خوردن و اشاميدن
سوال 1787 :
خـوردن غـذاهـا و مـايعاتى که به طور طبيعى مقدارى الکل دارند , مانند سرکه يا آب جو بـدون الـکـل ـ که در ايران نيز توليدمى شود ـ و حدود يک الى سه چهار در صد الکل دارا هستند ,چگونه است ؟
جواب :
غذايى که در طبيعت خود مسکر و يا مايع مسکر نيست و مسکريا مايع مسکر هم به آن اضافه نشده است , پاک و حلال است , ولو آن که طبيعتا از نظر علمى چند در صدى الکل داشته باشد .
آب جو معروف که از مخمر تهيه شده است , حرام است , واللّه العالم .
سوال 1788 :
وسـايـل قـيمتى که در سرزمينهاى غير اسلامى و غيرمسلمان نشين پيدا مى شوند , اگر مورد احتياج افراد مسلمان باشد و مسترد نگردد , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر محرز نشود که مال مسلمان است , مى توان تملک کرد , واللّه العالم .
سوال 1789 :
آيا خوردن نان سوخته حرام است ؟
جواب :
حرمتى ندارد .
و چون احتمال انطباق خبائث داده شده بهتر است ترک شود , واللّه العالم .
سوال 1790 :
با آن که خوردن پنير مکروه است , مى گويند : خوردن روزاول ماه مستحب است , آيا اين مساءله صحت دارد ؟
جواب :
ترغيب به خوردن پنير در اول ماه در روايت وارد است , ولى خوردن آن با مغز گردو کراهتى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1791 :
شـرکـت در سـر سفره اى که شراب است , اگر به جهت تبليغ احکام دينى باشد , آيا اجازه مى فرماييد ؟
جواب :
در سر سفره هايى که مشروب مى خورند حاضر نشويد .
وتبليغ را در اوقات و مکان هاى ديگر انجام دهيد , واللّه العالم .
سوال 1792 :
آيا خرگوش از حيوانات حرام گوشت است ؟
جواب :
خرگوش از حيوانات حرام گوشت است , واللّه العالم .
سوال 1793 :
خوردن خاويار ماهيان ـ همه گونه هاى آن ـ حلال است ؟
جواب :
تخم ماهى تابع خود ماهى است , واللّه العالم .
سوال 1794 :
مـصـرف مواد غذايى مانند نوشابه , سوسيس , کالباس وماکارونى که علم پزشکى به مضر بودنشان به طور صريح ياتلويحى تذکر داده است , جايز است ؟
جواب :
در صورت احراز ضرر مهم ـ که جنايت بر نفس باشد ـ آن موادرا نبايد مصرف کرد , واللّه العالم .
سوال 1795 :
خوردن تخم گوسفند حرام است .
اگر پزشک کارآزموده اى خوردنش را براى مريضى روا بداند , چه حکمى دارد ؟
جواب :
در مقام ضرورت و انحصار معالجه به آن به مقدار رفع ضرورت مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1796 :
شـخصى ناچار است شراب و بول بنوشد , و هر دو برايش ممکن است , کدام را بنوشد بهتر است ؟
جواب :
اگر بول حيوان ماءکول اللحم باشد , آن را مى تواند بخورد .
و اگربول انسان باشد , در صورتى که چـنـيـن فرضى تحقق داشته باشد , شرب بول مقدم است .
و لکن خداوند متعال طبق روايات ,در حرام شفا قرار نداده است , واللّه العالم .
سوال 1797 :
نوشيدن نوشابه هاى ايرانى و خارجى چه حکمى دارد ؟
جواب :
آنچه احراز نشده است که مسکر است , آشاميدن آن مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1798 :
اسـتـعـمال ترياک فى نفسه چه حکمى دارد ؟
اگر براى مداوا با تجويز پزشک باشد , جايز است ؟
جواب :
اعتياد به ترياک و ترياکى شدن جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 1799 :
کرم و حشراتى را که نمى دانم خون جهنده دارند يا نه آياپاک است ؟
جواب :
پاک است , واللّه العالم .
سوال 1800 :
چيزهاى خوردنى چون نان , برنج , نخود , سيب زمينى ,گوشت و.. .
گاهى در تنور , ديگ و يا روى آتش کاملامى سوزد , و مثل زغال و خاکستر مى شوند , به طورى که ديگرنام گذشته آنها بر آنها گفته نمى شود , آيا خوردن اينها جايزاست ؟
جواب :
خوردن آنها حرام نيست , مگر آن که از جهت اضرار ظلم به نفس محسوب شود , واللّه العالم .
سوال 1801 :
ماهى هايى که فلس ندارند , و در بازار به فروش مى رسند ,آيا خوردن و خريد و فروش آنها جايز است ؟
جواب :
خوردن ماهى بدون فلس و فروش آن براى خوردن جايز نيست ,واللّه العالم .
سوال 1802 :
گوشت مرغ و گوسفند که در بازار مسلمين داد و ستدمى شود , و چگونگى کشتن آنها را نمى دانيم , آيا پاک است ؟
جواب :
حلال و پاک است , مگر اين که ميته بودن آن احراز شود , واللّه العالم .
سوال 1803 :
هم اکنون در کشتارگاهها از ماشينهاى کشتار جمعى براى کشتن گاو , گوسفند و مرغ استفاده مى شود و هر بار حدود500 تا 600 مرغ ذبح مى شود .
شرايط سر بريدن چگونه است ؟
جواب :
بـراى بريدن سر هر مرغ يا چند مرغ در يک آن يک بسم اللّه لازم است با رعايت ساير شايط از جمله قبله و در غير اين صورت نجس و حرام است , واللّه العالم .
سوال 1804 :
بعد از ذبح کامل حيوان که هنوز جان دارد , اگر در آب بيفتد آيا اين ذبيحه پاک است ؟
جواب :
بعد از ذبح کامل با ساير شرايط ذبيحه , پاک و حلال است , واللّه العالم .
سوال 1805 :
در کـشـتـارگاهها وقتى که مى خواهند حيوان را ذبح نماينددستگاه برقى از پس گردن حـيـوان بـا ضـربه , سر حيوان را بريده و جدا مى کند , البته بعد از بريده شدن سر حيوان , دست و پامى زند و جان مى دهد , حکم شرعى را بيان فرماييد ؟
جواب :
در غير مرغ و پرندگان اشکال دارد , واللّه العالم .
سوال 1806 :
اگـر حيوان حلال گوشت را پيش از کشتن با آمپول و ياچيزى ديگر مست نمايند تا کمتر احساس درد کند , آيا جايزاست ؟
جواب :
اشکالى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1807 :
آگاهان مى گويند : کوسه ماهى هم مانند ماهيان ديگرداراى فلس و قشرند , که با دست کشيدن روى پوست آنها ـ که به نام فلس ميخى و شکل دلدانه اى ناميده مى شود ـ محسوس است , و از نوع ماهيان غضروفى است .
آيا مى توان به نظرمتخصصان اکتفا کرد يا آن که کوسه ماهى حکم خاص دارد ؟
جواب :
چيزى که علميا فلس است , ولى در نظر عرف به آن فلس گفته نمى شود , شرعا اعتبارى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1808 :
ايا خوردن کوسه ماهى جايز است ؟
جواب :
ماهى فلس دار حلال است و بايد احراز شود که فلس دارد و غيرآن حرام است , واللّه العالم .
سوال 1809 :
کـنـسـروهايى که در خارج بسته بندى شده و در ايران به فروش مى رسد , آيا خوردن آنها حلال است ؟
جواب :
خوردن کنسروهايى که مواد گوشتى دارند , از کشورهاى غيراسلامى وارد مى شوند جايز نيست , مگر اينکه احراز شود به طريقه شرعيه تذکيه شده است , واللّه العالم .
سوال 1810 :
کنسرو ماهى , گوشت گوسفند يا گاو که در خارج بسته بندى شده و در ايران به فروش مى رسد , خوردن آن چه صورت دارد ؟
جواب :
چنانچه فروشنده مسلمان باشد و بگويد تحقيق کرده ايم گوشت مذکى است و احتمال صدق باشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1811 :
سوسيس هايى که از کشورهاى خارج وارد مى شود , چه حکمى دارد ؟
جواب :
خـوردن مواد گوشتى از کشورهاى غير اسلامى وارد مى شودحرام است , مگر آن که احراز تذکيه شرعى بشود , واللّه العالم .
سوال 1812 :
نزديک پنجاه سال پيش کسى با الاغ ديگرى وطى کرده .
هيچ کس جز خود او از آن با خبر نيست .
آيا اکنون جز توبه ,چيزى هم به صاحب آن بدهکار است ؟
جواب :
بايد توبه نمايد .
و احتياط واجب آن است که قيمت روزى که آن کار سنيع را انجام داده , به مالک يا ورثه آن بپردازد , واللّه العالم .
سوال 1813 :
کشتن حشرات موذى مانند سوسک و.. .
چه حکمى دارد ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1814 :
کشتن حيوانى که مال کشى نيست مثل گربه , سگ ,کبوتر , لک لک , لاک پشت , مورچه و امثال اينها در صورتى که هيچ اذيتى به انسان نمى رساند آيا جايز است يا نه ؟
جواب :
حيواناتى که موذى نيستند و به کشتن آنها ترغيب نشده است آنها را به گرسنگى و تشنگى کشتن حرام است بلکه احوط اين است که سوزانده هم همين حکم را دارد , واللّه العالم .