حجّ استحبابى
سوال 59 :
افرادى هستند که حَجّة الاسلام را به جا آوردهاند و سالهاى بعد به عنوان حجّ استحبابى يا به نيابت از معصومين عليهمالسلام و يا به عنوان حجّ تبرّعى از طرف بعضى از مؤمنين حج به جا مىآورند. با توجه به اين که ذبح و قربانى در کشتارگاه فعلى، خارج از منى است و حجّ اِفراد قربانى ندارد، آيا براى افراد فوق، احوط، انجام دادن حجّ اِفراد است؟
جواب :
مورد مذکور در سوال، موجب احتياط براى به جا آوردن حجّ اِفراد نمىشود و اشخاص مذکور مىتوانند هر يک از اقسام سه گانه حج را انجام دهند، بلکه به جا آوردن حجّ تمتّع افضل است.
(507)
سوال 60 :
آيا تکرار حج در هر سال، براى مردان و زنان مستحب است يا در اين مسأله تفصيل وجود دارد، خصوصا دراين سالها که ترکِ تکرار حج، موجب اعطاى فرصت به کسانى مىشود که حج به جا نياوردهاند؟
جواب :
تکرار حج در هر سال، اگر از راه خلاف شرع حاصل نشود، مستحب است؛ ولى آن حجّ مستحبّى که سبب تأخير و يا عدم توفيق انجام دادن حج براى کسانى که حج بر آنها واجب شدهاست، مىگردد، ترک کردنش به جهت ايجاد فرصت براى آنان امر مطلوبى است.
سوال 61 :
شخصى که وظيفهاش حجّ تمتّع است و آن را به جا مىآورد و در سال بعد با احرام عمره مفرده وارد مکه مىشود و پس از به جا آوردن عمره مفرده، اراده حج اِفراد به عنوان حجّ استحبابى مىنمايد، آيا حقّ اين کار را دارد؟ و در صورت صحيح بودن، در مکه مُحرم شود يا در غير مکه؟
جواب :
در فرض سوال، اين کار جايز است و قدر متيقّن، احرام بستن در يکى از ميقاتهاى پنجگانه است.