اموال هیئت‌ها، صندوق‌ها و انجمن‌هاى خیریه

اموال هیئت‌ها، صندوق‌ها و انجمن‌هاى خیریه

اموال هيئت‌ها، صندوق‌ها و انجمن‌هاى خيريه

سوال 276 :

آيا اموال هيئت‌هاى عزادارى و امثال آن از امور خيريه عمومى، شامل خمس مى‌شود؟

جواب :

در اموال مذکور، خمس واجب نيست.

سوال 277 :

صندوق قرض الحسنه‌اى است که افراد عضو آن مى‌شوند و در آن پول مى‌گذارند و به نوبت به اعضاى متقاضى، وام بدون بهره داده مى‌شود. آيا لازم است اعضاى صندوق، خمس پول خود را که در صندوق گذاشته‌اند، بدهند؟

جواب :

اگر طورى است که اختيار پول هر کسى به دست خودش است، به طورى که هر وقت خواست، مى‌تواند پولش را برداشت کند، بايد خمس پول خود را بپردازد و اگر اين طور نباشد، تا وقتى پولشان به دستشان نرسيده، لازم نيست خمس آن را بدهند.

سوال 278 :

صندوق خيريه‌اى که پول‌هاى افراد خيّر در آن جمع شده و بر آن پول‌ها سال گذشته است، از نظر خمس، چه حکمى دارد؟

(433)

جواب :

اگر صاحبان پول‌ها، آن پول‌ها را به صندوق خيريه تمليک کرده‌اند، خمس ندارد؛ ولى اگر تمليک نکرده‌اند و پول‌ها را به طور امانت در صندوق خيريّه گذاشته‌اند و هر وقت خواستند مى‌توانند پولهايشان را بردارند، در اين صورت پول‌ها در سر سال خمس دارد و صاحبان پول‌ها بايد خمس آنها را بپردازند؛ ولى اگر نمى‌توانند هر وقت که خواستند پولشان را برداشت کنند، تا وقتى پول به دستشان نرسيده، پرداخت خمس آن واجب نيست.

سوال 279 :

در بعضى از مؤسسات و ادارات، مبلغ مختصرى از حقوق کارکنان، تحت عنوان «رفاه» يا عنوان ديگر برداشته مى‌شود و اين مبلغ براى آنها در صندوقى پس انداز مى‌شود و از محلّ اين صندوق، خدمات رفاهى (مانند خريد لوازم زندگى يا پرداخت وام) براى کارکنان صورت مى‌گيرد. البته هر يک از کارکنان که بخواهند، مى‌توانند مبلغ پس انداز شده را پس بگيرند و از صندوق رفاه خارج شوند که معمولاً به جهت محروم شدن از خدمات، اين کار را نمى‌کنند. آيا به اين پول پس انداز شده، با توجه به اين که در دست کارکنان نيست، خمس تعلّق مى‌گيرد يا خير؟

جواب :

چنانچه مبلغ مذکور، را در طول سال در مؤونه مصرف نکنند، خمس آن را بايد بپردازند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفتاء مرتبط

No image

احکام خمس‌

پر بازدیدترین ها

No image

هبه، هدیه و جایزه

No image

طلب

No image

مغازه

No image

سرقفلى

Powered by TayaCMS