وجوه شرعى دریافت شده

وجوه شرعى دریافت شده

وجوه شرعى دريافت شده

سوال 270 :

خمسى که سادات مى‌گيرند، در صورتى که از مخارج سال آنها اضافه بيايد، خمس دارد يا نه؟

جواب :

نبايد اضافه بگيرند و اگر اضافه آمد، بايد با اجازه مجتهد جامع الشرائط مصرف شود.

سوال 271 :

اگر به فردى از باب ردّ مظالم يا کفّاره يا خمس و يا زکات چيزى بدهند و از خرج سال او زياد بيايد، آيا لازم است خمس زيادى را پرداخت کند يا خير؟

جواب :

در موارد مذکور، اگر به عنوان فقر به او داده شده، نبايد مخارج بيش از يک سال خود را بگيرد و در مازاد آن بايد از مجتهد اجازه بگيرد؛ ولى اگر منافعى از آن وجوه شرعى حاصل شود و در مؤونه مصرف نشود، خمس دارد.

سوال 272 :

اگر کسى صدقه مستحبّى دريافت کند و از مخارج سالش زياد بيايد، آيا حکم خمس آن، مانند حکم خمس هديه‌اى است که انسان دريافت مى‌کند؟

جواب :

حکمشان يکى است.

سوال 273 :

آيا به شهريه طلاب که در اول هر ماه به آنها پرداخت مى‌شود، خمس تعلّق مى‌گيرد؟

جواب :

خير.

سوال 274 :

کسى که سهم امام عليه‌السلام دريافت کرده و با آن چيزى خريده و يک سال از آن گذشته است، در صورتى که آن چيز جزء مؤونه زندگى او محسوب نشود، خمسش واجب است يا خير؟

جواب :

اگر کسى وجوه شرعى را از باب فقر بگيرد، نمى‌تواند آن را در غير مؤونه سال خود مصرف نمايد و براى مصرف در غير مؤونه بايد از مجتهد

(432)

جامع الشرائط اذن يا اجازه بگيرد و اگر وجوه شرعى را در مقابل کار خود و اجرت عملش دريافت مى‌کند، حکم ساير اجرت‌ها را دارد و اگر با عنوان صحيح ديگرى غير از فقر و يا اجرت کار، مثل تبليغ و ترويج احکام و معارف دينى بگيرد، مازاد از مخارج سال آن خمس ندارد.

سوال 275 :

آيا کسى که مقدارى درآمد دارد و از سهم مبارک امام عليه‌السلام هم استفاده مى‌کند، اگر در آخر سال، چيزى برايش باقى ماند، لازم است خمسش را بدهد؟

جواب :

اگر به جهت فقر، سهم امام عليه‌السلام را مى‌گيرد، با توجه به درآمد خودش، فقط مقدارى مى‌تواند وجوهات بگيرد که از مؤونه سال او اضافه نيايد و اگر نمى‌داند که مال باقى مانده از کدام مال است، لازم نيست خمس بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفتاء مرتبط

No image

احکام خمس‌

پر بازدیدترین ها

No image

هبه، هدیه و جایزه

No image

مغازه

No image

طلب

No image

مالِ نذر شده

Powered by TayaCMS