مسائلى از قاعده ء الزام (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مسائلى از قاعده ء الزام (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مسائلى از قاعده ء الزام

مسأله 2879 :

به فتواى علماى عامه جز معدودى از آنها در صحت عقد نکاح حضور شهود شرط است ، و حنفيه و حنبليه و شافعيه وقت آن را هنگام اجراى صيغهء نکاح مى دانند و مالکيه وقت آن را تا قبل از دخول توسعه داده اند ، و اين شرط نزد علماى اماميه معتبر نيست ، بنابراين اگر مردى از عامه - که تابع نظر مشهور علماى آنهاست - بدون حضور شهود ، عقد کند ، بر مذهب خود او ، اين عقد باطل است ، و آن زن همسر او نشده است ، در اين صورت مرد شيعى مذهب مى تواند بر طبق قاعده ء الزام ، آن زن را به عقد خود درآورد .

مسأله 2880 :

به فتواى علماى عامه جايز نيست شخصى در نکاح جمع کند بين عمه و دختر برادر عمه ، و خاله و دختر خواهر خاله ، و فقط مى تواند با يکى از آنان ازدواج کند ، پس اگر هر دو عقد مقارن باشد هر دو باطل ، و اگر مقارن نباشد دومى باطل است ، ولى در نزد علماى اماميه جمع در نکاح بين آن دو با اجازه ء عمه يا خاله صحيح است ، بنابراين اگر پيرو مذهب عامه ، عمه و دختر برادر او را يا خاله و دختر خواهر او را مقارن با يکديگر عقد کند ، عقد هر دو به مذهب او باطل است ، و پيرو مذهب شيعه مى تواند به قاعده ء الزام با هر کدام آنها ازدواج کند ، و اگر مقارن با يکديگر نباشد ، شيعى مذهب مى تواند با دومى ازدواج کند .

مسأله 2881 :

در مذهب عامه در طلاق زن يائسه و يا صغيره اى که شوهر با آنها نزديکى کرده باشد ، بر آن زن واجب است عده نگه دارد - هر چند در مورد صغيره در بعضى از مذاهب عامه تفصيلى است - ولى در مذهب شيعه در طلاق زن يائسه و صغيره عده واجب نيست . بنابراين بر مذهب عامه ، آنها ملزم هستند که احکام عده را رعايت کنند ، پس اگر زن يائسه يا صغيره از عامه شيعه گردد لازم نيست عده نگه دارد ، و اگر طلاق او رجعى باشد جايز است نفقهء ايام عده را از شوهر عامى مطالبه کند ، و جايز است با شخص ديگرى در آن ايام ازدواج نمايد ، و همچنين اگر مرد عامى شيعه شود جايز است با خواهر زن يائسه و صغيره اى که طلاق داده است و هنوز به مذهب عامه در ايام عده هستند ازدواج کند ، و لازم نيست احکام عده را رعايت نمايد .

مسأله 2882 :

اگر مردى از عامه بدون حضور دو شاهد عادل زن خود را طلاق دهد ، و يا مقدارى از بدن زن خود را - مثلا يک انگشت زنش را - طلاق دهد ، بر مذهب او اين طلاق صحيح است ، ولى بر مذهب اماميه اين طلاق باطل است ، بنابراين مرد شيعه به قاعده ء الزام مى تواند با آن زن مطلقه پس از تمام شدن ايام عده ازدواج کند .

مسأله 2883 :

اگر مردى از عامه زن خود را که در حال عادت است طلاق دهد ، و يا در حال پاکى که با او مقاربت کرده است طلاق دهد ، اين طلاق بر مذهب او صحيح است ، ولى در مذهب اماميه اين طلاق باطل است ، بنابراين مرد شيعى بنا به قاعده ء الزام مى تواند با آن زن بعد از تمام شدن ايام عده ازدواج کند .

مسأله 2884 :

به مذهب ابى حنيفه و بعض ديگر از فقهاى عامه کسى که به اجبار و اکراه زنش را طلاق دهد آن طلاق صحيح است ، ولى به مذهب اماميه باطل است ، بنابراين شخص شيعى بنا به قاعده ء الزام مى تواند با زنى که با جبر و اکراه شوهرش او را طلاق داده در صورتى که پيرو مذهب ابى حنيفه يا هم رأيان او باشد ازدواج کند .

مسأله 2885 :

اگر مردى از عامه قسم ياد کند که کارى انجام ندهد ، و اگر آن کار را انجام داد زنش مطلقه شود ، و آن کار را انجام داد ، بر مذهب خودش زن او مطلقه مى شود ، و بر مذهب اماميه قسم به طلاق منعقد نمى شود ، بنا به قاعده ء الزام جايز است مرد شيعى بعد از ايام عده با آن زن ازدواج کند ، و همچنين بر مذهب عامه به کتابت طلاق جايز است ، و بر مذهب اماميه طلاق به کتابت واقع نمى شود ، بنا به قاعده ء الزام ، مرد شيعى مى تواند با زنى که به نوشته طلاق داده شده ، پس از ايام عده ازدواج کند .

مسأله 2886 :

در مذهب شافعى اگر کسى چيزى را بدون رؤيت به وصف فروشنده خريدارى کند ، و بعد رؤيت نمايد ، اگر چه آن چيز مطابق وصف فروشنده باشد ، براى خريدار خيار رؤيت ثابت مى شود ، ولى در مذهب اماميه در اين مورد خيار رؤيت نيست ، بنابراين اگر شيعه از شافعى چيزى به وصف خريد و بعد رؤيت کرد ، بنا به قاعده ء الزام براى آن شيعه خيار رؤيت ثابت مى شود .

مسأله 2887 :

بنا به نقل ابن قدامه در المغنى در مذهب ابى حنيفه و مذهب شافعى اگر کسى در معامله مغبون شود خيار غبن ندارد ، بنابراين اگر شيعه از شافعى يا حنفى مذهب چيزى خريد و بعد معلوم شد که فروشنده مغبون مى باشد ، بنا به قاعده ء الزام ، خريدار شيعى مى تواند فروشنده را به وفاى به عقد ملزم کند .

مسأله 2888 :

در مذهب ابى حنيفه در صحت عقد سلم - فروش چيزى به نحو کلى مدت دار به ثمن نقد حاضر - شرط است که آن چيز هنگام عقد در خارج موجود باشد ، ولى در مذهب شيعه اين شرط در صحت معاملهء سلم معتبر نيست ، بنابراين اگر شيعه با حنفى مذهب معاملهء سلم انجام دهد و مورد معامله موجود نباشد ، بنا به قاعده ء الزام مى تواند فروشنده ء حنفى را به بطلان معامله ملزم کند ، و همچنين است اگر حين انجام معامله خريدار حنفى بوده و بعد شيعه شده باشد . مسأله 2889 - اگر شخصى از عامه بميرد و از او يک دختر عامى مذهب بماند ، و برادرى داشته باشد ، اگر برادر شيعه باشد و يا پس از مرگ برادرش شيعه شود ، بنا به قاعده ء الزام برادر شيعه مى تواند آنچه از ترکهء ميت زياد مى آيد از باب تعصيب بگيرد ، هر چند تعصيب در مذهب شيعه باطل است . و همچنين اگر شخصى از عامه يک خواهر عامى مذهب وارث داشته باشد و عموى ابوينى داشته باشد ، چنانچه عموى او شيعه باشد و يا بعد از مرگ پسر برادرش ، شيعه شود ، بنا به قاعده ء الزام مى تواند آنچه از باب تعصيب به او مى رسد بگيرد ، و همچنين است حکم در ساير موارد تعصيب .

مسأله 2890 :

در مذهب عامه زن ميت از تمام آنچه از ميت مانده - از نقود ومتاع و اراضى و بساتين و غير اينها - ارث مى برد ، ولى در مذهب اماميه زن از زمين - نه از عين آن و نه از قيمت آن - ارث نمى برد ، بنابراين اگر ميت از عامه و زن او شيعه باشد ، بنا به قاعده ء الزام زن شيعه از زمين ارث مى برد . آنچه گذشت قسمتى از مسائلى است که بر مبناى قاعده ء الزام ذکر شده است ، موارد ديگرى مانند وصيت براى وارث و عقد در حال احرام و شفعهء به جوار و خيار شرط و خيار تصريه و غير اينها مورد جريان قاعده ء الزام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مسح سر و پاها

No image

پاک بودن آب

No image

پاک بودن اعضاى وضو

No image

نبودن مانع در اعضاى وضو

پر بازدیدترین ها

No image

پاک بودن آب

No image

پاک بودن اعضاى وضو

No image

نبودن مانع در اعضاى وضو

Powered by TayaCMS