احرام از جدّه و رابُغ
سوال 100 :
آيا مُحرم شدن در شهر جدّه، به سبب نذر کردن جايز است؟ در
(518)
صورت جواز، صيغه نذر چگونه است؟
جواب :
اگر احراز شود که جدّه قبل از محاذى ميقات است، احرام به سبب نذر در جدّه صحيح است و صيغه آن، اظهار کردن مفاد «براى خداوند است بر من که مُحرم شوم از فلان مکان» است و در صيغه نذر، عربى بودن شرط نيست.
سوال 101 :
کسى که مىتوانسته به يکى از مواقيت برود، ولى در جدّه مُحرم شده و عمره مفرده به جا آورده است، آيا عمرهاش صحيح است و محرّمات احرام پس از انجام دادن اين عمره بر او حلال مىشود؟
جواب :
صحّت عمره مذکور، در صورتى که احراز کند جدّه محاذى ميقات است، بعيد نيست؛ ولى احراز آن مشکل است و در هر صورت محرّمات احرام، پس از انجام اين عمره، بر او حلال است.
سوال 102 :
من از اهالى کشور مصر هستم و در کشور سعودى مشغول به کار مىباشم و مقيم شهر جدّه هستم. چند سال قبل که مىخواستم حَجّة الاسلام به جا آورم، به گمان اين که شهر «رابُغ» ميقات است، در آن جا مُحرم شدم. آيا حجّ تمتّعى که به جا آوردهام، صحيح است؟
جواب :
اگر علم حاصل شود که شهر «رابُغ» محاذى جُحفه است، اشکالى ندارد، وگرنه احرام از آن جا صحيح نيست؛ ولى در فرض مسأله، اگر بعد از اتمام مناسک حجّ تمتّع بفهمد که احرام عمرهاش صحيح نبوده، حجّ او صحيح است.