رسومات، مجالس و خیرات براى اموات و زیارت اهل قبور

رسومات، مجالس و خیرات براى اموات و زیارت اهل قبور

رسومات، مجالس و خيرات براى اموات و زيارت اهل قبور

سوال 466 :

آيا براى زنان، شرکت کردن در تشييع جنازه و راه افتادن به دنبال تابوت به همراه مردان و شرکت در مجلس ترحيم در مسجد که غالبا توأم با سر و صدا و جيغ و فرياد است، جايز است؟

جواب :

با مراعات جهات شرعى، حرام نيست، اگرچه شرکت در تشييع جنازه براى زنان مکروه است.

سوال 467 :

فاميل‌ها و منسوبان ميّت، از قبيل زن و دختر و پسر و برادر و خاله و عمّه، وقتى ميّت را مى‌بينند، جيغ مى‌کشند و با صداى بلند گريه مى‌کنند يا صورت خود را مى‌خراشند و يا لباس‌هاى خود را پاره مى‌کنند و چادر از سر زن‌ها (در ميان مردان نامحرم) کنار مى‌رود. براى افراد مذکور، چنين کارهايى جايز است يا خير؟

جواب :

کارهايى که خلاف شرع است، مانند برهنه شدن سر زنها پيش مردهاى نامحرم و گفتن کلمات اعتراض‌آميز نسبت به خداوند منّان و فرياد کشيدنى که خارج از حدّ اعتدال است، اگر با اختيار باشد، جايز نيست. همچنين پاره کردن لباس و خراشيدن بدن، بنا بر احتياط جايز نيست و گاهى کفّاره نيز دارد.

سوال 468 :

چه حکمى در رابطه با لطماتى که اطرافيان ميّت در عزاى ميّت به خود وارد مى‌کنند، وجود دارد؟

جواب :

سيلى زدن و خدشه وارد کردن و بريدن و کندن موى سر و بدن، بلکه صداى بلندى که از حدّ اعتدال خارج باشد و همچنين پاره کردن لباس در غير از عزاى پدر و برادر، احتياطا جايز نيست و بهتر است در عزاى پدر و برادر نيز لباس خود را پاره نکند و اگر زن در مصيبت، موى خود را بِبُرد، احتياطا بايد کفّاره افطار عمدى روزه ماه رمضان را بدهد و اگر موى خود را بِکَند و يا صورت خود را به گونه‌اى بخراشد که خون بيايد، احتياطا بايد کفّاره قسم را پرداخت کند و اگر مرد در عزاى همسر و يا فرزندش پيراهن خود را پاره کند،

(146)

احتياطا بايد کفّاره قسم را بدهد.

سوال 469 :

در بعضى از روستاها رسم است بعد از اين که شخصى از دنيا مى‌رود و او را دفن مى‌کنند، خانواده و فاميل ميّت، لباس سياه به تن کرده، بعد از چند روز ديگر به حمام رفته، غسل کرده، و لباس خود را عوض مى‌کنند. آيا اين عمل (به عنوان يک عمل شرعى) درست است؟

جواب :

دستورى از جانب شارع مقدّس، بدين عنوان وارد نشده است؛ ولى انجام دادن اين اعمال نيز حرام نيست. البته اگر غسل مسّ ميّت باشد، واجب است.

سوال 470 :

حکم پوشيدن لباس سياه چيست؟

جواب :

پوشيدن لباس سياه فى نفسه مکروه است، مگر اين که براى تعظيم شعائر (مثل شرکت در مراسم عزا و مصيبت بزرگان دين) باشد که به عنوان تعظيم شعائر پسنديده است و اگر براى فوت بستگان و دوستان مرسوم باشد، بى‌اشکال است.

سوال 471 :

آيا برگزار نکردن مراسم هفتم و چهلم و سالگرد براى کسى که از دنيا رفته است، اشکال شرعى دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

سوال 472 :

آيا برگزارى مراسم هفتم و چهلم و سالگرد براى اموات، وجه شرعى دارد؟ و آيا استفاده از دسته گل، دوربين فيلمبردارى و حجله در مراسم عزادارى براى اموات، اجر اُخروى دارد يا خير؟

جواب :

در اين باره دستورى نرسيده است.

سوال 473 :

اگر برپايى مراسم عزادارى، سبب اذيت همسايگان شود، چه حکمى دارد؟

(147)

جواب :

لازم است حقّ همسايگان رعايت شود.

سوال 474 :

کيفيت و مقدار حضور ما در مجالس عزا براى درک استحباب آن، چگونه بايد باشد؟

جواب :

براى تسليت گويى و خواندن قرآن، مستحب است.

سوال 475 :

جلسه ترحيم گرفتن، مستحب است يا مباح؟

جواب :

اگر در مجلس ترحيم، قرآن بخوانند و براى ميّت طلب رحمت کنند، عنوان استحباب پيدا مى‌کند.

سوال 476 :

اگر خرج کردن براى مراسم عزادارى توسط افراد متمکّن، باعث چشم و هم‌چشمى ديگران گردد و ديگران، خصوصا فقرا را براى مراسم عزادارى اموات خود به زحمت ومخارج بيهوده بيندازد، چه حکمى دارد؟

جواب :

سزاوار نيست.

سوال 477 :

در منطقه ما رسم بدى وجود دارد که براى ميّت، مجلس سوم، هفتم، چهلم و سالگرد مى‌گيرند و مبلغ کلانى خرج مى‌کنند که در بعضى مواقع باعث ورشکسته شدن بازماندگان ميّت مى‌شود. آيا اين رسم از نظر شرعى صحيح است؟

جواب :

از مال صغير نبايد خرج شود و از مال ورّاث ديگر نيز بدون اجازه نبايد خرج شود؛ ولى اگر خرج کننده‌ها از مال خود خرج کنند و کبير باشند و رضايت داشته باشند، اشکالى ندارد؛ ولى در هر صورت اسراف و تبذير حرام است و بايد از تحميل به بازماندگان پرهيز شود.

سوال 478 :

آيا غذا و چاى خوردن از خانه ميّتى که تازه از دنيا رفته است، در شب‌هاى اول و دوم و سوم پس از فوت جايز است؟

جواب :

اگر ورثه راضى باشند و ميّت، صغير نداشته باشد و يا اگر داشته باشد، قيّم صغير اجازه دهد، اشکالى ندارد. البته اجازه قيّم صغير مشروط به اين

(148)

است که مال او را جبران نمايد.

سوال 479 :

صرف غذا در خانه ميّت چه حکمى دارد؟

جواب :

مستحب است تا سه روز براى اهل خانه ميّت غذا بفرستند و غذا خوردن در نزد آنان و منزلشان مکروه است.

سوال 480 :

نقش کارهايى که زنده‌ها براى اموات انجام مى‌دهند، چيست؟ و چه اثرى در وضع و سرنوشت آنان دارد؟

جواب :

براى زنده‌ها موجب خير و برکت و توفيق در زندگى و براى اموات، موجب تخفيف عذاب يا ترفيع درجات مى‌شود.

سوال 481 :

اگر کار خيرى براى شادى روح ميّت انجام گيرد و ثواب آن کار به ميّت اهدا شود، آيا فاعل آن کار نيز ثواب مى‌برد؟

جواب :

فاعل آن کار نيز در پيشگاه خداوند در ثواب آن کار خير شريک است.

سوال 482 :

براى اهداى ثواب به اموات و شادى روح آنان، بهتر است چه کارهايى انجام شود؟

جواب :

هر کار مستحب و نيکويى را انجام بدهند، خوب است و اگر مرده، واجباتى بر عهده دارد، مقدّم بر کارهاى ديگرى است که بخواهند از طرف او به جا آورند. در عين حال، اطعام فقرا و نيازمندان، براى ميّت داراى ثواب زيادى است.

سوال 483 :

اگر شخص فقيرى از دنيا برود، براى خشنود نمودن روح ميّت و نجات وى از مشکلات عالم قبر، آيا گرفتن جلسه ترحيم براى او بهتر است يا اين که هزينه جلسه ترحيم، صرف ساختمان مسجد و حمام و معابر عمومى و رسيدگى به فقرا و کارهاى خير ديگر شود؟

جواب :

همه اينها خوب است؛ ولى اگر ميّت، مديون باشد يا واجبات ديگر بر

(149)

عهده داشته باشد، رسيدگى به آنها بهتر است.

سوال 484 :

شخصى که تازه از دنيا رفته است، آيا به جا آوردن واجبات و پرداختن ديونى که برعهده اوست (مثل نماز، روزه، خمس، زکات و مظالم)، مقدّم است يا غذا دادن به مردم و برگزارى مجلس ترحيم و هفتم و چهلم با خرج سنگين؟

جواب :

مقدّم کردن واجباتى که از ميّت فوت شده، بهتر است. البته اگر خمس، دَين، مظالم و حجّ واجب بر عهده ميّت باشد و مالى از او باقى مانده باشد، بايد از اصل ترکه ميّت خارج گردد و همچنين اگر ميّت براى نماز و روزه وصيت کرده باشد، واجب است از ثلث اموال او به جا آورده شود.

سوال 485 :

نظر به اين که در بعضى از بلاد ايران اسلامى، احسان و خيرات براى اموات، در قالب نهار و شام در مساجد، حسينيه‌ها و هتل‌ها با هزينه گزاف و سرسام آور مرسوم است، لذا جهت رفع ابهام در موارد ذيل، راهنمايى‌هاى لازم را ارائه فرماييد.

الف. خيراتى که در آن، صرفا اطعام فقرا مورد نظر نبوده و روابط و الگوهاى ديگر تعيين کننده‌اند.

ب. خيراتى که باعث تنگناهاى مالى براى خانواده متوفّا مى‌گردد.

جواب :

مشروع‌ترين طرق احسان و خيرات براى اموات چيست؟

جواب :

اطعام و خيرات، نبايد موجب تضييق خانواده متوفّا گردد و بهترين مورد آن هم فقرا و نيازمندان متديّن هستند و شايد مشروع‌ترين احسان به متوفّا، انجام دادن واجباتى باشد که احيانا ترک کرده يا صحيح انجام نداده است و همچنين است ردّ مظالم نمودن از طرف او از باب احتياط.

سوال 486 :

انسانى که مى‌خواهد براى ميّتى پولى را هزينه کند، بهتر است نيّت صدقه کند يا ردّ مظالم؟

جواب :

اگر مى‌داند يا احتمال مى‌دهد ذمّه ميّت به ردّ مظالم مشغول است، در ردّ مظالم صرف کند.

(150)

سوال 487 :

رفتن به سر قبر ميّت مؤمن، چه حکمى دارد؟ و در چه شرايط و زمان‌هايى بهتر است؟

جواب :

زيارت اهل قبور در هر موقع باشد، ثواب دارد؛ ولى در ايّام متبرکه، مثل شب و روز جمعه ثوابش بيشتر است.

سوال 488 :

رفتن به زيارت اهل قبور و مزار شهدا به هنگام شب چه حکمى دارد؟

جواب :

جايز است.

سوال 489 :

آيا تلاوت قرآن بر سر قبر ميّت، از تلاوت در حرم ائمه عليهم‌السلام يا مسجد يا منزل به نيّت ميّت، ثواب بيشترى دارد؟

جواب :

در هر کجا حضور قلب و خلوص بيشتر باشد، ثوابش بيشتر است.

سوال 490 :

به طور کلّى آيا انجام کار خير و نيک براى ميّت، در سر قبر او موضوعيّت دارد و بهتر از جاهاى ديگر است؟

جواب :

احسان درباره اموات، در هر کجا باشد، خوب است و زيارت اهل قبور نيز مستحب است و ثواب دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام میّت‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام محتضر و اموات

No image

غسل میّت

No image

کفن

No image

نماز میّت

پر بازدیدترین ها

No image

دفن میّت

No image

غسل میّت

No image

نماز میّت

No image

شک در نماز میّت

Powered by TayaCMS