سپرده

سپرده

سپرده

سوال 221 :

پولى را به مدت پنج سال يا کمتر و يا بيشتر در بانک مى‌گذارند و هر ماهه مبلغى را از بانک دريافت مى‌کنند. خواهشمندم حکم آن را بيان فرماييد.

جواب :

گرفتن مبلغ زايد، چنانچه تحت عنوان يکى از عقود صحيح شرعى باشد، اشکال ندارد و اگر مبلغى را که ماهانه از بانک مى‌گيرد، در مخارج زندگى‌اش صرف کند، اصل پولى که در بانک گذاشته خمس ندارد، وگرنه بايد خمس آن را بپردازد.

سوال 222 :

کسانى که بايد پولى را به طور سپرده واريز کنند تا بعدا به آنها جنسى، مانند اتومبيل يا موبايل تحويل دهند و قبل از تحويل جنس، سال خمسى آنها برسد، آيا بايد خمس سپرده خود را بدهند؟

جواب :

اگر معامله به اين صورت باشد که مشترى جنسى را مى‌خرد و پول آن را پرداخت مى‌کند، ولى موعد تحويل کالا پس از فرا رسيدن سال خمسى اوست، چنانچه آن جنس يا کالا را جهت استفاده در مؤونه خريده باشد (مانند اين که ماشين را خريده تا خود و خانواده‌اش از آن استفاده کنند)، در اين صورت خمس ندارد و اگر براى مؤونه زندگى نخريده باشد، بايد سر سال خمسى، قيمت آن کالا را در بازار با شرايطى که دارد (مانند تأخير در تحويل آن)، حساب کند و خمس آن را پرداخت نمايد و اگر معامله صورت نگرفته، بلکه پرداخت پول به جهت تعهّد فروشنده به فروش بعدى است، دهنده پول بايد خمس ارزش فيشى را که در دست دارد، بپردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفتاء مرتبط

No image

احکام خمس‌

پر بازدیدترین ها

No image

هبه، هدیه و جایزه

No image

طلب

No image

مغازه

No image

مالِ نذر شده

Powered by TayaCMS