15ـ مسائل عزادارى
سوال 571 :
آيا زنجير زنى و قمه زنى و شمشير زنى در عزاى امام حسين(عليه السلام)جايز است؟
سوال 572 :
آيا تعزيه و شبيه خوانى اشکال دارد و اگر اشکال نداشته باشد بفرماييد که اگر مرد لباس زنان را در تعزيه بپوشد و به جاى او بخواند اشکال دارد؟ و آيا صداى شيپور و طبل و دهل در تعزيه حرام است يا خير؟ در پايان مستدعى است شرايط تعزيه خوانى را بيان فرماييد.
جواب :
شبيه خوانى اگر با دروغ و آلات لهو توأم نباشد و موجب توهين به مقام شامخ حسين بن على(عليه السلام) يا ساير شهدا نشود اشکالى ندارد و احتياط آن است که مردان لباس زنان را نپوشند.
سوال 573 :
آيا شبيه خوانى ـ که نمايش مذهبى است و درباره واقعه عاشورا يا اربعين حسينى(عليه السلام) برگزار مى گردد ـ جايز است؟
جواب :
اگر امر خلاف شرعى در آن نباشد و موجب هتک مقدّسات نشود اشکالى ندارد.
سوال 574 :
سينه زدن با تيغ و يا زنجير زدن با زنجيرى که داراى چاقو و يا تيغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، چه حکمى دارد؟
جواب :
همان گونه که قبلا نيز اشاره کرده ايم مسأله عزادارى حضرت سيّدالشهدا(عليه السلام) در هر زمان و در هر مکان از افضل قربات و مايه تقويت روح ايمان و شهامت اسلامى و ايثار و فداکارى و شجاعت در مسلمين است ولى کيفيّت عزادارى بايد چنان باشد که بهانه اى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود و اين مراسم عظيم و پرشکوه تضعيف نگردد و به همين جهت از کارهايى که موجب وهن مذهب است بايد پرهيز شود.
سوال 575 :
نظر مبارک را در رابطه با کيفيّت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى سالار شهيدان(عليه السلام) بيان فرماييد؟
جواب :
بهترين شيوه عزادارى، تشکيل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسين(عليه السلام) و تاريخچه کربلا و تحليل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنين تشکيل دسته جات عزادارى با شکوه، توأم با شعارهاى بيدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها يا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده اهداف عزادارى حضرت سيّدالشهدا(عليه السلام) و مانند آن است.
سوال 576 :
در آستارا، سنّتى است که مردم به آن اعتقاد راسخ دارند، مسأله بدين صورت است که: روز تاسوعا و عاشورا عَلَمى که در تمام مناطق مرسوم است در دست افراد خاصّى مى دهند که آن فرد با حرکتهاى مخصوص و حتى گاهى با حملهور شدن به زنان و مردان و ترساندن بچّه ها و به تعبير مردم علم را جوش مى آورند و آن را نسبت به امام حسين(عليه السلام) مى دهند، مردم دور آن جمع مى شوند و مى گويند عَلَم فرد را دنبال خود مى برد، وقتى عَلَم بعضى از افراد را زخمى مى کند به معناى آن است که آن فرد، انسان بدى است و با ديده ترديد به عَلَم نگاه کرده است. متأسفانه عَلَم در دست افراد معلوم الحال به جوش مى آيد و گاهى افراد متديّن و وجيه را زخمى مى کند، نظر شما را در اين مورد خواستاريم؟
جواب :
عزادارى حضرت خامس آل عبا(عليه السلام) از موجبات مهمّ تقويت دين استولى نبايد آن را آلوده به اين گونه کارهاى نادرست کرد که موجب اذيّت و آزار عزاداران و هتک حرمت افراد آبرومند شود.
سوال 577 :
در شرايطى که دشمنان اسلام سعى در منزوى کردن مسلمانان دارند و با حيله هايى مى خواهند اسلام را خرافى و مسلمانان را بى منطق معرفى کنند، انجام برخى اعمال که در متن دين وجود نداشته و در بعضى مناطق عدّه اى در تظاهر به اسلام و تعظيم شعائر، مرتکب آن مى شوند که احياناً موجبات وهن شيعه و عزادارى را فراهم آورده است، چه حکمى دارد؟
جواب :
لازم است در اين شرايط و اوضاع پيروان اهل بيت(عليهم السلام) و عاشقان مکتب حسينى از هرکارى که موجب وهن اين مراسم مى شود بپرهيزند و به جاى آن به سراغ مراسمى بروند که عظمت اهداف حسينى را بيش از پيش آشکار مى سازد و اگر جمعى از بزرگان فقهاى پيشين(رحمه الله) در عصر و زمان خود بعضى از اين کارها را به دلايلى اجازه فرموده اند، هر گاه در عصر و زمان ما بودند مسلّماً نظر ديگرى داشتند. خداوند همه ما را از پيروان مکتب آن بزرگوار و جان نثاران او قرار دهد.
سوال 578 :
در شهرستان ما مراسم عزادارى تاسوعا و عاشورا و ساير ايّام بصورت تعزيه خوانى برگزار مى شود، تا شش سال قبل که فقط در محلّ ما برگزارنمى شد اهالى محل به محلاّت ديگر جهت ديدن تعزيه مى رفتند و در آن محلاّت با مشکلات زيادى مواجه مى شدند لهذا تصميم گرفتيم اين مراسم را در محلّ خودمان برگزار کنيم نظر شما چيست آيا در اين شرايط تعزيه خوانى جايز است؟
جواب :
چنانچه تعزيه خوانى مشتمل بر امر حرامى مانند دروغ يا هتک حرمت امامان بزرگوار و بزرگان ديگر و امثال اينها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد اشکالى ندارد.
سوال 579 :
آيا استفاده از وسايلى که به شکل صليب هستند و در ماه محرم الحرام در جلوى صف عزادارى حمل مى شود جايز است؟
جواب :
اين علامتها تداعى صليب را نمى کنند ولى عزادارى هرچه ساده تر باشد بهتر است.
سوال 580 :
آيا پول دادن به مرثيه سرايانى که در لابه لاى اشعار و سخنان خود بعضى از مصايب بى مدرک يا ضعيف السّند را نقل مى کنند و يا با غنا مى خوانند جايز است و آيا نقل اين گونه مطالب به عزادارى ضربه نمى زند؟
جواب :
پول را در برابر کارهاى مشروع آنها بدهند و نسبت به کارهاى خلاف نهى از منکر کند