18ـ سؤالات سیاسى

18ـ سؤالات سیاسى

18ـ سوالات سياسى

سوال 1736 :

با توجّه به وضعيّت کنونى مسلمانان فلسطين، و عدم امکان حضور فيزيکى و جهاد براى مسلمانان کشورهاى ديگر، وظيفه ما در قبال اين مسأله چه مى باشد؟ به نظر حضرتعالى وظيفه خاصّ دانشجويان چيست؟

جواب :

مسأله فلسطين يک مسأله کاملا جدّى، و انتفاضه در شکل اخير از هر زمان پر شورتر است، و شرايط بين المللى و کشورهاى اسلامى نيز با گذشته تفاوت بسيار دارد، که شرح آن در اين مختصر نمى گنجد. به همين دليل بايد اقدامات جدّى ترى صورت گيرد. ولى چون اقدامات پراکنده مخصوصاً در زمان ما، نتيجه بخش نيست، بايد يک برنامه ريزى حساب شده با حضور نمايندگان ارگانهاى مختلف انجام گيرد، و به دنبال آن حمايتهاى گوناگون از فلسطينى هايى که همه روزه آماج حملات دشمنان بى رحم و وحشى قرار دارند، صورت پذيرد. تشکيل چنين جلسه اى را براى برنامه ريزى، واجب و لازم مى دانيم.

سوال 1737 :

نظر اسلام در مورد اعتصاب غذا، که بعضى از زندانيان سياسى و غير سياسى به عنوان اعتراض به وضع نامناسب زندان، و يا اعتراض به حکمى که دادگاه صادر کرده، به آن متوسّل مى شوند چيست؟

جواب :

در صورتى که باعث ضرر مهمّى در جان يا بدن نشود، اشکال ندارد. مگر اين که زندانى در معرض خطرى باشد که هيچ راهى براى رهايى از خطر جز اعتصاب غذا نباشد; که در اين صورت نيز جايز است.

سوال 1738 :

اعتصاب بعضى از کارمندان دولت ظالم، به عنوان اعتراض به احکامى که از سوى دادگاه صادر مى شود، و حاوى توهين به دين و مذهب، يا موهن جلوه دادن دين مى باشد، چه حکمى دارد؟ با توجّه به اين که گاه اين اعتصابات به از دست دادن شغل آنها منجر مى شود؟

جواب :

موارد مختلف است; گاه مسأله اى که به خاطر آن اعتراض کرده، از نظر اسلام مهمتر است، مثل اين که مقدّسات دين، يا بلاد مسلمين، يا خود مسلمين، در خطر باشند. و گاهى از اوقات آن مسأله نسبت به خطرى که براى اعتصاب کنندگان پيش مى آيد، کم اهميّت تر است. خلاصه اين که حکم داير مدار قاعده اهمّ و مهمّ است.

سوال 1739 :

وظيفه مسلمانان، مخصوصاً کسانى که داراى موقعيّت اجتماعى مهمّى هستند، به هنگامى که اسلام از ناحيه بعضى از حکومتها مورد تعرّض قرار مى گيرد، چيست؟ لازم به ذکر است که اين هجمه ها گاه مستقيم، و برخى اوقات غير مستقيم انجام مى شود، و اعتراض به آن، گاه منجر به زندان يا شکنجه و تبعيد، و گاه نيز به قتل مى انجامد؟

سوال 1740 :

آيا تظاهرات آرام بر عليه سياست حاکم ظالمى که وظيفه اش حکومت دينى است، جايز مى باشد؟ با توجّه به اين که روشهاى ديگر اعتراض مفيد نبوده، و اين روش نيز ممکن است خطر قتل به همراه داشته باشد. آيا اين عمل نوعى جهاد دفاعى محسوب مى شود؟

جواب :

هرگاه اسلام در خطر باشد، و هيچ راهى براى دفاع از اسلام جز اين راه نباشد، اين کار پس از اجازه از حاکم شرع واجب است. ولى نبايد خودسرانه دست به اين کار زد، که مايه تفرقه و سستى مى شود.

سوال 1741 :

اخيراً عدّه اى خود را حسينى، و گروه ديگر را يزيدى مى نامند، و هر يک از دين و مقدّسات مايه مى گذارند. اين امر سبب شده که اينجانب نسبت به مسائل دينى سست شوم. راهى پيش رويم بگذاريد که از اين آفت دين زدگى رهايى يابم.

جواب :

شما در اينجا بايد به مضمون آيه شريفه (يا اَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْکُمْ اَنْفُسَکُمْ لايَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ اِذَا اهْتَدَيْتُمْ);(1) سعى کنيد وظيفه خود را خوب و خالصانه انجام دهيد. خداوند شما را يارى خواهد کرد. از مطبوعات فاسد و مفسد پرهيز کنيد، و وارد جرّ و بحثهاى جناحى نشويد.

1. «اى کسانى که ايمان آورده ايد! مراقب خود باشيد. اگر شما هدايت يافته باشيد، گمراهى کسانى که گمراه شده اند، به شما زيان نمى رساند.» (سوره مائده; آيه 105)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS