27ـ گروههاى منحرف

27ـ گروههاى منحرف

27ـ گروههاى منحرف

سوال 1776 :

گروهى از مردم عقيده دارند که خداوند (نعوذ بالله) در حضرت على(عليه السلام)حلول کرده، که در فارسى به «على اللّهى» مشهور هستند، و به زبان ترکى آنها را «گوران» مى خوانند، و به بيان خودشان «اهل حقّ» گفته مى شوند. اين فرقه در شهر ما زياد هستند، و با همه رفت و آمد دارند، و هفته اى يک بار در خانقاه جمع مى شوند، و در آن جلسه يکى از کتابهاى آنها براى سر سپردگان قرائت مى شود. علايم ظاهرى آنها اين است که سبيل هايشان را اصلا اصلاح نمى کنند، تا حدّى که دهانشان را مى پوشاند. در زمانهاى قديم به علّت آگاهى دادن روحانيّت، مردم چندان با اهل اين فرقه معاشرت نداشتند، نه از آنها دخترى مى گرفتند، و نه به آنها دخترى مى دادند، و حتّى قبرستان آنها از قبرستان ديگر مسلمانان جدا بود. ولى بعد از انقلاب اسلامى، به خصوص در چند سال اخير، که صوفيگرى را تبليغ مى کنند، به خود جرئت داده و تشکيلاتى کار مى کنند، و عقايد خود را مرموزانه ترويج و اشاعه مى دهند، و از مسلمانان کسانى هستند که آگاهانه و يا نا آگاهانه دختران خود را به پسران اين فرقه مى دهند، يا از افراد اين فرقه فاسد براى آشپزى مراسمات مسلمان دعوت مى کنند. نظرتان پيرامون اين گروه و حشر و نشر با آنها چيست؟

جواب :

با توجّه به آنچه درباره عقيده طايفه گوران، که در آن منطقه هستند نوشته ايد، آنها گروهى منحرف و دور از حقيقت اسلامند. آنها را تا مى توانيد توجيه و ارشاد کنيد، و اگر از عقايد خود دست بر ندارند، از آنها دورى کنيد.

سوال 1777 :

با عنايت به اين که در منطقه آذربايجان شرقى در ارتباط با «بابک خرمدين» و افکار وى، شبهاتى ايجاد شده، خواهشمند است نظر مبارک خود را در ارتباط با ايشان مرقوم فرماييد. ضمناً بفرماييد که صرف بيت المال در راستاى اشاعه نام و ياد ايشان چه حکمى دارد؟

جواب :

نامبرده داراى انحرافات مهمّى بوده، و سزاوار است به خاطر تعصّبات قومى دنبال او را نگيرند، و صرف بيت المال و غير بيت المال در اين راه جايز نيست.

سوال 1778 :

همه اهالى منطقه ما شيعيان دوازده امامى اند، امّا از نظر علمى، فرهنگى (چه دنيوى و چه دينى) خيلى عقبند. و بخاطر اهميّت فراوان آن، سيّاحان شرق و غرب براى کوه نوردى وارد اين منطقه مى شوند، و با توجّه به ضعف فرهنگى و نبودن امکانات و مدارس، افراد فوق براى مردم مراکز فرهنگى تأسيس، و باغات احداث مى کنند، و مردم ساده که از عواقب آن اطّلاعى ندارند، تحت تأثير قرار مى گيرند. آيا در چنين مناطقى، زمين دادن به غير مسلمانان براى احداث مراکز فرهنگى، و فرستادن فرزندانشان به آن مراکز، جايز است؟

جواب :

با شرحى که نوشته ايد، کمکهاى اين گروه مشکوک يا مقطوع الفساد است. مؤمنين بايد از آنها بپرهيزند، و فريب نقشه هاى دشمنان را نخورند. ولى اگر از کشورهاى مسلمان، يا بى طرف، يا مراکز جهانى کمکهاى بى قيد و شرط و آبرومندانه اى شود، پذيرش آن ضررى ندارد. ضمناً مردم مى توانند از نصف سهم مبارک امام زير نظر روحانيون معتمد محلّ به جاى اين گونه کمکها استفاده کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام نگاه کردن

No image

احکام جماعت

No image

احکام طلاق

No image

احکام جنابت

Powered by TayaCMS