33ـ ورزش

33ـ ورزش

33ـ ورزش

سوال 1843 :

با توجّه به اين که ورزش نيمى از جمعيّت دنيا را به خود جذب کرده، وگاه در سياست و حکومت نقش مهمّى ايفا مى کند، و در کشور ما نيز از مهمترين ابزارهاى مقابله با تهاجم فرهنگى به شمار مى رود، استدعا دارم نظر مبارک خود را پيرامون سوالات ذيل بيان فرماييد:

1ـ ديدگاه شرع مقدّس درباره ورزش چيست؟

2ـ اسلام درباره ورزش حرفه اى چه مى گويد؟

3ـ نظر اسلام در مورد کسى که شغل و کسب خود را ورزش قرار مى دهد چيست؟

4ـ شرع مقدّس پيرامون ورزش قهرمانى چه نظرى دارد؟

5ـ مسابقات ورزشى با تعيين عوض (پولى که براى بنده در نظر مى گيرند) چه حکمى دارد؟

6ـ آيا پخش مستقيم مسابقات ورزشى با لباس مخصوص، و نگاه آن براى عموم (زن و مرد) جايز است؟

7ـ شرط بندى در مورد پيش بينى نتيجه، توسّط بازيکنان يا شخص ثالث چه حکمى دارد؟

جواب 1 تا 7: بى شک ورزش براى سلامت جسم و روح لازم، و در اسلام ورزش هاى هدفدارى نيز پيش بينى شده است (مانند اسب سوارى و شنا و مانند آن)، ولى شرط بندى تنها در مورد تيراندازى واسب سوارى اجازه داده شده است. متأسّفانه ورزش در جهان کنونى، همان طور که اشاره کرده ايد، در پاره اى از موارد از مسير اصلى منحرف شده، و به افراط و تفريط گراييده، و گاه ابزار مسائل تجارى سودپرستان، يا خودکامگى سياست بازان واقع شده است، و اگر کار به همين وضع پيش برود، خطرات مهمّى ورزش و علاقه مندان به آن را تهديد خواهد کرد. اميدواريم انديشمندان براى پيشگيرى از سوء استفاده هاى مختلف از ورزش چاره اى بينديشند، و آن را در جايگاه اصلى خود قرار دهند، و از اين که جمعى از جوانان عزيز ما قربانى انحرافات ورزشى شوند جلوگيرى کنند.

سوال 1844 :

ورزشکارى با پول بيت المال قهرمان شده، و اکنون تيمهاى خارجى با دادن پولهاى کلان او را استخدام مى کنند. آيا اين کار جايز هست؟

جواب :

اگر قراردادى با بيت المال دارد، بايد عمل کند، و اگر قراردادى نداشته باشد آزاد است; ولى انصاف آن است که به نفع کشور خودش عمل کند.

سوال 1845 :

صدمات ناشى از برخى ورزش ها بسيار زياد است، به طورى که در بسيارى موارد موجب جراحت، کبودى يا سرخ شدن و مانند آن مى شود. اين ورزش ها چه حکمى دارند؟

جواب :

در صورتى که براى دفاع شخصى، يا دفاع از کشور و کيان مسلمين لازم باشد اشکالى ندارد. ولى طرفين قبل از شروع، بايد از يکديگر برائت بجويند، تا ضامن هم نباشند.

سوال 1846 :

ورزش، يا بازى، با حيواناتى که در بسيارى از موارد منتهى به کشته شدن آن حيوانات به شکل فجيع مى شود، چه حکمى دارد؟ مثلا ورزشى که در آن سوارکاران با اسب به دنبال بُز مى روند، و آن را گرفته و درصدد انداختن آن به نقطه اى هستند، که در بسيارى از موارد حيوان جان مى سپارد. چنين ورزشهايى چه حکمى دارد؟

جواب :

اين نوع بازيها جايز نيست.

سوال 1847 :

در جلسات تمرينى بعضى از ورزشها مثل «جودو»، «کونگفو»، «کاراته» و مانند آن، امکان دارد بدن شخص مقابل سياه، قرمز، و يا حتّى شکسته شود. لطفاً بفرماييد: آيا پرداختن به چنين ورزشهايى به منظور آمادگى هاى رزمى و بدنى در مقابل دشمن و مانند آن جايز است؟

جواب :

در صورتى که واقعاً جنبه دفاعى داشته باشد، مانعى ندارد، و در صورتى که طرفين به آثار ناشى از آن رضايت داده باشند، موجب ديه نمى شود.

سوال 1848 :

دو نفر براى قوى شدن و مهارت در ورزش، با رضايت خود مسابقه رزمى مى دهند، و با ضربات لگد و مشت به هم مى زنند، اين کار چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که خطرناک نباشد، و موجب صدمه اى نشود، اشکالى ندارد.

سوال 1849 :

ورزشهاى سنگين، مثل بوکس، مخصوصاً در نظام اسلامى چه حکمى دارد؟

جواب :

ورزشهايى که معمولا خطرناک است، خالى از اشکال نيست

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS