احرام
سوال 634 :
آيا براى افراد ساکن مکّه، که وظيفه آنها حجّ افراد است و آن را انجام داده اند و قصد دارند حجّ مستحبّى تمتّع را انجام دهند، جايز است که براى عمره تمتّع از منزلشان، که از ميقات به مکّه مکرّمه نزديکتر است، مُحرم شوند، يا بايد از ميقات محرم شوند؟ و اساساً آيا فرقى بين آفاقى و مکّى در احرام عمره تمتّع مستحبّى هست؟
جواب :
جايز است آنها از منزلشان محرم شوند; اگرچه احرام آنها از يکى از مواقيت پنجگانه نيز جايز مى باشد.
سوال 635 :
شخصى در طريق حجّ به جدّه مى رسد، به قصد رفتن به جُحفه براى احرام عمره تمتّع حرکت مى کند، در جدّه به او گفته مى شود که فقط راه مکّه باز است، در فرودگاه جدّه يک عالم شيعه را ملاقات مى کند، از او مى پرسد که چه کار کنم؟ ايشان مى گويد: «چون شما نمى توانيد به ميقات برويد، مى توانيد از جدّه محرم شويد» آن شخص هم از جدّه محرم مى شود، آيا حجّ او درست است؟
جواب :
احرام از جدّه اشکال دارد; ولى شخص مزبور چون جاهل بوده عملش صحيح است.