29ـ مراسم ولادت امام هفتم(علیه السلام)

29ـ مراسم ولادت امام هفتم(علیه السلام)

29ـ مراسم ولادت امام هفتم(عليه السلا

سوال 1789 :

سالروز ولادت امام هفتم(عليه السلام)، مقارن با ايّام سوگوارى حضرت سيّدالشهدا(عليه السلام) و يارانش مى باشد، که جمع بين اين دو در اذهان عمومى تا حدّى متناقض مى نمايد. در حالى که نسبت به ميلاد حضرت زينب کبرى(عليها السلام) که در ايّام فاطميّه و در شعاع شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) قرار گرفته، اين مشکل به ذهن نمى آيد. در مقايسه اين دو، نکات ذيل حائز اهميّت است:

1ـ فاصله زمانى ولادت امام موسى بن جعفر(عليه السلام) (هفتم صفر، بنابر تنها روايت موجود) از شهادت امام حسين(عليه السلام) حدود 26 روز مى باشد. در حالى که ميلاد حضرت زينب(عليه السلام) (پنجم جمادى الاولى) با شهادت حضرت فاطمه(عليها السلام) (سيزده جمادى الاولى) هشت روز فاصله دارد.

2ـ بى شک مقام و مرتبت حضرت موسى بن جعفر(عليه السلام) که هفتمين امام شيعيان است، از حضرت زينب(عليها السلام) که از مقام امامت برخوردار نيستند، بالاتر است، و به همين نسبت، ميلادشان نيز اهميّت بيشترى دارد.

3ـ با توجّه به احاديث معتبر، بر هيچ کس پوشيده نيست که در جمع معصومين(عليهم السلام)، شأن و منزلت بانوى محشر، مرکز اتّصال نبوّت به ولايت، امّ الائمّه، حضرت زهرا(عليها السلام)نيز از فرزندش امام حسين(عليه السلام) والاتر است.

ولى با کمال تعجّب محافل مذهبى در سالروز ميلاد حضرت زينب(عليها السلام) به جشن و سرور پرداخته، لکن به زاد روز آن امام همام اهتمام نورزيده، و مع الاسف بى توجّه از کنار آن مى گذرند، بلکه عموم مذهبى ها در برخورد با مجلسى تحت عنوان بزرگداشت ولادت حضرتش، به طرح اشکال مى پردازند. لطفاً در اين راستا به دو سوال زير پاسخ فرماييد:

الف) نظر حضرتعالى در مورد موضوع فوق چيست؟

جواب :

با توجّه به اين که معمول شيعه آن است که عزادارى امام حسين(عليه السلام)را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است; به خاطر اين جهات مختلف، کلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مکتب اهل بيت(عليهم السلام)به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است، به همين دليل از برگزارى جشن عروسى در تمام اين دو ماه اجتناب مى کنند; از اين جهت تولّد امام کاظم(عليه السلام)تحت الشعاع مصائب مختلف مجموع اين دو ماه قرار گرفته است. در حالى که مسأله تولّد حضرت زينب(عليها السلام) در مقايسه با شهادت زهراى مرضيّه(عليها السلام)اين چنين نيست. علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده که بعد از واقعه کربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است. اين نکته نيز فراموش نشود که طبق بعضى روايات معروف، روز هفتم ماه صفر، روز شهادت امام حسن مجتبى(عليه السلام)است. به خصوص اين که ولادت حضرت زينب(عليها السلام) قبل از شهادت زهراى مرضيّه است.

ب) با عنايت به مقدّمه مطوّل و موارد سه گانه فوق الذّکر، آيا برپايى محفل ميلاد زاد روز حضرت امام موسى بن جعفر(عليه السلام)، و ذکر ميلاد آن بزرگوار، و ابراز سرور و شادى توسّط محبّان آن حضرت، خلاف شرع است؟

جواب :

خلاف شرع نيست; ولى اَولى آن است که حرمت اربعين (چهل روز) شهادت، مقدّم داشته شود

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS