ذبيحه
سوال 1771 :
آيا صحيح است که مى گويند : چاقو را اگر بردارند ودوباره شروع به بريدن کنند , اين دو ضرب محسوب مى شود ؟
جواب :
اگـر شـرايـط تـذکيه را داشته باشد , حلال است .
و فرقى بين يک ضرب و دو ضرت نيست , واللّه العالم .
سوال 1772 :
اگر کسى عمدا سر حيوان را , قبل از اين که روح از بدن خارج شود , جدا کند , جايز است ؟
جواب :
در غير پرندگان , احوط اجتناب از آن ذبيحه است , واللّه العالم .
سوال 1773 :
حـلـقـوم حيوان را مى برد , سپس معلوم مى شود به اشتباه گردن آن را بريده و به بدنش رفته , هنوز حيوان نمرده و بعضى از چهار رگ بريده نشده , آيا مى تواند بار ديگر پايين تر راببرد ؟
جواب :
چـنانچه بعد از بريدن مرتبه دوم ـ که چهار رگ را بريده ـ به مقدار متعارف , مثل آن حيوان خون خارج شود و حياتش احرازشده باشد , به اين که بعد از قطع حلقوم حرکتى داشته باشد , آن حيوان مـذکى است .
و اگر سر آن را در مرتبه اول ـ که چهار رگ بريده نشده ـ جدا نموده باشند , آن سر جزء مبان از حى است وحکم ميته را دارد , واللّه العالم .
سوال 1774 :
ذبح با کارد استيل چه صورت دارد ؟
جواب :
جايز است , ولى اگر در محل ذبح دسترسى به آهن باشد ,احتياطا با آهن ذبح کند , واللّه العالم .
سوال 1775 :
آيا خريد و فروش و خوردن حيوانى که با ماشين سر بريده شده , جايز است ؟
جواب :
اگـر شرايط مقرره را رعايت نموده و براى هر دفعه سر بريدن (( بسم اللّه )) بگويند , ذبيحه حلال است , واللّه العالم .
سوال 1776 :
حـيواناتى مانند گاو , قبل از کشتار به آنها شوک برقى مى دهند , تا هنگام کشتار و پس از آن حرکت نکند يا کم حرکت کند و خون کمى مى ريزد چه صورت دارد ؟
جواب :
در صورتى که زنده باشد و به طور متعارف خونى که معمولا ازاين نوع حيوان ـ يعنى حيوان شوک داده شده ـ بيرون مى آيد ,خارج بشود حلال است , واللّه العالم .
سوال 1777 :
حـيـوانـى که با موازين شرعى کشته مى شود و پس از آن درآب داغ يا جوش مى اندازند تا رگهايشس بسته شود و خون به طور کامل نيايد , حکم شرعى آن چيست ؟
جواب :
گوشتش حلال است و از خونش اجتناب شود , واللّه العالم .
سوال 1778 :
ايـا نـام خدا را حتما بايد کسى بگويد که دستگاه را روشن مى کند , گر چه نزديک حيوان نباشد ؟
نيز در گفتن اسم خدا ,اگر (( يا اللّه )) يا (( اللّه اکبر )) بگويد کافى است ؟
جواب :
شـخـصـى کـه دسـتگاه را روشن مى کند و با امر او ذبح صورت مى گيرد , تسميه او شرط است و تـسـمـيـه ديـگـرى کـفـايت نمى کند .
و در تسميه ذکر (( يا اللّه )) و يا (( اللّه اکبر )) کافى است , واللّه العالم .
سوال 1779 :
براى صيد ماهى , به وسيله برق صيد کنند , چه صورت دارد ؟
جواب :
اگر در اثر برق گرفتگى در آب بميرد حرام است , واللّه العالم .
سوال 1780 :
درنـده اى دو رگ از چـهار رگ گوسفندى را قطع کرده , ولى گوسفند زنده هست , چه بايد کرد ؟
جواب :
در فرض مزبور , چنانچه بقيه رگها و دو رگ قطع شده را از بالاى محل قطع يا پايين آن با شراي ط تـذکـيـه , در حـالـى کـه حـيـوان هـنـوززنده است قطع کنند , تذکيه محقق مى شود و حيوان حلال مى گردد , واللّه العالم .
سوال 1781 :
ايـن روزهـا در کشتارگاهها به دستور دولت , حيواناتى چون : گوسفند , گاو و مرغ را با دسـتـگـاههاى برقى مى کشند .
براى هر مرغ گفتن يک بسم اللّه , و رعايت قبله هم مشکل است , نظرتان چيست ؟
جواب :
چـنانچه حيوان به تدريج ذبح شود , بر حيوانى بسم اللّه جداگانه لازم دارد , و چنانچه منحرف از قـبـلـه بـاشد در حال ذبح حرام و نجس است .
و در ذبيحه مسلمان مادامى که علم يااطمينان بر خلاف نداشته باشيد حلال و پاک است , واللّه العالم .
سوال 1782 :
حـيـوانى که آبستن است و وقت زاييدن به آن رسيده .
دونفر همزمان , يکى کارد به گلو مى گذارد , و ديگرى شکم آن راباز مى کند , آيا ذبح با اين شرايط حلال است ؟
جواب :
در مفروض سوال , ذبيحه حلال است و احتياط مستحب ترک کيفيت مذکور است , واللّه العالم .
سوال 1783 :
حـيـوانـى کـه زاييدن آن مشکل شده , بچه را با جراحى ازشکم مادرش بيرون مى آورند .
سپس مادر را سر مى برند , آياحلال است ؟
جواب :
چـنـانـچـه بـعـد از پـاره کردن شکم مادر زنده باشد و با شرايط , پس از آن سرش را ببرند , حلال مى شود , واللّه العالم .
سوال 1784 :
اربيان يا ميگو که صيد مى شوند , آيا حلال است ؟
جواب :
هر چه که عرفا اربيان و ميگو گفته شود حلال است , واللّه العالم .
سوال 1785 :
چـيـزى کـه بـه حضرتعالى نسبت داده شده اين است : درذبح در کشتارگاه , هر بار که کـشـتـارى صـورت مـى گيرد , بايد يک بار (( بسم اللّه )) گفته شود .
آيا لازم است کسى به کار گـمـارده شـود تـا براى هر کشتارى بسم اللّه بگويد يا هم زمان با زدن دکمه برق , يک بار بگويد , کافى است ؟
جواب :
بايد کسى که کليد ماشين ذبح را مى زند , مقارن هر بار که تيغ برگلوى حيوان مى رسد , بسم اللّه بگويد , وللّه العالم .
سوال 1786 :
گوشتهايى در بازار ايران است که از خارج آمده , ولى روى کلمه (( ذبح اسلامى )) نوشته شده , اگر بدانيم دولت جمهورى اسلامى ايران اين گوشت ها را وارد مى کند , حلال است ؟
جواب :
اگـر محرز شود آنچه بر آن نوشته شده صحيح است و يافروشنده بگويد و احتمال صدق او باشد , خوردن آن جايز است ,واللّه العالم .