوردگان ( قسامه )بى اساس بود , بايد گفتارشان تکرار يا تکميل شود , يا حالت ديگر مورد نظر شرع مقدس است ؟
جواب :
چـنـانـچه قسم از قسامه با بعض آن بر قاضى مشتبه شود ,مى تواند تحقيق کند .
و در صورتى که احـراز شـود قـسم از روى علم به قصد نيست , آن قسامه با بعض آن اعتبارى ندارد , و بايدبه طور صـحـيـح تکميل شود به تکرار قسم از آنان که شرط قسم خوردن داردند .
در صورتى که اشخاص ديگرى که تکميل عددنمايند در بين نباشد والا بايد عدد قسامه تکميل شود ؟
سوال 1878 :
پس از برگذارى مراسم , قاضى مى تواند به اين جهت که استدلال آنان رسا نيست و يقين ندارد , آنان را نپذيرفته و شيوه ديگرى , مثل تکرار , تکميل سوگند يا چيزى ديگر انتخاب کند ؟
جواب ـ بسمه تعالى جواب واضح شد , واللّه العالم .
سوال 1879 :
در صـورتـى که با علم قاضى , بر زانى حکم رجم صادرشده باشد و سنگسار شده از حفره قـرار نـمـايـد , آيـا بـايدبرگردانده شود ( آن گونه که در بينه ثابت شده ) يا مانند اثبات به اقرار برگردانيده نمى شود ؟
جواب :
در مـورد زناى محصنه حد رجم بايد جارى شود .
و عدم اجراى آن در صورت فرار زانى از حفيره , اخـتصاص به مورد اقرار دارد .
و اجراى حکم بر حسب علم , به مجتهد جامع الشرايط مربوطاست , ولـکـن کسى که بر حسب ضرورت حفظ نظام قضاوت مى کند , اجراى حکم رجم بر حسب علم و غير آن منوط به استيذان از مجتهدى است که وى را نصب نموده است , و بايد به وى مراجعه نمايد , واللّه العالم .
سوال 1880 :
آيا حضور متهم در مجلس لازم است ؟
جواب :
اگـر موجب حد و تعزير ثابت شود فرقى بين حضور متهم درمجلس حکم و غيبت او نيست , واللّه العالم .
سوال 1881 :
چـنانچه کسى ـ العياذ باللّه ـ با دختر خواهر خود زنا کند ,آيا اولياء دختر مى توانند حد بر او جارى کنند ؟
جواب :
اجراى حد پس از ثبوت زنا از وظايف حاکم شرع است , واللّه العالم .
سوال 1882 :
مرد متاءهل دخترى را ازاله بکارت نموده , آيا مجازات اين مرد اعدام است ؟
جواب :
چـنـانچه ازاله بکارت با عمل زنا شده است اگر زناى به عنف بوده حکم ان قتل است .
و ديه ازاله بـکـارت مهر المثل است , و اگرزنا به غير عنف بوده و ازاله بکارت به زنا شده ديه ندارد .
و دراين صـورت اگـر زنـاى با محارم بوده حکم قتل است ـ ولو آن که شرايط احصان نباشد ـ و اگر با غير محارم بوده چنانچه شرايط احصان را داشته حکم رجم است , واللّه العالم .
سوال 1883 :
مـى گـويـند : اگر کسى با زن پدر خود زنا کند , زانى اعدام ,ولى زانيه ( زن پدر ) اعدام نمى شود .
اگر چنين چيزى صحت دارد , فلسفه آن چيست جواب بسمه تعالى چـنين چيزى صحت ندارد .
در فرض سوال , زانى گرچه محصن نباشد , رجم مى شود .
ولى حکم زن پدر , قتل است , واللّه العالم .
سوال 1884 :
به ديد و فتواى مراجع گرام , مجازات زنا با محارم , قتل است .
اين فتوا در جايى که هر دو کـبـيـر و مکلف باشند ظهوردارد , ولى اگر جايى يکى از آن دو زير سن تکليف باشد و يا هردو به تکليف نرسيده باشند , تکليف چيست ؟
جواب :
بـلـوع در طـرف زانـى شرط است , پس اگر بالغ با غير بالغه که محرم اوست زنا کرد , بالغ کشته مـى شـود .
و چـنانچه زانى صغير باشد و مزنى بها بالغه , قتل از زن ساقط مى شود .
و حدجلد بر او جارى مى گردد , واللّه العالم .
سوال 1885 :
اگـر پسر و دخترى هر دو غير محصنه مرتکب زنا شوند , وپس از اين که پسر ازدواج نمود بار ديگر با دختر بچه دار زناکند , آيا کار دوم او زناى محصنه است ؟
جواب :
بـا ادامـه عـمـل زنا پس از ازدواج و دخول به زوجه و با تمکن ازوطى زوجه هر وقت که بخواهد , زناى بعد از ازدواج نسبت به پسر محصن است , واللّه العالم .
سوال 1886 :
آيا مجازات زنا محصنه , تازيانه است يا سنگسار ؟
جواب :
حد شرعى زناى محصن با وجود شرايط سنگسار است .
ونسبت به دختر زانيه که به اختيار زنا داده صد ضربه تازيانه است , واللّه العالم .
سوال 1887 :
آيـا کـشـتن جادوگر که باعث دعوا ميان زن و مرد و جدايى مى شود , جايز است ؟
کشتن بهايى که منکر معاد مى باشد ,چطور ؟
جواب :
ايـن امور راجع به حاکم شرع است .
و ساحر مفسد است .
و نزدحاکم شرع جامع الشرايط بايد ثابت شود .
و نسبت به بهايى بايد طبق مقررات نظام عمل شود , واللّه العالم .
سوال 1888 :
با توجه به بهانه هايى که دشمنان اسلام از رفتار ايرانيان مى گيرند و ملتهاى جهان را ضد فـرهنگ اسلامى مى شورانند .
اگر کسى به جرم زنا به سنگسار محکوم شود .
راهى جز آن است که او به مجازات خود برسد تا خوراک تبليغاتى دشمنان را فراهم نياورد ؟
جواب :
رجم يعنى سنگسار , حد زناى محصن است .
و لازم است اجراشود , واللّه العالم .
سوال 1889 :
نسبت دادن قذف , چه صورت دارد ؟
جواب :
نسبت دادن به زنا و لواط چه به لفظ باشد يا به کتابت قذف است و موجب حد مى باشد , واللّه العالم .