نماز طواف نایب

نماز طواف نایب

نماز طواف نايب

سوال 200 :

کسى که به نيابت از جماعتى عمره مفرده انجام مى‌دهد، آيا در اين حال، يک نماز طواف کفايت مى‌کند؟

جواب :

يک نماز به نيابت از آن جماعت کفايت مى‌کند.

سوال 201 :

آيا کسى که براى نماز طواف نايب شده است، جايز است خواندن نماز را تا وقتى که منوبٌ عنه، سعى بين صفا و مروه را تمام مى‌کند، به تأخير اندازد؟

جواب :

جايز نيست و بايد مراعات ترتيب بين نماز طواف و سعى بين صفا و مروه بشود.

مسائل ديگر نماز طواف

سوال 202 :

آيا نماز طواف، واجب نفسى است، يا واجب غيرى که صحّت طواف به صورت شرط متأخّر، متوقّف بر آن است؟

جواب :

گر چه نماز طواف، واجب نفسى است؛ ولى چنانچه بين نماز و طواف، فاصله انداخته شود، به طورى که موالات عرفى از بين برود، احتياطا طواف و نماز آن اعاده شود.

سوال 203 :

مردى پس از طواف، در پشت مقام ابراهيم عليه‌السلام نماز مى‌خواند و ازدحام جمعيت زياد است و موقع نماز طواف، زنى در کنار يا در جلو او مشغول نماز خواندن است. آيا در اين صورت، اشکالى به نماز طواف و حجّ او وارد مى‌شود؟

جواب :

اشکالى ندارد.

سوال 204 :

کسى که بعد از انجام دادن اعمال عمره و تقصير کردن و خارج شدن از احرام، به يادش مى‌آيد که نماز طواف را نخوانده است، آيا نماز را بايد با لباس احرام بخواند يا لباس معمولى و آيا وظيفه ديگرى به جز خواندن نماز طواف دارد؟

جواب :

به جا آوردن نماز طواف کافى است و اعاده ساير اعمال لازم نيست،

(545)

هر چند احتياط مستحب است که آنها را اعاده کند و پوشيدن لباس احرام در حال نماز نيز لازم نيست، هر چند مطابق با احتياط مستحب است.

سوال 205 :

آيا درست کردن حلقه‌اى از افراد که مزاحم طواف کنندگان است و خواندن نماز در آن حلقه صحيح است؟ و اگر ديديم که حلقه‌اى تشکيل شده، آيا در صورت امکان، خواندن نماز در آن حلقه بر ما واجب است؟

جواب :

مزاحمت براى طواف کنندگان جايز نيست؛ ولى اگر در آن حلقه نماز خوانده، نمازش باطل نيست.

سوال 206 :

فردى شروع به نماز طواف مى‌کند، لکن ازدحام جمعيت مانع از استقرار و آرامش بدن او مى‌شود و نماز را به هم زده، دوباره شروع به نماز مى‌کند و با سختى و به قدر امکان دو رکعت نماز مى‌خواند و بعد از تمام شدن نماز، براى بار سوم نماز مى‌خواند. آيا خواندن بيش از يک بار نماز، ضررى به حج مى‌زند يا خير؟

جواب :

در فرض سوال، تکرار نماز، ضررى براى حج ندارد.

سوال 207 :

کسى که به علت ازدحام جمعيت نمى‌تواند نماز طواف را نزديک به مقام ابراهيم عليه‌السلام بخواند و آن را در پشت مقام و در فاصله دورتر مى‌خواند، اگر قبل از انجام دادن سعى بين صفا و مروه بتواند نزديک به مقام نماز بخواند، آيا تکرار نماز لازم مى‌شود؟

جواب :

تکرار نماز طواف لازم نيست.

سوال 208 :

خواندن نماز طواف در طواف مستحبّى، مستحب است يا واجب؟ و اگر کسى نماز طواف را در طواف مستحبّى نخواند، آيا به مستحب عمل کرده و ثوابى مى‌برد يا مانند اين است که در نماز دو رکعتى مستحبّى، بعد از خواندن يک رکعت، نماز را رها کند؟

جواب :

بعيد نيست ترک نماز طواف مستحب، از روى عمد جايز باشد؛ ولى ترتّب ثواب بر طواف مستحبِّ بدون نماز، معلوم نيست.

(546)

سوال 209 :

آيا نماز طواف مستحب را مى‌توان در حال حرکت خواند؟

جواب :

جايز است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

نماز طواف نایب

No image

شک در نماز طواف

Powered by TayaCMS