وقت نمازهاى يوميه
سوال 105 :
نظر حضرت عالى در مورد ساعات شرعى که از رسانهها اعلام مىشود، چيست؟
جواب :
مکلّف براى خواندن نماز و گرفتن روزه بايد به اوقات شرعى علم پيدا کند، چه از طريق رسانههاى خبرى باشد و چه از طريق ديگر.
سوال 106 :
آيا در طلوع فجر بين ليالى مُقمره و غير مُقمره فرقى وجود دارد؟
جواب :
ميزان در طلوع فجر در ليالى مقمره و غير مقمره، قابل رؤيت بودنِ سفيدى در عرض افق است و فرقى بين آن دو نيست؛ ولى اگر قابل رؤيت بودنِ سفيدى (طلوع فجر) مشخص و معلوم نباشد، بايد در روزه احتياطا قدرى زودتر امساک نمود و نماز را قدرى با تأخير خواند.
(190)
سوال 107 :
آيا خواندن نمازهاى يوميه در پنج وقت، رجحان دارد؟
جواب :
رجحان دارد و مستحب است.
سوال 108 :
انجام دادن چه کارى در بين نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا، باعث فاصله شدن بين دو نماز مىشود تا بتوانيم ثواب خواندن نمازهاى يوميه در پنج وقت را درک کنيم؟ آيا خواندن نماز نافله و يا تعقيبات نماز، باعث فاصله مىشود؟
جواب :
مسمّاى فاصله کافى است؛ ولى براى درک بيشترين ثواب، بايد هر نماز، در وقت فضيلت خودش خوانده شود.
سوال 109 :
شخصى با يقين به اين که وقت نماز شده است، وارد نماز مىشود؛ ولى در بين نماز شک مىکند که وقت نماز شده يا نه. در اين جا چه وظيفهاى دارد؟
جواب :
مىتواند به اميد دخول وقت، نماز را به اتمام برساند. اگر بعد از اتمام، يقين حاصل کرد که نمازش در وقت واقع شده و يا در اثناى نماز و قبل از شک، وقت داخل شده است، نماز، محکوم به صحّت است و اعاده ندارد، و الاّ بايد نماز را اعاده نمايد.
سوال 110 :
کسى که اطمينان دارد وقت نماز داخل شده و شروع به نماز خواندن مىکند و بعد از نماز مىفهمد که هنگام شروع نماز، وقت نماز نشده بود، آيا نمازش صحيح است؟
جواب :
اگر بعد از نماز، معلوم شد که تمام نماز، قبل از دخول وقت واقع شده، نماز باطل است؛ ولى اگر معلوم شد که در وسط نماز، وقت نماز داخل شده، نماز صحيح است.
سوال 111 :
کسى که بعد از نماز شک مىکند که نماز را در داخل وقت خوانده يا قبل از داخل شدن وقت، آيا نمازش صحيح است يا خير؟
جواب :
اگر در وقت شک کردن (بعد از تمام کردن نماز)، باز هم شک دارد که
(191)
اکنون وقت داخل شده است يا نه، در اين صورت نمازش صحيح نيست؛ ولى اگر در وقت شک کردن (بعد از تمام کردن نماز)، وقت داخل شده باشد، چنانچه هنگام شروع نماز التفات به داخل شدن وقت داشته و يا الآن شک دارد که التفات داشته يا نه، در اين صورت نمازش صحيح است؛ اما اگر مىداند که موقع شروع نماز التفات به داخل شدن وقت نداشته، بايد نمازش را دوباره بخواند.
سوال 112 :
کسى که وقت نمازش بسيار تنگ شده، به طورى که فقط براى خواندن يک رکعت نماز و آن هم به اندازه گفتن تکبيرة الاحرام و خواندن حمد و انجام دادن يک رکوع و دو سجده با گفتن يک سبحان اللّه در رکوع و سجده فرصت دارد، آيا نمازش قضا شده است يا بايد به همين صورت نمازش را بخواند؟
جواب :
نمازش قضا نشده و بايد در همان وقت، با همان کيفيت، نمازش را به نيّت ادا بخواند؛ ولى جايز نيست خواندن نماز را عمدا تا اين وقت به تأخير بيندازد.
سوال 113 :
حکم نماز و روزه در قطب شمال و جنوب و حکم نماز و روزه فضانوردان در ماهوارههايى که به طور ثابت به دور زمين مىچرخند و شاهد طلوع و غروب خورشيد نيستند، چيست؟
جواب :
بر طبق ايّام و ليالى معتدله عمل نمايد؛ يعنى در 24 ساعت، نصف را شب و نصف را روز فرض نمايد، بدين نحو که زمان فعاليت خود را روز و زمان استراحت خود را شب قرار دهد و با ابزارى مثل ساعت، زمان فرضى طلوع، زوال و غروب آفتاب را مشخص کند و يک ساعت و نيم قبل از طلوع آفتاب را طلوع فجر و بيست دقيقه بعد از غروب آفتاب را اذان مغرب قرار دهد و با اين کيفيت، مىتواند نماز و روزه را انجام دهد.