محارم

محارم

محارم

سوال 716 :

چه مدرکى براى محرميّت دايى جز شهرت فتوايى وجود دارد؟

جواب :

اين مسأله صريحاً در آيه 23 سوره نساء آمده است، آن جا که مى فرمايد: (وَ بَنَاتُ الاَْخِ وَ بَنَاتُ الاُْخْتِ) مسلّماً هنگامى که دختر خواهر به شخصى محرم باشد دايى هم با او محرم مى شود زيرا از يک طرف دختر خواهر است و از يک طرف دايى.

سوال 717 :

آيا عروس زوجه انسان (يعنى زوجه فرزندى که آن زن از شوهر ديگر دارد) بر او محرم است؟

جواب :

تنها عروس خود انسان يعنى همسر پسرش بر او محرم است نه عروس همسرش.

سوال 718 :

اگر زيد زنش را طلاق دهد و آن زن بعد از طلاق و عدّه، با فردى ديگر ازدواج کند و از اين ازدواج دخترى متولّد شود، آيا زيد مى تواند بعد از رسيدن آن دختر به سنّ ازدواج با او ازدواج کند؟

جواب :

دختر زن انسان از شوهر ديگر با او محرم است (به شرط دخول با آن زن) و فرقى ميان دخترانى که قبل از نکاح و بعد از طلاق متولّد شده اند نيست.

سوال 719 :

مردى زنى را براى مدّت کوتاهى صيغه کرده، بعد از انقضاى مدّت، محرميّت بين مرد با دختر زنى که صيغه شده باقى است ـ چه زن زنده باشد يا فوت کرده باشد ـ آيا نسبت به دختر دختر اين زن و همچنين هر چه پايين رود، نيز محرميّت باقى است؟

جواب :

چنانچه با آن زن نزديکى کرده باشد دختران آن زن مطلقاً براو حرامند.

سوال 720 :

اگر زنى که شوهر او مرده است و از او پسران و دخترانى دارد با مرد دوّمى ازدواج کند آيا شوهر دوّم به پسران و دختران اين خانم محرم است؟

جواب :

شوهر دوّم پس از عروسى با آن زن نسبت به دختران آن زن از شوهر اوّل محرم است و امّا نسبت به پسران محرميّت مفهومى ندارد.

سوال 721 :

شخصى با همسر شهيدى که داراى يک دختر است، ازدواج کرده، آيا اين دختر بر پدر اين آقا (پدر بزرگ) محرم است، اگر نيست راه محرم شدن چيست؟

جواب :

نامحرم است، ولى هرگاه آن پدر فرزند ديگرى داشته باشد و صيغه شرعى اين دختر را با آن فرزند بخوانند، حکم عروس او را پيدا مى کند و بر او محرم مى شود.

سوال 722 :

مردى داراى دو زن است و از هر دو داراى اولاد است و مى دانيم که اولاد پسر و اولاد اولاد پسر اين زن با آن زن محرمند، اينک سوال اين است که آيا اولاد دخترآن زن (نوه دخترى زن اوّل) نيز به زن ديگر محرم مى باشند؟

جواب :

نوه هاى پسرى و دخترى همه با آن زن محرمند، زيرا زن پدر و زن جد جزء محارمند.

سوال 723 :

گاهى افرادى که صاحب فرزند نمى شوند، دخترى از پرورشگاه مى گيرند، آيا راهى براى محرم شدن او بر پدر خوانده وجود دارد؟

جواب :

هرگاه آن مرد پدرى داشته باشد و اين دختر به ازدواج موقّت او درآيد بر اين مرد و فرزندان او محرم مى شود و اگر پسرانى از همسر ديگر دارد صيغه موقّت دختر را براى خودش بخواند تا براى پسرانش محرم شود ولى در اين صورت نسبت به خودش بعد از پايان مدّت عقد موقّت، محرم نخواهد بود.

سوال 724 :

شخصى پس از فوت همسرش دوباره ازدواج کرده و مادرزن اوّل او نيز دوباره ازدواج کرده است، آيا هنوز با مادر زن اوّل محرم است؟ در صورت طلاق چطور؟ اگر پسر کسى بميرد و عروس او شوهر ديگرى کند يا عروسش طلاق بگيرد و با ديگرى ازدواج کند، آيا باز هم به پدر شوهر اوّل محرم است؟

جواب :

مادر زن در هر حال محرم است و عروس هم در هر حال به پدر شوهر محرم است.

سوال 725 :

مردى داراى دو زن است و از هر زنى چنددختر دارد همه دخترها را شوهر داده، آيا شوهران اين دختران به زن ديگر آن مرد محرمند؟ و آيا فرزندان و نوه ها چه از اين دختران و چه از آن دختران، نسبت به زنهاى ديگر آن مرد محرمند؟

جواب :

بچه ها و نوه ها به مرد و زن محرمند ولى داماد يک زن به زن ديگر محرم نيست.

سوال 726 :

آيا مادر زن دوّم به پسر زن اوّل محرم است؟

جواب :

محرم نيست.

سوال 727 :

در صورتى که زن اوّل از شوهر اوّلى خود (غير از شوهر فعلى) پسرى داشته باشد، تکليف اين پسرى که از شوهر قبل بوده است با زن و مادر زن شوهر دوّم چيست؟

جواب :

محرم نيستند.

سوال 728 :

زنا در عدّه عقد موقّت چه حکمى دارد؟ آيا موجب حرمت ابدى مى شود؟ فتواى امام(قدس سره) در اين مورد چيست؟

جواب :

زنا در عدّه متعه مسلّماً حرام است، ولى موجب حرمت ابدى آن زن نمى شود بنابراين اجراى صيغه عقد پس از گذشت عدّه اشکال ندارد و فتواى امام(رحمه الله) در تحريرالوسيله و توضيح المسائل نيز همين است.

نظر سایر مراجع

No image

محارم

No image

محارم

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

صیغه عقد دائم و موقّت

No image

شرایط عقد ازدواج

No image

عیوب موجب فسخ

No image

محارم

پر بازدیدترین ها

No image

احکام نگاه کردن

No image

مسائل متفرقه ازدواج

No image

احکام رضاع

No image

صیغه عقد دائم و موقّت

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS