پرداخت زکات فطره بر عهده چه کسى است؟

پرداخت زکات فطره بر عهده چه کسى است؟

پرداخت زکات فطره بر عهده چه کسى است؟

سوال 52 :

شرط واجب شدن زکات فطره، غنى بودن است. به چه کسى غنى

(481)

گفته مى‌شود؟ کسى که در يک سال گذشته غنى بوده و يا در يک سال آينده غنى خواهد بود يا کسى که در سال خمسى خود غنى است، ولو اين که عيد فطر در وسط سال خمسى او واقع شده باشد يا کسى که در سال جارى شمسى يا سال جارى قمرى غنى محسوب مى‌شود؟

جواب :

ميزان، داشتن بالفعل و يا بالقوّه مخارج خود و عائله‌اش تا يک سال ديگر است.

سوال 53 :

آيا کسى که غنى است، ولى فعلاً اموالش در دسترسش نيست، واجب است براى اداى زکات فطره قرض کند؟

جواب :

با تمکّن از قرض کردن، لازم است که قرض نمايد و فطره را در وقت خود ادا کند، مگر اين که قرض کردن براى او حرجى باشد.

سوال 54 :

فطريه پسران يا دخترانى که در شهرى دور از وطن خود هستند و درس مى‌خوانند، ولى با پول پدرشان زندگى مى‌کنند و جزء عيال او حساب مى‌شوند، بر عهده خودشان است يا پدرشان؟

جواب :

فطريه، بر پدر واجب است، نه بر فرزندان.

سوال 55 :

کسى که قبل از غروب شب عيد فطر از دنيا برود، زکات عيال او که به هنگام غروب، نان خور او حساب نمى‌شوند، برعهده کيست؟

جواب :

زکات فطره عيال اين شخص، برعهده خودشان است، به شرط آن که نان خور کس ديگرى نباشند و در هر حال بر ترکه ميّت چيزى نيست.

سوال 56 :

آيا فطريه ميهمانى که قبل از غروب آفتاب در شب عيد فطر وارد شده، ولى غذاى خود را به همراه خود آورده است، بر صاحب خانه واجب است يا خير؟

جواب :

در فرض سوال، احتياط واجب آن است که هم ميزبان فطريه ميهمان را

(482)

بپردازد و هم خود ميهمان فطريه خودش را بدهد، مگر اين که ميهمان قصد داشته باشد که مدتى در پيش ميزبان بماند، به طورى که عرفا جزء عائله او محسوب شود که در اين صورت فطريه ميهمان بر عهده ميزبان است.

سوال 57 :

ميهمانى که در شب عيد فطر و قبل از غروب آفتاب خانه ميزبان خود را ترک مى‌کند و پس از مغرب دوباره به خانه ميزبان باز مى‌گردد، فطريه‌اش برعهده خودش است يا ميزبانش؟

جواب :

اگر هنگام ترک منزل، قصد بازگشت داشته، به طورى که هنگام مغرب ميهمان او محسوب مى‌شود، فطريه‌اش برعهده ميزبانش خواهد بود و اگر قصد بازگشت نداشته و تصادفا يا به هر دليل ديگرى بازگشته است، فطريه‌اش بر عهده خودش خواهد بود.

سوال 58 :

آيا فطريه کارگرانى که غذايشان را در کارخانه مى‌خورند و يا سربازانى که در پادگان غذا مى‌خورند و يا کارمندان و کارگرانى که اداره يا مؤسسه‌اى به آنها غذا مى‌دهد و شب عيد فطر نيز در آن محل غذا مى‌خورند، به عهده کارخانه يا پادگان يا اداره و مؤسسه است يا برعهده خودشان؟ حکم کارگر و خادم و راننده خانه در فرض قبلى چيست؟

جواب :

اگر غذايى که مى‌خورند، جزء حقوق آنهامحسوب شود، فطريه آنها بر عهده خودشان است و اگر جزء حقوق آنان نباشد نيز بنا بر احتياط خودشان فطريه را پرداخت کنند. خادم و راننده و کارگر خانه، در فرض سوال، جزء عيالات صاحب خانه به حساب مى‌آيند و فطريه آنها برعهده صاحب خانه است.

Powered by TayaCMS