فصل دوّم: احکام آب ها

فصل دوّم: احکام آب ها

فصل دوّم: احکام آبها

سوال 18 :

شرکتى در نظر دارد فاضلابهاى ناشى از خطّ توليد نوشابه (شامل آبهاى شستشو، آبکشى کف سالنها و دستگاهها را) به همراه فاضلابهاى بهداشتى (ناشى از حمام ها و دستشويى ها را) تصفيه نمايد، در تصفيه خانه جريان مخلوط فاضلاب صنعتى و انسانى مراحل مختلفى را طى مى کند و در مرحله اصلى تبديل به حالتى خواهد شد که با حالت اوّليّه فاضلاب تصفيه نشده، کاملاً متفاوت است و مايعى ايجاد مى شود که حالت آب مضاف را دارد. در ادامه خطّ تصفيه، با جدا سازى مايع مذکور دو فاز ايجاد مى شود، که يک فاز آن کاملاً زلال و شبيه آب معمولى بدون رنگ و بو و بدون آثار آلودگى است; چنانچه آب خروجى از تصفيه خانه داراى مشخّصات ظاهرى آب معمولى باشد، آيا پاک است؟ در صورت منفى بودن پاسخ، آيا اتّصال آن با آب جارى يا کر يا باران، باعث طهارت آن مى شود؟

جواب :

آب مزبور نجس است; ولى اگر به آب کر يا باران متّصل و سپس ممزوج گردد پاک خواهد شد.

سوال 19 :

گاهى از اوقات که آب شلنگ را باز مى کنيم آب وقتى به سوراخ توالت مى ريزد ترشّح مى کند، آيا اين ترشّح نجس است؟ با علم به اين که در سوراخ مدفوع و ادرار وجود دارد.

جواب :

چنانچه با آن ترشّح نجاست همراه نباشد، نجس نيست; زيرا آب جارى با ملاقات نجاست نجس نمى شود; مگر اين که بو، يا رنگ، يا طعم نجاست به خود گيرد.

سوال 20 :

گاه آبى که از لوله خارج مى شود کاملاً به رنگ سفيد است; ولى هرگاه چند لحظه در ظرفى بماند صاف و بى رنگ مى شود، آيا اين آب در ابتدا مضاف است؟

جواب :

مضاف نيست و حبابهاى هواست که آن را به اين صورت درآورده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

فصل دوّم: احکام آب ها

پر بازدیدترین ها

No image

احکام جنابت

No image

احکام جماعت

No image

نماز قضا

No image

سجده

Powered by TayaCMS