احکام پوشش

احکام پوشش

احکام پوشش

سوال 1016 :

نظر حضرتعالى در مورد حدّ پوشش مردان چيست؟

جواب :

سر و گردن و مقدارى از پا و مقدارى از دست و آرنج که متعارف و معمول است را مى توانند بيرون بگذارند و استفاده از لباس هاى آستين کوتاه معمولى نيز اشکال ندارد.

سوال 1017 :

آيا بلوز آستين کوتاه و شلوارک تا سر زانو براى مردان دوچرخه سوار در جادّه هاى بيرون از شهر مجاز مى باشد؟

جواب :

اگر منشأ فساد خاصّى نباشد اشکال ندارد.

سوال 1018 :

در برخى از مراکز علمى مسائلى به وجود آمده که سبب ايجاد ذهنيّت ناخوشايند، و بدبينى به دين، و موجبات دورى جوانان از دين و مذهب را فراهم آورده است; مسائلى که هيچ گونه ممانعتى براى انجام آن، نه از سوى دين و نه از سوى مراجع عاليقدر تقليد، ذکر نشده است.

در دانشگاه «ع ـ ک» پوشيدن لباسهاى آستين کوتاه براى مردان ممنوع است، و اين مسأله بحث و گفتگوهايى را در پى داشته است. از آن جايى که طرح تمام گفتگوهاى مطرح شده فى ما بين ما و مسئولين دانشگاه قدرى مشکل است، سعى کرده ايم خلاصه آن را در اين استفتا بگنجانيم:

دانشگاه: پوشيدن لباسهاى آستين کوتاه ممنوع است.

دانشجويان: در کجاى دين پوشيدن لباسهاى آستين کوتاه براى مردان حرام شمرده شده است؟

دانشگاه: بعضى از مراجع تقليد حرام دانسته اند.

دانشجويان: کدام مرجع تقليد حرام شمرده است؟ شايد ما مقلّد ايشان نباشيم.

دانشگاه جوابى ندارد و فقط مى گويد: شما بايد مقلّد همان کسى باشيد که ما هستيم.

چندى بعد يکى از روحانيّون سرشناس به دانشگاه ما تشريف آوردند، موضوع را با ايشان در ميان گذاشتيم، ايشان فرمودند: هيچ مرجع تقليدى آن را حرام نشمرده است.

نظر حضرتعالى در اين مورد چيست؟

جواب :

پوشيدن لباسهاى آستين کوتاه براى مردان شرعاً حرام نيست; ولى مسئولين دانشگاه حق دارند مقرّراتى را طبق مصالحى که در نظر دارند براى محدوده دانشگاهها وضع کنند، مثلاً بگويند شرط ورود به دانشگاه استفاده از فلان نوع و رنگ لباس است. همان گونه که در محيط هاى نظامى و انتظامى لباسهاى خاصّى را شرط مى کنند، بنابراين خوب است دانشجويان عزيز با مسئولين دانشگاهها در اين گونه مسائل بطور منطقى و بدون جرّ و بحث کنار بيايند تا مشکل شرعى براى هيچ يک از دو طرف پيدا نشود.

سوال 1019 :

پوشانيدن چهره براى زنان خوش سيما، که مى دانند در صورتى که صورتشان پوشيده نباشد باعث گناه و انحراف جوانان مى شوند، چه حکمى دارد؟

جواب :

پوشانيدن صورت بر آنان واجب نيست; جوانان وظيفه دارند نگاه نکنند.

سوال 1020 :

اگر خانمى از روى احتياط که مبادا نپوشانيدن وجه و کفّين فسادى را باعث شود آن را بپوشاند، آيا امر مستحبّى را انجام داده است؟

جواب :

عمل به احتياط کرده است.

سوال 1021 :

آيا حجاب از ضروريّات اسلام است؟ منکر آن و کسانى که به اين دستور الهى، بويژه در جامعه اسلامى، بى اعتنايى مى کنند، چه حکمى دارند؟

جواب :

حجاب از ضروريّات اسلام است و تمام فِرَق مسلمين آن را واجب مى شمرند و در قرآن مجيد در آيات متعدّدى صريحاً آمده است; حتّى غير مسلمانان مى دانند چنين حکمى در اسلام وجود دارد.

سوال 1022 :

حدود حجاب اسلامى براى بانوان چيست؟ براى اين منظور، آيا پوشيدن لباس بلند و آزاد و شلوار و روسرى کفايت مى کند؟ اصولاً چه کيفيّتى در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم بايد رعايت شود؟

جواب :

براى حجاب اسلامى کافى است که تمام بدن را با لباس مناسب (بجز گردى صورت و دستها تا مچ) بپوشانند; ولى بى شک پوشيدن چادر به عنوان حجاب برتر خصوصاً در اماکن مذهبى مطلوبتر است.

سوال 1023 :

آيا پوشيدن جوراب ضخيم بدون شلوار، با اين که حجم بدن مشخّص و در بعضى موارد مهيّج است، يا پوشيدن کفشهايى که در هنگام راه رفتن صداى مهيّج دارد، جايز است؟

جواب :

در صورتى که منشأ مفسده اى باشد، اشکال دارد.

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

محارم

No image

موارد فسخ نکاح

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد موقّت

پر بازدیدترین ها

No image

محارم

No image

نفقه

No image

اولیاى عقد

No image

احکام لمس

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS