نماز میّت

نماز میّت

نماز ميّت

سوال 433 :

اگر بچه مميّزى که آشناى به احکام دينى است، نماز ميّت را به طور صحيح بخواند، کافى است يا نه؟

جواب :

کفايت مى‌کند.

(136)

سوال 434 :

آيا مى‌توان براى چندين ميّت، فقط يک نماز ميّت خواند و در صورت جايز بودن، نحوه قرار گرفتن اجساد در موقع نماز به چه صورت بايد باشد؟

جواب :

جايز است براى چند ميّت يک نماز بخوانند و مى‌توانند همه آنها را موازى هم در جلوى نمازگزار قرار دهند و بر آنها نماز بخوانند؛ ولى بعد از تکبير چهارم، تثنيه و جمع بودن ضماير بايد رعايت شود.

سوال 435 :

در جايى که نماز ميّت به صورت جماعت خوانده مى‌شود، آيا مى‌توان در بين نماز به اين جماعت ملحق شد؟ و در صورت جايز بودن، آيا بايد از امام، در اذکار نماز تبعيت کرد يا خير؟

جواب :

در فرض سوال، جايز است در اثناى نماز ميّت، به جماعت ملحق شود و در گفتن تکبيرها با امام همراهى نمايد؛ ولى بعد از گفتن هر تکبير، دعائى را که وظيفه خودش است، بايد بخواند، نه دعاى امام را، مثلاً اگر تکبير سوم امام و تکبير اول مأموم است، مأموم بايد دعايى را که بعد از تکبير اول خوانده مى‌شود، بخواند، نه دعايى را که بعد از تکبير سوم خوانده مى‌شود و وقتى امام، نماز و تکبيراتش را تمام کرد، مأموم بقيه نماز را به صورت فرادى (ولو مختصر) بخواند و اگر فرصت پيدا نکرد، بقيه تکبيرها را پشت سر هم و بدون خواندن دعا بگويد و نماز را تمام کند و نيز جايز است بقيه نماز را پشت سر جنازه به اتمام برساند، در صورتى که بتواند رو به قبله بودن و ساير شرايط نماز ميّت را حفظ کند.

سوال 436 :

نماز ميّتى که بدون اجازه ولىّ ميّت خوانده مى‌شود، اما بعدا ولىّ ميّت مى‌گويد که راضى هستم، کافى است يا بايد نماز را دوباره بخوانند؟

جواب :

اجازه گرفتن از ولىّ ميّت لازم نيست؛ اما در صورتى که ولىّ ميّت بخواهد خودش نماز بخواند يا کسى را معيّن کند تا نماز بخواند، مزاحمت او جايز نيست. بنا بر اين در فرض سوال، نماز ميّت صحيح و کافى است.

(137)

سوال 437 :

در بعضى از امور مربوط به ميّت (مثل نماز ميّت) اجازه گرفتن از ولىّ ميّت لازم است. لطفا بفرماييد که به چه کسى ولىّ ميّت گفته مى‌شود؟

جواب :

اجازه گرفتن از ولىّ ميّت واجب نيست؛ ولى مزاحمت او هم جايز نيست و آنچه که منصوص است، ولايت زوج بر زوجه است و در غير اين مورد، هر يک از خويشان که عرفا نزديک‌تر به ميّت باشد، متولّى امور او مى‌شود و فرقى نمى‌کند که از لحاظ ارث نيز در طبقه مقدّم باشد يا مؤخّر.

سوال 438 :

در جايى شاهد خواندن نماز ميّت هستيم و نماز طورى خوانده مى‌شود که به فتواى مرجع تقليد ما باطل است؛ اما به اعتقاد نماز گزار و بر طبق فتواى مرجع تقليدش اين نماز صحيح است. آيا در اين صورت ما بايد نماز ميّت را دوباره بخوانيم يا لازم نيست؟

جواب :

در فرض مذکور، خواندن دوباره نماز ميّت لازم نيست.

سوال 439 :

آيا خواندن نماز ميّت براى ميّتى که فاسق است، با توجه به وجود داشتن جمله «اللّهمّ إنّا لانعلم منه إلاّ خيرا»(1) صحيح است و آيا گفتن اين جمله، دروغ به حساب نمى‌آيد و حرام نيست؟

جواب :

ظاهرا اين عبارت اشاره به ايمان ميّت دارد، نه اعمال او. بنا بر اين گفتن آن اشکال ندارد و معصيت محسوب نمى‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نماز میّت

No image

نماز میّت

No image

نماز میّت

استفاءسایر مراجع

No image

احکام میّت‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز میّت

No image

مکروهات نماز میّت

No image

شک در نماز میّت

No image

دفن میّت

پر بازدیدترین ها

No image

خون

No image

کمک گرفتن در غسل

No image

غسل ترتیبى و ارتماسى

Powered by TayaCMS