تشريح و فروش جنازه ميّت
سوال 491 :
آيا کالبد شکافى جهت تشخيص علت مرگ جايز است؟
جواب :
اگر غرض عقلايى بر آن مترتّب باشد، اشکال ندارد.
سوال 492 :
تشريح مرده مسلمان براى اهداف آموزشى چه حکمى دارد؟
جواب :
در صورتى که تهيّه بدن غير مسلمان ممکن نباشد، اشکال ندارد؛ ولى بايد موجب هتک نباشد و احتياطا بايد با رضايت اولياى ميّت باشد و بايد پس از تشريح دفن شود.
سوال 493 :
گاهى از اجساد مجهول الهويه، جهت تشريح استفاده مىشود. آيا چنين
(151)
کارى جايز است؟
جواب :
نظر به اين که اجساد مجهول الهويه در کشور اسلامى محکوم به اسلام است، حکم جسد مسلمان را دارد.
سوال 494 :
آيا تفاوتى بين شيعه و سُنّى، در عدم جواز تشريح جسد وجود دارد؟
جواب :
با وجود جسد غير مسلمان، از جسد مسلمان (شيعه يا سُنّى) استفاده نشود.
سوال 495 :
مسلمانى در يکى از بلاد کفر فوت مىکند و طبق مقرّرات آن کشور، جسد ميّت بدون تشريح کامل به اولياى ميّت تحويل داده نمىشود و از طرفى عدم موافقت اولياى ميّت با تشريح، باعث ماندن جسد در سردخانه مىگردد. آيا در اين جا وجوب دفن و در نتيجه رضايت دادن اولياى ميّت به تشريح، مقدّم است يا حرمت تشريح مقدّم است و اولياى ميّت نبايد با تشريح موافقت کنند؟
جواب :
در مفروض سوال، براى انتخاب هر کدام مختار هستند.
سوال 496 :
شخصى مرده است و دندان طلا در دهان و ميله طلايى در پا دارد. آيا مىشود دندان و ميله طلايى را از دهان و پاى او خارج کرد يا خير؟
جواب :
بيرون آوردن دندان طلا و ميله طلا و مانند آنها که با ارزش است و در صورت بيرون نياوردن آنها حقّى از ورثه ضايع مىگردد، در صورتى که هتک حرمت ميّت نشود، مانعى ندارد.
سوال 497 :
آيا فروش ميّت مسلمان، پس از اغسال ثلاثه و تطهير جسد ميّت، براى اغراض عقلايى جايز است؟
جواب :
اگر ضرورت ايجاب کند که از جسد ميّت مسلمان استفاده شود، بدين معنا که نجات زندگى و يا احياى عضوى از اعضاى مسلمانى به آن بستگى داشته باشد و جايگزين هم نداشته باشد، مىتوان از آن استفاده کرد؛ ولى
(152)
احتياطا بايد رضايت اولياى ميّت را جلب کنند.