محو نمودن آیات قرآن و اسماء متبرکه

محو نمودن آیات قرآن و اسماء متبرکه

محو نمودن آيات قرآن و اسماء متبرکه

سوال 520 :

آيا آيات شريفه قرآن و اسماء متبرکه را که لمس نمودن آنها بدون طهارت جايز نيست (جهت اين که زير دست و پا نيفتد و به آن بى احترامى نشود)، مى‌توان محو نمود يا از بين برد؟ در صورت جايز بودن، به چه صورت مى‌توانيم اين کار را انجام دهيم؟ آيا جدا کردن حروف آنها از يکديگر، باعث جوازِ لمسِ بدون طهارت مى‌شود؟

جواب :

محو کردن و از بين بردن به هدف مذکور، به هر نحوى که عرفا هتک حرمت نباشد، اشکال ندارد و اگر به نحوى متفرق شوند که کلمه قرآنى و اسماء متبرکه بر اجزاى آن صدق نکند، لمس آنها بدون طهارت جايز است.

سوال 521 :

حکم خرد کردن کاغذهايى که در آنها آيه‌اى از قرآن کريم يا اسماء حُسنى نوشته شده باشد، با دستگاه کاغذ خُردکن چيست؟ در صورت مجاز بودن، آيا مى‌توان با کاغذهاى خرد شده، مانند کاغذهاى معمولى رفتار کرد؟

جواب :

چنانچه خرد کردن اين گونه کاغذها به حسب شرايط، هتک نباشد ـ که در اغلب موارد، هتک نيست ـ اشکال ندارد، و اگر به قدرى خُرد شود که کلمه قرآنى بر نوشته‌هاى روى آنها صدق نکند، مانند کاغذهاى معمولى است.

سوال 522 :

آيا مى‌توان کاغذهايى را که در آنها آيه‌اى از قرآن يا اسماء حُسنى نوشته شده باشد، سوزاند؟

جواب :

سوزاندن، طريقه مناسبى براى محو کردن نيست و ظاهرا هتک، صدق مى‌کند. بنا بر اين با شيوه ديگرى عمل شود که هتک صدق نکند.

سوال 523 :

کسى که بر روى بدنش اسم جلاله پروردگار يا ديگر اسامى خداوند متعال يا آيه‌اى از آيات قرآن کريم خالکوبى شده است، با توجه به اين مطلب که گاهى جنابت به او دست مى‌دهد و يا بى وضو مى‌شود، آيا واجب است که خالکوبى را از بين ببرد يا لازم نيست؟

(159)

جواب :

احتياط اين است که آنها را از بدنش محو نمايد، اگر چه واجب نيست.

سوال 524 :

آيا اجازه مى‌دهيد لفظ جلاله يا آيه قرآن را که روى سنگ قبر نوشته شده است و عابران بر روى آن قدم مى‌گذارند، بدون اجازه صاحب آن (که پيدا کردنش ممکن نيست) محو کنيم؟

جواب :

در مفروض سوال، محو کردن به صورتى که صدمه‌اى براى سنگ قبر نداشته باشد و يا در صورت عدم امکان، کمترين صدمه را وارد کند، اشکال ندارد و چنانچه امکان دارد محو کردن با اجازه مسئولان مربوط به اين کار انجام داده شود.

(160)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نجاسات‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز میّت

No image

مکروهات نماز میّت

No image

شک در نماز میّت

No image

دفن میّت

پر بازدیدترین ها

No image

خون

No image

کمک گرفتن در غسل

No image

غسل ترتیبى و ارتماسى

Powered by TayaCMS