ديگر احکام وضو
سوال 237 :
آيا در وضو و تيمّم، خشک بودن اعضاى وضو و تيمّم، قبل از انجام دادن آنها و خشک بودن چيزى که بر آن تيمّم مىکنند، شرط است؟
جواب :
خشک بودن اعضاى وضو و تيمّم، قبل از انجام دادن آنها شرط صحّت آنها نيست و خشک بودن آن چيزى که بر آن تيمّم مىکند، لازم نيست؛ ولى نبايد گِل باشد.
سوال 238 :
اگر در حوضى که مقدار آب آن کمتر از کر است، وضو يا غسل ارتماسى به جا آوريم، آيا مىتوانيم با همان آب، وضو و غسلهاى بعدى را هم انجام دهيم يا نه؟
جواب :
اگر اعضاى وضو يا غسل را که در آب فرو مىبريد، پاک باشد، اشکال ندارد که با همان آب مستعمل در وضو و غسل، دوباره وضو بگيريد يا غسل
(90)
کنيد.
سوال 239 :
آيا با آبى که براى گرفتن وضو يا غسل استعمال شده يا آب قليلى که براى برطرف کردن نجاست به کار رفته است، مىتوان دوباره وضو يا غسل به جا آورد يا نجاستى را برطرف نمود؟
جواب :
استفاده از آبى که براى گرفتن وضو و غسل استعمال شده، براى رفع حدث و خبث جايز است و آبى که براى استنجاء استفاده شده، احتياطا نجاست را دفع نمىکند و بنا بر اقوى وضو و غسل با آن نمىتوان به جا آورد و آب قليلى که براى رفع خبث (غير از استنجاء) استفاده شده باشد، نجس است.
سوال 240 :
تکليف شخصى که به دلايلى انجام دادن غسل و وضو و تيمّم براى خودش يا نايبش غير مقدور و يا مشکل باشد، چيست؟
جواب :
اگر تحصيل طهارت، حرجى باشد و يا مقدور نباشد، احتياطا با همان وضع، نماز را بخواند و بعد از آن هر وقت توانست، نماز را با طهارت اعاده نمايد.
سوال 241 :
اگر شک داريم مقدار آبى که در دسترس ماست، براى غسل يا وضو کافى است يا خير، بايد تيمّم کنيم يا اقدام به غسل و وضو نماييم؟
جواب :
بايد براى وضو يا غسل اقدام نماييد.
سوال 242 :
گاهى مختصرى از پوست اطراف ناخنها از جاى خود کنده مىشود و در جاى خود به طور متصل باقى مىماند. آيا وضو گرفتن در اين حالت اشکال ندارد؟
جواب :
اشکال ندارد.
سوال 243 :
کسى که وضو دارد و نمازش را هنوز نخوانده است و اگر وضويش را باطل کند، به جهت مانعى (مانند سرما و يا ترس از دزد و درنده) نمىتواند کفشهايش را درآورد و دوباره وضو بگيرد، آيا حق باطل کردن وضوى خود را قبل از خواندن نماز
(91)
دارد؟
جواب :
احوط اين است که اگر موجب عسر و حرج يا ضرر نباشد، وضو را باطل نکند.
سوال 244 :
به جهت تنگى وقت، بايد تيمّم کنيم؛ ولى اقدام به غسل و وضو مىکنيم و نماز مىخوانيم. غسل و وضو و نمازى که اين طور برگزار شده است، صحيح است يا باطل؟
جواب :
در فرض مذکور، به نظر اين جانب وضو و يا غسل و نماز چنين شخصى باطل است.
سوال 245 :
اگر لازمه وضو گرفتن يا غسل کردن، انجام دادن کار حرامى باشد، کدام يک مقدّم است (وضو و غسل را به جا آوردن يا ترک کار حرام و انجام دادن تيمّم به جاى وضو و غسل)؟
جواب :
در فرض مذکور، بايد تيمّم بکند؛ ولى اگر با تأخير انداختن زمان غسل و وضو و يا تغيير مکان غسل و وضو و امثال آن، امکان تحقّق غسل و وضو بدون آن کار حرام باشد، آن وقت، غسل و وضو مقدّم است.
سوال 246 :
آيا وضو گرفتن مرد، در مکانى که زن نامحرم دست و بازوى او را مىبيند و وضو گرفتن زن، در جايى که مرد نامحرم اعضاى وضوى او را مىبيند، وضو را باطل مىکند؟
جواب :
وضو را باطل نمىکند؛ ولى لازم است که زمينه معصيت کردن ديگران را فراهم نکنند.
سوال 247 :
آبى که در اختيار مکلّف قرار دارد، فقط براى وضو يا براى شستن بخشى از نجاست بدن يا لباس کافى است. در اين جا وضو مقدّم است يا رفع نجاست؟
جواب :
تخيير، بعيد نيست، اگر چه بهتر اين است که آن آب را براى رفع نجاست مصرف کند.