نماز جمعه

نماز جمعه

نماز جمعه

سوال 285 :

در رساله توضيح المسائل آمده است: «وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است به مقدارى که اذان و خطبه ها و نماز مطابق معمول انجام شود، و با گذشتن آن، وقت نماز جمعه پايان مى يابد.» مستدعى است مقدار زمان آن را از نظر ساعت بيان فرمائيد.

جواب :

وقت نماز جمعه عبارتست از مقدار زمانى که براى ايراد خطبه ها به صورت متعارف و انجام نماز به طور متعادل لازم است، و ممکن است در حدود يک ساعت الى يک ساعت و ربع از اوّل زوال متعارف باشد، و بعد از آن وقت نماز جمعه مى گذرد.

سوال 286 :

در منطقه ما دو نماز جمعه اقامه مى شود، که مسافت بين اين دو محل داراى دو راه است; نخست راهى قديمى که مسافت آن کمتر از يک فرسخ است، و ده درصد مردم با پاى پياده آن را طى مى کنند; راه دوّم که جديد و مسافت آن بيش از يک فرسخ است نود درصد مردم با وسيله نقليّه آن را طى مى کنند. بفرماييد معيار در تعيين مسافت بين جمعتين کدام راه است؟

جواب :

معيار راهى است که غالب مردم از آن استفاده مى کنند.

سوال 287 :

1ـ حکم حضرت عالى درباره دو نماز جمعه که از مدّتى قبل در محدوده کمتر از يک فرسخ برگزار مى شود چيست؟

جواب :

نمازى که مقدّم است صحيح است، و دوّمى باطل.

سوال 288 :

2ـ نمازى که تأخّر تکبيرى داشته و لواز نظر زمان تأسيس نسبت به ديگرى تقدّم داشته باشد صحيح است، يا ملاکِ صحّت تقدّم تأسيسى است هر چند از نظر تقدّم و تأخّر تکبيرى تقدّم نداشته باشد؟

جواب :

معيار شروع در خطبه هاست; هر کدام قبلا شروع کنند نمازشان صحيح است.

سوال 289 :

امام جمعه اى در رکعت دوّم نماز پس از رکوع قنوت خواند، و بعد از قنوت اشتباهاً دوباره به رکوع رفت، تکليف نماز امام جمعه و مأمومين چيست؟

جواب :

نماز امام و مأمومينى که همراه امام به رکوع اضافى رفته اند باطل است، و آنها که متوجّه اشتباه امام شده و به رکوع نرفته اند نماز خود را به صورت جمعه تکميل مى کنند، و سپس احتياطاً نماز ظهر را هم به جا مى آورند.

سوال 290 :

اقامه نماز مستحبّى، يا قضا، يا استيجارى، پس از پايان خطبه و قبل از اقامه نماز جمعه چه حکمى دارد؟

جواب :

احتياط ترک آن است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

No image

نماز جمعه‌

پر بازدیدترین ها

No image

دروغ

No image

نماز جمعه

No image

نماز مسافر

No image

صیغه عقد

No image

طریقه وضو گرفتن

Powered by TayaCMS