شرایط و واجبات نماز طواف

شرایط و واجبات نماز طواف

شرايط و واجبات نماز طواف

مکان نماز طواف

سوال 193 :

آيا لازم است نماز طواف در پشت مقام ابراهيم عليه‌السلام و در نزديکى مقام باشد؟ اگر کسى با اختيار خود، حدود سى يا چهل متر از مقام فاصله بگيرد و نماز بخواند، چه حکمى دارد؟

جواب :

نماز طواف واجب را در جايى که عرفا پشت مقام، صدق کند، بايد انجام داد و بهتر است نزديک‌تر به مقام باشد؛ ولى نماز طواف مستحبّى را در هر جاى مسجد الحرام مى‌توان خواند.

سوال 194 :

در هنگام ازدحام و يا تشکيل صفوف نماز صبح، مأمورين مسجدالحرام از خواندن نماز طواف در پشت مقام، به ويژه براى خانم‌ها ممانعت مى‌کنند. در چنين شرايطى، نماز خواندن در محدوده مقابل رکن حجر تا مقابل رکن عراقى کافى است يا خير؟

جواب :

اگر طواف واجب باشد، نماز طواف بايد پشت مقام ابراهيم عليه‌السلام خوانده شود، ولو اين که از مقام فاصله داشته باشد؛ ولى بهتر است تا جايى که ممکن است نماز را نزديک‌تر به مقام بخواند و نماز طواف مستحبّى، در هر جاى مسجد الحرام که خوانده شود، مجزى است.

قرائت در نماز طواف

سوال 195 :

قرائت شخصى صحيح نبوده و به همان صورت نماز طواف را خوانده و کسى را هم که نمى‌دانسته قرائتش صحيح است يا نه، نايب گرفته و برايش نماز خوانده

(543)

است. اکنون که به وطنش بازگشته، آيا وظيفه‌اى برعهده‌اش باقى مانده يا خير؟

جواب :

چنانچه با سعى کردن در تصحيح قرائت خود، متمکّن از تصحيح کامل آن نشود، نماز او صحيح است و استنابه لازم نيست، گرچه موافق با احتياط است.

سوال 196 :

آيا مى‌توانيم براى اين که خيالمان راحت باشد، نماز طواف را به روحانى کاروان که اطمينان به قرائت صحيح او داريم، اقتدا نماييم؟

جواب :

صحّت جماعت در نماز طواف، محلّ اشکال است.

موالات بين طواف و نماز طواف

سوال 197 :

وقتى هفت دور طواف را تمام کردم، شروع به پيدا کردن جايى که نزديک‌تر به مقام ابراهيم عليه‌السلام باشد، کردم تا نماز طواف را در آن جا بخوانم و اين جستجو حدود پانزده دقيقه طول کشيد و سپس نماز طواف را خواندم، حکم اين نماز چيست؟

جواب :

صحيح است.

سوال 198 :

اگر نايب، نماز طوافِ منوبٌ عنه را با فاصله از طواف انجام دهد، حکم آن چيست؟

جواب :

چنانچه منوبٌ عنه، نماز طواف را خوانده و نماز نايب که با فاصله از طواف انجام شده، به صورت احتياط بوده، اشکال ندارد؛ ولى چنانچه نايب، در اصلِ طواف و نماز آن نيابت داشته، در صورتى که عمدا فاصله انداخته و به موالات اخلال وارد شده است، احتياطا طواف و نمازش را اعاده کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط حیوان قربانى

No image

نیابت در قربانى

No image

مصرف قربانى

No image

مسائل دیگر قربانى

No image

قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف قربانى

No image

مسائل دیگر قربانى

No image

شرایط حیوان قربانى

No image

قربانى

No image

نیابت در قربانى

Powered by TayaCMS