پس انداز

پس انداز

پس انداز

سوال 223 :

کسى درآمد چند سال خود را پى در پى پس انداز مى‌کند تا موجودى نقدى او افزايش يابد و در آخر کار خمس موجودى را يکباره بپردازد، آيا اين کار جايز است؟

(419)

جواب :

حساب درآمد هر سال را بايد همان سال حساب نمود، مگر اين که حاکم شرع اذن در تأخير دهد.

سوال 224 :

شخصى براى تهيه خانه و مانند آن از مؤونه لازم زندگى، مجبور است درآمد چند سال خود را پس انداز کند. آيا با گذشت چند سال از اين پس انداز، خمس به آن تعلّق مى‌گيرد يا خير؟

جواب :

چنانچه نتواند مؤونه لازم زندگى را از درآمد يک سال تهيه نمايد و با پرداخت خمس پول پس انداز شده، تهيه مؤونه ممکن نشود و يا به تأخير بيفتد، به پولى که پس انداز کرده، خمس تعلّق نمى‌گيرد؛ ولى اگر با پرداخت خمس مشکلى براى او پيش نيايد، احتياط آن است که خمس پول پس انداز شده را بپردازد.

سوال 225 :

آيا به حساب‌هاى قرض الحسنه در بانک‌ها خمس تعلّق مى‌گيرد؟

جواب :

با وجود شرايط، خمس به آن تعلّق مى‌گيرد.

سوال 226 :

کسانى که در يک اداره دولتى کار مى‌کنند (مثل اين که معلّم آموزش و پرورش، و يا کارمند اداره ديگرى هستند) و دولت از حقوق ماهانه آنها حدود ده درصد کم و پس انداز مى‌کند و بعد از اتمام خدمتشان (مثلاً 30 يا 40 سال بعد)، همه پول‌هاى پس انداز شده را يک جا به آنها مى‌دهد، آيا اين پول‌ها خمس دارد يا نه؟

جواب :

با وجود ساير شرايط، خمس به آنها تعلّق مى‌گيرد.

سوال 227 :

مردى که مخارج خانه خود را به طور روزانه به زن پرداخت مى‌کند، ولى آن را به زن تمليک نمى‌کند و زن با صرفه‌جويى کردن، مقدارى از آن را تا آخر سال پس انداز مى‌نمايد، آيا لازم است خمس اين مبلغ داده شود؟ پرداخت آن بر عهده زن است يا مرد؟

جواب :

در مورد سوال، خمس واجب است و مرد بايد خمس را بپردازد.

(420)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

پس انداز

استفتاء مرتبط

No image

احکام خمس‌

پر بازدیدترین ها

No image

هبه، هدیه و جایزه

No image

طلب

No image

مغازه

No image

مالِ نذر شده

Powered by TayaCMS