اسماى متبرّکه

اسماى متبرّکه

اسماى متبرّکه

آب کشيدن قرآن

سوال 254 :

آب کشيدن قرآن نجس، در صورت از بين رفتن آن پس از آب کشى چه حکمى دارد؟

جواب :

آب کشيدن قرآن نجس لازم است، هر چند قرآن غير قابل استفاده شود.

حرمت نوشتن قرآن با خون يا نجس ديگر يا متنجّس

سوال 255 :

نوشتن قرآن با خون يا نجس يا متنجّس ديگر چه حکمى دارد؟

جواب :

حرام است و حرمت آن از نجس کردن قرآن شديدتر است و محو آن لازم است.

دست زدن به قسمتى از اسامى متبرّکه

سوال 256 :

آيه و يا کلمه اى از قرآن مانند «اللّه » قيچى شده است، دست زدن بدون وضو به آن آيه يا کلمه اشکال دارد؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 257 :

آيا دست زدن به کلماتى مانند «بسمه تعالى» يا «هو» يا کلمات فارسى مانند «خدا» و غيره بدون وضو اشکال دارد؟

جواب :

جايز نيست.

اسامى متبرّکه به زبان هاى ديگر

سوال 258 :

آيا کلماتى مانند «بسمه تعالى» و «اللّه » که به زبان هاى خارجى نوشته شوند، جزو اسماى متبرّکه محسوب مى شوند.

جواب :

بله، جزو اسماى متبرکه محسوب مى شوند.

سايه اسامى و عبارات متبرّکه

سوال 259 :

آيا دست زدن به سايه ى آيه ى قرآن که مثلاً روى در حياط، آهن برى شده، بدون وضو اشکال دارد؟

جواب :

ظاهرا اشکالى ندارد.

دست زدن به آب با وجود کاغذ قرآن

سوال 260 :

دست زدن بدون وضو به آبى که چند ورق از قرآن يا کلمه «اللّه » در آن افتاده است، چه حکمى دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

دفن و سوزاندن قرآن

سوال 261 :

دفن کردن يا سوزاندن قرآنى که قابل استفاده نيست چه حکمى دارد؟

جواب :

بايد در جايى که موجب هتک و يا نجاست نشود دفن نمود و از سوزاندن اجتناب کرد.

نشستن روى روزنامه

سوال 262 :

آيا اگر شخصى بر روى روزنامه اى بنشيند که ممکن است آيه يا حديثى روى آن نوشته شده باشد، اشکال دارد؟

جواب :

در صورت يقين يا اطمينان به چنين نوشتارى از کارهايى که موجب هتک است، بايد اجتناب نمود.

دور ريختن روزنامه با اسامى متبرکه

سوال 263 :

دور ريختن روزنامه يا کاغذهاى باطله که داراى اسماى متبرکه است، چه حکمى دارد؟

جواب :

از کارهايى که موجب هتک است بايد اجتناب نمود.

استفاده از روزنامه براى بسته بندى

سوال 264 :

آيا استفاده کردن از روزنامه و مجلات باطله که داراى اسامى متبرکه و ائمه ـ عليهم السّلام ـ هستند، براى بسته بندى کردن سبزى جات يا پاک کردن شيشه و... اشکال دارد؟

جواب :

در صورت عدم علم به وجود چنين اسمايى در آن ها، اشکال ندارد.

چاپ الفاظ متبرکه بر اشياء

سوال 265 :

چاپ کردن الفاظ جلاله و ائمه ـ عليهم السّلام ـ بر روى جاکليدى يا وسايل ديگر، چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که موارد استفاده آن، هتک محسوب نشود، بى اشکال است.

محو اسماى متبرّکه

سوال 266 :

از چه طريقى مى شود اسماى متبرکه را از بين برد؟ آيا خط کشيدن روى آن ها کافى است؟

جواب :

بايد به نحوى که موجب هتک نشود به طور کامل آن را محو کند و يا در رودخانه يا چاه تميز بيندازد.

پاره کردن اسماى متبرکه

سوال 267 :

قطعه قطعه کردن اسماى متبرکه که غير قابل خواندن شوند چه حکمى دارد؟ و آيا محو کردن اسماى مبارکه و آيات قرآن و ساقط شدن حکم آن ها با حذف و اضافه کردن حروف کافى است؟

جواب :

پاره کردن آن ها جايز نيست، ولى محو کردن آن ها جايز است.

اسماى متبرکه افتاده در معابر عمومى

سوال 268 :

در مورد اسامى متبرّکه که در خيابان ها بر روى زمين افتاده، آيا مسؤوليتى بر عهده کسى که آن را ببيند هست يا خير؟ و نيز براى رفع اين مشکل چه بايد بکنيم؟

جواب :

کسى که آن ها را ببيند بايد آن ها را بردارد و احترام کند.

اسماى حک شده بر محصولات آستان قدس رضوى

سوال 269 :

آستان قدس رضوى داراى کارخانه ها و محصولات فراوانى است که از جمله آن ها کيک، ماست، و... بر تمام بسته ها، کارتن ها و ظروف اين محصولات آرم «آستان قدس رضوى» حک شده است، آيا چاپ عنوان «رضوى» بر بسته هايى که قطعا در زباله و زير دست و پا ريخته مى شود جايز است؟ و آيا عابرين موظف به جمع آورى چنين نوشته هايى از سطح خيابان ها و معابر هستند؟ در صورت عسر و حرج در اين باب تکليف چيست؟

جواب :

اسم منسوب به امامان ـ مانند رضوى ـ هم مورد احتياط است.

اطمينان از عدم اسماى جلاله در اوراق

سوال 270 :

آيا هنگام انداختن اوراق امتحانى تصحيح شده در زباله يا سوزاندن آن ها، بايد اطمينان حاصل شود که اسماى متبرکه در آن ها نباشد؟

جواب :

خير، عدم اطمينان به بودن، رفع کننده تکليف است.

انداختن اسماى متبرکه در جوى آب

سوال 271 :

انداختن اسماى متبرکه در نهرها و جوى ها چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر آب جارى دارد، مانعى ندارد.

افتادن سکه منقوش به اسم ائمه در دست شويى

سوال 272 :

اگر سکه ى 10 تومانى که نام مبارک حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ روى آن است در دستشويى بيفتد و نتوان آن را بيرون آورد وظيفه ما چيست؟

جواب :

بيرون آوردن و آب کشيدن آن اگرچه خرج داشته باشد، بر کسى که آن را انداخته واجب است و اگر او اين کار را نکرد يا نتوانست انجام دهد، بر ديگران واجب مى شود و خرج آن از بيت المال داده مى شود و اگر بيرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانى که مطلع هستند نبايد به آن مستراح بروند ولى وجوب اعلام، محل تأمل است.

بلعيدن صفحه ى قرآن توسط حيوانِ حلال گوشت

سوال 273 :

اگر حيوان حلال گوشتى صفحه اى از قرآن را ببلعد وظيفه صاحب حيوان چيست؟

جواب :

ظاهرا وظيفه اى ندارد.

خمير کردن قرآن هاى کهنه

سوال 274 :

آيا شرعا قرار دادن قرآن هاى قديمى و بدون استفاده در دستگاه هايى براى خمير کردن آن ها جايز است؟

جواب :

جايز نيست.

حک آيه ى قرآن بر قبرها

سوال 275 :

حک کردن آيات قرآن روى قبرها چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر محل عبور و مرور است، جايز نيست.

سوال 276 :

آيا مسؤولان گورستان مى توانند از حک کردن آيات قرآن روى قبرها جلوگيرى کنند؟

جواب :

بله مى توانند بلکه اگر در مورد هتک است واجب است جلوگيرى نمايند.

سوال 277 :

محو کردن لفظ جلاله «اللّه » يا آيه ى قرآن روى سنگ هاى قبر بدون اجازه ى صاحب آن ها، در صورت دست رسى نداشتن به آن ها، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر در معرض هتک است، جايز است.

آب کردن قطعه طلايى داراى اسم جلاله يا قرآن

سوال 278 :

گاهى روى قطعه يا شمش طلا، قرآن يا اسم جلاله حکّ شده است. آب کردن چنين طلاهايى شرعا چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر موجب هتک آن نباشد اشکال ندارد، مانند محو کردن آن ها.

نجس شدن نوار قرآن

سوال 279 :

اگر نوارهايى که آيات قرآن در آن ها ضبط شده است در فاضلاب بيفتد يا بسوزد، وظيفه ى ما چيست؟

جواب :

حفظ حرمت آن ها خوب است.

قرار دادن قرآن در اختيار کافر

سوال 280 :

آيا جايز است که معلّمين، قرآن را در اختيار دانش آموزان بهايى، يا اهل کتاب قرار دهند؟

جواب :

اشکال دارد.

خال کوبى

سوال 281 :

آيا خال کوبى روى بدن و هم چنين خال کوبى اسم هاى ائمه ـ عليهم السّلام ـ روى بدن اشکال دارد؟ آيا نجس نمودن و يا دست کشيدن بدون طهارت بر آن ها حرام است؟

جواب :

خال کوبى اگر مشتمل بر ضرر رساندن قابل توجه به نفس نيست، اشکال ندارد و اما خال کوبى اسامى ائمه ـ عليهم السّلام ـ و نجس نمودن يا دست کشيدن بدون طهارت بر آن ها، اشکال دارد.

استفاده از ظرف هاى داراى آيه هاى قرآن

سوال 282 :

حکم استفاده از ظروفى که آيه هاى قرآن در آن ها حکّ شده است، چيست؟

جواب :

اگر موجب نجس شدن نباشد مانعى ندارد، بلکه گاهى به آن ها تبرّک هم مى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

No image

موانع رسیدن آب به پوست

Powered by TayaCMS