وقت قربانى

وقت قربانى

وقت قربانى

سوال 250 :

بر اساس تحقيقات به عمل آمده، عمل به وظيفه قربانى در منى و يا نزديک‌ترين نقطه به آن، تنها در کشتارگاه‌هاى تحت پوشش بانک توسعه اسلامى که همگى خارج از منى هستند، امکان‌پذير است. اين بانک با سرمايه کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى تأسيس شده تا پس از انجام دادن وظيفه قربانى توسط حجّاج، ذبيحه آنها را آماده و منجمد سازد تا به تدريج به کشورهاى مختلف، جهت توزيع بين نيازمندان و فقيران ارسال شود. حال به دليل محدوديت مکانى، زمانى و روند رو به افزايش تعداد حجّاج و مشکلاتى از اين قبيل، امکان ذبح تمامى قربانى‌ها در روز اول مقدور نيست. آيا مى‌توان براى دستيابى به اين امر مهم و عدم اتلاف ذبيحه‌ها تعدادى از قربانى‌ها را در روز دوم انجام داد؟

جواب :

بنا بر احتياط واجب قربانى بايد در روز دهم انجام گيرد و اگر ذبح در روز دهم براى حاجى مقدور نشد، بنا بر احتياط بايد تا روز دوازدهم قربانى کند و اگر تا اين وقت هم انجام نداد، در روز سيزدهم قربانى کند و اگر نتوانست، در بقيه ماه ذى الحجّه انجام دهد و اگر کسى قربانى را به تأخير اندازد، بايد حلق يا تقصير را هم به تأخير اندازد و پس از ذبح، آن را انجام دهد.

سوال 251 :

شخصى با اعتقاد به اين که قبل از ساعت نُه صبح روز عيد مى‌تواند رمى جمره را انجام دهد، عده‌اى را براى قربانى کردن از طرف خود در ساعت نُه صبح روز عيد، وکيل کرده است؛ ولى بعد، غافل شده يا فراموش مى‌کند و يا اين که براى رمى کردن اقدام مى‌کند، اما نمى‌تواند قبل از ساعت نُه صبح رمى کند و رمى در ساعت يازده صبح انجام مى‌شود و نمى‌تواند به قربانى کنندگان نيز خبر دهد که قربانى کردن را به تأخير بيندازند و قربانى در ساعت نُه صبح انجام مى‌شود. حکم اين مسأله چيست؟

جواب :

در فرض سوال، اشکال ندارد.

(558)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط حیوان قربانى

No image

نیابت در قربانى

No image

مصرف قربانى

No image

مسائل دیگر قربانى

No image

قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف قربانى

No image

مسائل دیگر قربانى

No image

قربانى

No image

نیابت در قربانى

No image

شرایط حیوان قربانى

Powered by TayaCMS