روزه نذرى در سفر

روزه نذرى در سفر

روزه نذرى در سفر

سوال 49 :

آيا انسان مى‌تواند نذر کند که در سفر روزه بگيرد؟

جواب :

اشکال ندارد.

سوال 50 :

کسى که نذر دارد که روز اول هر ماه را روزه بگيرد، اگر روز اول ماه، مصادف با ايّام مسافرت او شد، آيا بايد به نذرش عمل کند يا بعدا قضايش را به جا آورد يا هيچ تکليفى ندارد؟

جواب :

اگر نذر کرده که حتى در سفر هم روزه بگيرد، در اين صورت بايد همان روز را در سفر روزه بگيرد و اگر اين طور نذر نکرده، مى‌تواند سفر کند و سپس قضاى آن را به جا آورد.

(350)

سوال 51 :

آيا انسان در زمانى که در مکه يا مدينه يا شهر ديگرى است، مى‌تواند نذر کند که در اين شهر و در حال مسافرت روزه بگيرد يا لازم است پيش از رسيدن به آن شهر، نذر کرده باشد؟

جواب :

در مدينه سه روز روزه گرفتن مستحب است و در سفر، روزه نذرى گرفتن اشکال ندارد؛ ولى بايد نذر کرده باشد که روزه را در سفر بگيرد و در هر کجا که نذر کرده باشد، نذرش نافذ است.

سوال 52 :

شخصى نيّت و نذر کرده که هر دوشنبه را روزه بگيرد و در نيّتش اين که روزه گرفتن او در روزهاى دوشنبه باشد، لحاظ شده و فرقى برايش نمى‌کند که روزه قضاى پدر و مادرش باشد يا روزه قضاى خودش يا روزه مستحبّى که به واسطه اين نذر، واجب شده است. حال اگر در روز دوشنبه مسافر باشد، آيا مى‌تواند روزه قضاى خود يا پدر و مادر يا اقوام خود را نيّت کند؟

جواب :

اگر هنگام نذر قصد کرده که حتى اگر در حال سفر هم باشد، روزه بگيرد، در سفر مى‌تواند روزه مستحبّى را بگيرد؛ ولى روزه قضاى خود يا ديگران را نمى‌تواند در سفر بگيرد.

سوال 53 :

کسى نذر مى‌کند در روزهاى معيّنى که کمتر از ده روز است و قرار است به مسافرت برود، در سفر روزه بگيرد. اگر برنامه مسافرتش منتفى شود، آيا با توجه به اين که نذر کرده بود که در سفر روزه بگيرد، باز هم گرفتن روزه واجب است يا خير ؟

جواب :

در مفروض سوال، گرفتن روزه واجب نيست.

سوال 54 :

کسى که نذر کرده تمام ماه شعبان را روزه بگيرد، آيا جايز است در اين ماه مسافرت کند؟

جواب :

اگر نذر کرده که حتى در سفر نيز روزه بگيرد، مى‌تواند به سفر برود و بايد روزه‌اش را در سفر هم بگيرد و اگر نذر نکرده باشد که حتى در حال سفر هم روزه بگيرد، مى‌تواند سفر کند و بعد از مسافرت قضاى آن را به جا آورد.

(351)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نذر

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز مسافر

No image

شرایط سفر شرعى

No image

بلاد کبیره

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS