مقدار سود در معامله

مقدار سود در معامله

مقدار سود در معامله

سوال 516 :

کالايى را براى فروش (مثلا) به قيمت صد تومان خريده ايم، که با 20% سود آن را 120 تومان مى فروشيم. پس از مدّتى همان کالا را بايد 150 تومان بخريم، که در اين بين از اصل سرمايه 30 تومان ضرر داده ايم، و اگر اين روال ادامه داشته باشد، اصل سرمايه هم از کف خواهد رفت. حال چه کنيم که هم سودِ عادلانه داشته باشيم، و هم ضرر نکنيم؟

جواب :

نرخ کالا را شخص فروشنده مى تواند تعيين کند; ولى در اين گونه موارد بهتر اين است که اجناسى را که ارزان خريده اند، ارزان بفروشند (با سود عادلانه) و اجناسى که گران مى خرند، گران بفروشند (با سود عادلانه).

سوال 517 :

لطفاً در مورد سود فروشندگان کالا به سوالات زير پاسخ دهيد:

1ـ ميزان سود براى کاسب و مغازه دار شرعاً و عرفاً چند در صد مى باشد؟

جواب :

سود ميزان معيّنى ندارد و بستگى به رضايت طرفين دارد، مگر در کالاهايى که از سوى نظام اسلامى قيمت خاصّى براى آن تعيين شده باشد. ولى رعايت انصاف در هر حال بسيار خوب است.

2ـ با توجّه به اين که قانون و اتّحاديّه اطاق بازرگانى 24% سود براى فروشندگان تصويب نموده، اگر کاسبى بيش از اين مقدار سود از مصرف کنندگان دريافت کند، آيا حلال است، يا مقدار اضافى جايز نمى باشد؟

جواب :

از قوانين و مقرّرات نظام اسلامى تخلّف نکنيد.

3ـ مغازه دار، از توليدى اجناس نسيه 2 ماهه و 4 ماهه به قيمت بيشتر از نقد خريدارى مى کند. ولى در موقع فروش، همان قيمت نسيه که خريده به اضافه سود 40% يا بيشتر، از مشتريان نقداً دريافت مى نمايد. اين نوع معاملات چه حکمى دارد؟

جواب :

اشکالى ندارد، ولى اگر حکومت قيمتى براى آن تعيين کرده آن را رعايت کنيد.

4ـ مى گويند که معامله به رضايت طرفين مى باشد. با توجّه به اين که فروشندگان و مغازه داران قيمت جنس و سود دريافتى را به مشترى نمى گويند، آيا هر مقدار سود از مشتريان دريافت کنند جايز است؟

جواب :

از جواب هاى قبل روشن شد.

5ـ با توجّه به مسائل فوق، اين جانب براى تأمين مخارج زندگى ام در همين نوع فروشگاهها و مغازه ها مشغول بکار شده، و ماهيانه مبلغى به عنوان حقوق دريافت مى نمايم. با توجّه به مراتب فوق، حقوق من حلال است؟

جواب :

هرگاه کارهايى که انجام مى دهيد مشروع باشد، حقوق دريافتى شما اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مقدار سود در معامله

No image

گنج

No image

معامله نقد و نسیه

No image

احکام جنابت

Powered by TayaCMS