5ـ قمار

5ـ قمار

5ـ قمار

سوال 540 :

چه نوع بازيهايى قمار محسوب مى شود؟ اخيرا در اين مناطق بازيهايى به نام «رُمينو» که مشکوک به نظر مى رسد رواج يافته، آيا مى توان بازى فوق را انجام داد؟

جواب :

آنچه در ميان مردم به عنوان قمار شناخته مى شود حرام است و موارد مشکوک اشکالى ندارد به شرط اين که پول يا چيز ديگرى برد و باخت نکنند.

سوال 541 :

آيا بازى با پاسور بدون برد و باخت جايز است؟

جواب :

اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان يک سرگرمى استفاده مى شود بازى با آن بدون برد و باخت مالى اشکال ندارد.

سوال 542 :

مؤسّسه هايى در کشور اتريش با عنوان بدون درد سر صاحب 30000 دلار شويد فرمهايى را به ترتيب زير در اختيار متقاضيان قرار مى دهند:

الف) متقاضى مثلا زيد فرم را از شخص نامبرده در رديف پنجم به مبلغ 30 دلار مى خرد.

ب) سپس 30 دلار چک تضمينى به نام شخص رديف اوّل و 30 دلار چک تضمينى به نام مؤسّسه به همراه فرم خريدارى شده که در آن نام و مشخصات خود را درج نموده است براى آن مؤسّسه مى فرستد (يعنى در مجموع 90 دلار مى پردازد).

جواب :

پس از مدتى چهار عدد فرم که در آن نام رديف اوّل حذف گرديده و نامهاى رديف هاى پايين هر يک،به يک رديف بالاتر ارتقا نموده به دست آقاى زيد مى رسد البتّه به اين ترتيب نام آقاى زيد در رديف پنجم قرار مى گيرد.

د) آقاى زيد 4 فرم واصل شده را به چهار نفر متقاضى جديد به قيمت هر فرم 30 دلار مى فروشد به اين ترتيب علاوه بر 90 دلار پرداختى 30 دلار اضافه نيز دريافت مى کند.

هـ) افرادى که فرمهاى آقاى زيد را خريده اند هرکدام به ترتيب سابق عمل نموده (به ترتيبى که در شماره 2 توضيح داده شد) و هريک 4 فرم جديد دريافت مى نمايند کم کم نام زيد از رديف پنجم به رديفهاى بالاتر ارتقا مى يابد تا به رديف اوّل مى رسد و در اين جا هر متقاضى جديد موظّف است 30 دلار به حساب آقاى زيد واريز نمايد که جمعاً حدود 30000 دلار خواهد شد، بعد نام ايشان نيز از ليست خارج شده و رديفهاى بعد به ترتيب بالا مى آيند. آيا شرکت در اين مؤسّسه جايز است؟

جواب :

شرکت در اين کار حرام و پول عايد از آن مباح نيست و در واقع اين نوعى کلاه بردارى مرموز براى تصاحب اموال ديگران است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

5ـ قمار

No image

6ـ شطرنج

No image

7ـ مجسمه سازى

No image

8ـ غیبت

No image

9ـ دروغ

پر بازدیدترین ها

No image

2ـ موسیقى

No image

10ـ هیپنوتیزم

No image

13ـ فال گرفتن

No image

12ـ شعبده بازى

Powered by TayaCMS