احکام اولاد

احکام اولاد

احکام اولاد

سوال 1057 :

مردى به مسافرت رفته و مسافرتش بيش از يک سال به طول کشيده است. در اين مدّت همسرش پسرى به دنيا آورده که بعداً باعث اختلاف بين زوجين شده و بدين سبب مرد زنش را طلاق داده است. اينک آن زن از دنيا رفته و آن پسر بزرگ شده و حقّش را مى خواهد. مرد مى گويد: «زنم اين بچّه را بعد از يک سال از مسافرتم به دنيا آورده است، او پسر من نيست; هرچند همسرم عفيفه و مؤمنه بوده، و از او هيچ بدى نديده ام» و زن تا آخر عمرش مى گفت: «اين بچّه فرزند شوهرم است و روز قيامت حقّم را خواهم گرفت». اکنون چند سوال مطرح است:

الف) آيا قول شوهر که مى گويد: «چون زن بچّه را بعد از يک سال از جدايى او به دنيا آورده است پس فرزند من نيست» قبول مى شود؟

ب) اگر مشکوک باشد که زن بچّه را بعد از دوازده ماه از سفر زوج، يا قبل از دوازده ماه به دنيا آورده است، حکم چيست؟

جواب :

حکم ارث و محرميّت اين پسر نسبت به آن زن و شوهر و بچّه هاى آن دو چيست؟

د) حکم خود اين پسر فى حدّ ذاته چيست؟

جواب :

چنانچه تولّد بچّه از آن زن معلوم باشد و شوهر ادّعا کند که بعد از يک سال از مسافرت او بوده و دليلى بر ادّعاى خود نداشته باشد، آن بچّه متعلّق به آن زن و شوهر است و با هر دو محرم است و از هر دو ارث مى برد; ولى اگر مرد بتواند با دليل شرعى ثابت کند که بعد از يک سال از سفر او متولّد شده است فرزند او محسوب نمى شود.

سوال 1058 :

دخترى از طريق نامشروع باردار شده است و اين حمل را به پسرى نسبت مى دهد; ولى آن پسر مى گويد: «من يقين دارم قبل و بعد از من افراد ديگرى نيز با او ارتباط داشته اند» اين حمل شرعاً به کداميک از آنها تعلّق دارد؟ مهر المثل اين دختر را چه کسى بايد بپردازد؟

جواب :

اگر با اختيار و رضايت دختر بوده مهر المثل تعلّق نمى گيرد، و اگر به جبر و اکراه بوده هر کدام از آنها بايد مهر المثل جداگانه اى بدهند; و در مورد فرزند اگر ثابت شود چند نفر با او زنا کرده اند و معلوم نشود بچّه منتسب به کداميک است، بايد با قرعه تعيين کنند.

نظر سایر مراجع

No image

احکام اولاد

No image

احکام اولاد

No image

احکام اولاد

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

محارم

No image

موارد فسخ نکاح

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد موقّت

پر بازدیدترین ها

No image

محارم

No image

نفقه

No image

اولیاى عقد

No image

احکام لمس

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS