دامدارى

دامدارى

دامدارى

دام

سوال 110 :

گوسفند و بز و برّه و گاو، در چه صورتى خمس دارند؟

جواب :

آن مقدار از آنها که خودشان در مؤونه زندگى مصرف مى‌شوند و يا به وسيله آنها تنها مؤونه زندگى به دست مى‌آيد، خمس ندارند؛ ولى آن مقدار از آنها که بيشتر از مؤونه زندگى از آنها حاصل مى‌شود، هم خمس خودشان و هم خمس منافع آنها که زايد بر مؤونه سال است، بايد پرداخت شود.

سوال 111 :

شخصى تعدادى حيوان اهلى جهت استفاده از خود آنها و يا مزاياى آنها (شير، تخم مرغ و...) در منزل نگهدارى مى‌کند. آيا با فرا رسيدن سال، اصل اين حيوانات مشمول خمس مى‌گردد؟

جواب :

در فرض سوال که منافع حيوانات در مؤونه زندگى مصرف مى‌شود، خمس به اين حيوانات و منافع آنها تعلّق نمى‌گيرد.

سوال 112 :

آيا مقدار رشد و نمو گاو و بز و گوسفندى که مورد احتياج خود شخص است و از آنها در مؤونه زندگى خود استفاده مى‌کند، خمس دارد يا خير؟

جواب :

اگر با منافع آنها بيش از مؤونه زندگى به دست نمى‌آيد، خمس آنها واجب نيست.

سوال 113 :

کسى که تعدادى گوسفند دارد و بايد در سر سال خمسى، خمس آنها را بدهد و از اين گوسفندها تعدادى برّه هم متولد شده است، چگونه بايد خمس را حساب کند؟

جواب :

اگر يک سالِ برّه‌ها تمام شده، گوسفندها و برّه‌ها را يک جا حساب مى‌کند و خمس آنها را مى‌دهد و اگر يک سالِ برّه‌ها تمام نشده، مى‌تواند مانند صورت قبل، يک جا خمس همه را بدهد و مى‌تواند برّه‌ها را جدا نمايد و در سر سال خمسى، خمس گوسفندان را بپردازد و بعد از کامل شدن يک سالِ برّه‌ها،

(391)

خمس برّه‌ها را بدهد.

سوال 114 :

کسى که تعدادى گوسفند مخمّس دارد و تا سال بعد بر تعداد آنها افزوده نمى‌شود، ولى بعضى از آنها عوض مى‌شود، آيا براى گوسفندهاى عوض شده، بايد خمس بدهد يا خير؟

جواب :

به جهت تعويض، دوباره خمس واجب نمى‌شود.

سوال 115 :

شخصى تعدادى گوسفند دارد که خمس آنها را داده است. سال بعد تعداد گوسفندان همين مقدار است؛ ولى قيمت آنها دو برابر شده است. آيا بايد خمس بدهد؟

جواب :

اگر سرمايه خود را عدد گوسفندان قرار داده باشد، خمس تعلّق نمى‌گيرد و اگر قيمت آنها را سرمايه قرار داده، بايد خمس مازاد واقعى را بپردازد و اگر ترقى قيمت به جهت تورّم بوده، خمس ندارد.

سوال 116 :

شخصى تعدادى گوسفند براى استفاده زندگى خود دارد. اگر از بچه و پشم گوسفندان در غير مؤونه استفاده کند، آيا خمس گوسفندان را بايد بپردازد؟

جواب :

نسبت منافعى از گوسفندان که در مؤونه مصرف نمى‌شوند را به کلّ منافع آنها حساب مى‌کند و سپس به همان نسبت از عين گوسفندان را تخميس مى‌نمايد.

سوال 117 :

بچه‌هاى گاو و گوسفند که نگهدارى مى‌شوند تا مثلا پس از دو سال، از خود آنها يا منافع آنها در مؤونه زندگى استفاده شود، آيا متعلّق خمس قرار مى‌گيرند؟

جواب :

خير.

سوال 118 :

آيا گاو و گوسفندى که در بين سال خمسى فروخته مى‌شوند، خمس دارند؟

جواب :

اگر جزء مؤونه زندگى هستند، چنانچه تا سر سال خمسى، پول آنها در مؤونه مصرف نشود، بايد خمس پول آنها پرداخت شود.

(392)

سوال 119 :

کسى که از درآمد سال خود تعدادى گاو و گوسفند که بيشتر از حدّ نصاب زکات است بخرد، آيا بايد هم زکات و هم خمس آنها را بدهد؟

جواب :

در فرض مسأله، بعد از دادن خمس، اگر به مقدار نصاب زکات، از آن گاوها و گوسفندها باقى بماند، با وجود ساير شرايط، بايد زکاتشان را هم بدهد.

سوال 120 :

آيا صاحبان گوسفند مى‌توانند قيمت علوفه مصرف شده در زمستان را از نموّ گوسفندان کسر کنند و خمس باقى مانده را بپردازند؟

جواب :

اگر پولى که صرف علوفه گوسفندان کرده‌اند، مخمّس بوده و يا پولى بوده که خمس به آن تعلّق نمى‌گيرد، مى‌توانند آن را کسر کنند و خمس باقى مانده را بدهند.

وسايل نگهدارى دام

سوال 121 :

در روستاها که معمولاً محلّى براى نگهدارى گاو و گوسفند يا اسب و الاغ خود دارند، اين محل را بايد جزء سرمايه خود حساب کنند يا جزء لوازم زندگى خود؟

جواب :

اگر خود حيوانات، جزء مؤونه است، آغُل و محلّ نگهدارى آنها نيز جزء مؤونه است و اگر حيوانات، جزء سرمايه است، آغُل و محلّ نگهدارى آنها نيز جزء سرمايه حساب مى‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفتاء مرتبط

No image

احکام خمس‌

پر بازدیدترین ها

No image

هبه، هدیه و جایزه

No image

طلب

No image

مغازه

No image

مالِ نذر شده

Powered by TayaCMS