1ـ آسیب شناسى تربیت دینى

1ـ آسیب شناسى تربیت دینى

1ـ آسيب شناسى تربيت دينى

سوال 1491 :

دنياى مدرن، تمام احساسات، عواطف، عقل و ذهن بشر را در نورديده، و بر همه امکانات انسان سيطره يافته، و از انسان در حقيقت به عنوان يک ابزار استفاده مى کند. در اين ميان تکنولوژى، که نقش اوّل را بازى مى کند، رشد و توسعه فزاينده آن در عصر مدرن، تمام حقيقت انسان را به زير سلطه خود درآورده است. تا آنجا که فکر و انديشه بشر را جهت مى دهد، و فرهنگ اجتماعيش را دگرگون مى سازد، و بر نوع اجتماعى شدن و جامعه پذيريش، تصميم گيرى مى کند، و انسان را به يک موجود کژأنديش و هنجارکش مبدّل ساخته است. در اين راستا، اوّلين برنامه براى نوجوانان و جوانان طرّاحى شده است، چرا که آنان آماده جامعه پذيرى و ايفاى نقش هاى مهمّ اجتماعى هستند. و طرّاحان به اين وسيله کشورها را زير سلطه خود در مى آورند، و يا از موجوديّت و هويّت اصلى خودشان ساقط مى سازند. اکنون وزارت آموزش و پرورش با توجّه به مأموريّت خطير خود، با همکارى ديگر نهادها، همايشى را تحت عنوان «آسيب شناسى تربيت دينى در نظام آموزش و پرورش» ترتيب داده، تا بدين وسيله ريشه ها، موانع و راهکارهاى عملى جهت بازشناسى موانع و عوامل بازدارنده تربيت دينى را از طرف صاحب نظران در عرصه هاى مختلف شناسايى نمايد. با عنايت به اهداف همايش، سوالاتى طرّاحى شده، که انتظار مى رود با پاسخگويى به آنها، ما را در اين مهم يارى فرماييد.

1ـ آيا در حوزه تربيت دينى آسيبى براى جوانان و نوجوانان مشاهده مى شود؟ اگر هست، اين آسيبها در چه عرصه هايى رخ مى نمايد؟

جواب :

بى شک آسيب هايى براى جوانان و نوجوانان در حوزه تربيت دينى وجود دارد، که در دو شاخه خلاصه مى شود: آسيب هاى اعتقادى، و آسيب هاى اخلاقى. که اگر روى آن کار جدّى انجام نگيرد، در آينده شاهد مشکلات مهمّ دينى و اجتماعى و سياسى خواهيم بود.

2ـ منشأ اين آسيبها، و عوامل آسيب زا، چه چيزهايى است؟

جواب :

منشأ اين آسيبها را مى توان در امور زير خلاصه کرد:

الف) وجود عوامل تشويق کننده به مفاسد اخلاقى، و اباحى گرى; که از ويژگيهاى عصر ماست.

ب) تفسير نادرست از مسأله آزادى، و عدم توجّه به اين نکته که هميشه آزاديها در چهارچوبه ارزشهاست.

جواب :

عدم اطّلاع رسانى صحيح و بموقع، و محروم ماندن قشر جوان و نوجوان از آموزشهاى مستمرّ و گسترده دينى.

د) از همه مهمتر، دستهاى مرموز سياست مخرّب دشمنان است که براى دور کردن جوانان از حوزه تربيت و اعتقادات دينى از طرق مختلف فعّاليّت مى کند، و معتقد است مانع اصلى نفوذ در عرصه سياسى کشور ما، اعتقادات محکم مذهبى و پايبندى به اخلاق دينى است. و براستى اگر آنها در کار خود موفّق شوند، مانع مهمّى بر سر راه نفوذشان باقى نمى ماند.

3ـ راهکارهاى اصلاح و تغيير در وضع آسيبها، و همچنين وضعيّت مطلوب براى زدودن آسيبها را در چه چيزهايى ارزيابى مى فرماييد؟

جواب :

راهکارهاى اصلاح نيز در امور زير خلاصه مى شود:

الف) آموزش مستمر با منطق و ادبيّات خاصّ جوانان.

ب) حلّ مشکلات مربوط به تحصيل و کار و ازدواج جوانان.

جواب :

پاکسازى محيط از مراکز و عوامل فساد.

د) همکارى تنگاتنگ تمام رسانه هاى جمعى در اين زمينه.

Powered by TayaCMS